كارنامه نوسازی بافت های فرسوده در سال نخست برنامه پنجم

معاون وزير راه و شهر سازي گفت: مجموع پنج هزار و 400 هكتار از محدوده‌ بافت‌هاي فرسوده نوسازی شده‌اند و همزمان با آغاز سال اول برنامه پنجم حدود 900 تا هزار هكتار بافت فرسوده نوسازی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، مجيد كيان‌پور ضمن بيان اين مطلب افزود: تا پيش از سال 84 نوسازي كمتر از هزار هكتار از محدوده‌هاي بافت فرسوده انجام شده و اين مسئله كمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است اما طي برنامه چهارم توسعه، نوسازي حدود سه هزار و 500 هكتار انجام شد و طي 9 ماه ابتدايي سال جاري كه همزمان با آغاز سال اول برنامه پنجم بود حدود 900 تا هزار هكتار بافت فرسوده بازسازي شد.

وي با بيان اينكه در مجموع پنج هزار و 400 هكتار از اين محدوده‌ها بازسازي شده‌اند، تصريح ‌كرد: براي رسيدن به آنچه قانونگذار تعيين كرده بايد سالانه 10 درصد معادل شش هزار و 500 هكتار را نوسازي كنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه به‌ ازاي نوسازي هر هكتار 60 واحد ايجاد مي‌شود، خاطرنشان‌ كرد: سالانه بايد 400 تا 420 هزار واحد در اين محدوده‌ها ساخته‌ شود.

مدير عامل شركت مادر تخصصی عمران و بهسازي شهري ایران گفت : بنا به قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازى و شهردارى‌ها بايد با اعمال سياست‌هاي تشويقي زمينه مشاركت مردم و سرمايه‌گذاران بخش خصوصى را براي نوسازى و بهسازى بافت‌هاي فرسوده شهري فراهم كنند.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه انجام مطالعات تهيه طرح بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده از اهميت بسياري برخوردار است، گفت: تاكنون طرح‌هاى مطالعاتى بهسازى و نوسازى 33 هزار و 790 هکتار بافت فرسوده شهري در 91 شهر تهيه و در كميسيون‌هاى ماده پنج استان مصوب شده يا در حال تصويب است.

*طرح بهسازي 10هزار و 712 هكتار از بافت فرسوده در 74 شهر در دست تهيه است

كيان‌پور با بيان اينکه طرح بهسازي 10هزار و 712 هكتار از بافت فرسوده در 74 شهر در دست تهيه است، افزود: طبق برنامه اجرايي سال جاري اقدامات لازم براي انتخاب مشاور به‌منظور تهيه طرح بهسازي و نوسازي بافت فرسوده در 26 شهر صورت گرفته و قراردادهاي مربوطه در حال انعقاد است.

مدير عامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران با اشاره به پرداخت کمک وديعه اسکان موقت، گفت: از سال 89 تاکنون به 355پلاک مسکوني با اعتباري بالغ بر 30 ميليارد ريال تسهيلات کمک وديعه اسکان موقت پرداخت شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي تدوين پيش‌نويس سند ملي راهبردي احيا، بهسازي و نوسازي بافت فرسوده و ناکارآمد شهري (موضوع ماده 16 قانون حمايت از احيا و بهسازي و نوسازي بافت فرسوده و ناکارآمد شهري) با هدف وحدت رويه و ايجاد مديريت يکپارچه در خصوص بافت‌هاي فرسوده شهري را از ديگر اقدامات مهم شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران اعلام كرد.

وي همچنين جلب مشارکت حداکثري مردم در نوسازي بافت‌هاي فرسوده را از جمله سياست‌هاي و خط مشي‌هاي شرکت عمران و بهسازي اعلام و تصريح ‌كرد: براي تحقق اين امر و به استناد ماده 42 فصل هشتم آئين نامه اجرايي قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن اين شرکت با همکاري وزارت کشور آئين‌نامه تشکيل دفاتر خدمات نوسازي محلات را تدوين و براي اجرا به شهرداران ابلاغ كرده ‌است.
/عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار