رییس کل سازمان نظام پرستاری:

10 هزار پرستار تا پايان سال استخدام می شوند

رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: نقشه راه پرستاري تدوین و 10 هزار پرستار تا پايان سال استخدام می شوند.

غضنفر میرزابیگی، رییس کل سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اجرا نشدن قانون تعرفه گذاري در بخش‌هاي دولتي و غير دولتي كه پيش از قانون ارتقاي بهره وري تصويب شده است و اجرا نشدن هيچ يك از بندهاي قانون ارتقاي بهره وري در بخش‌هاي غيردولتي، نيروهاي مسلح، دانشگاه آزاد، بانك ملي و غيره سبب شده است تا پرستاران اين بخشها، خود را عضوي فراموش شده در نظام سلامت تلقي كنند.
وی اظهار داشت: در سال گذشته قانون ارتقاي بهره‌وري در بخش دولتي به طور كامل اجرا شد كه تحول بزرگي در نظام پرستاري ايجاد كرد، ولي هنوز اين قانون در بخش غيردولتي و در بيمارستان‌هاي تحت نظر بخش خصوصي، تامين اجتماعي، نيروهاي مسلح، بخش خيريه و دانشگاه آزاد اجرا نشده كه ما از آنها گله‌مند هستيم و تاكيد مي‌كنيم كه امسال بايد اين قانون اجرا شود.
رييس سازمان نظام پرستاري كشور ادامه داد: قانون ازتقاي بهره وري هنوز اشكالاتي دارد، ولي كميته نظارت بر اجراي قانون ارتقاي بهره‌وري را تشكيل داديم تا نقاط ضعف و قوت دستورالعمل‌هاي اين قانون را شناسايي كنيم.
وي گفت: عدم اجراي قانون بهره‌وري در بخش خصوصي يكي از ضعف‌هاي نظام پرستاري در سال 90 بود، ولي در سال 91 بخش خصوصي بايد سريع‌تر خود را تطبيق دهد تا نيروهاي كيفي اين بخش از دست نروند.
وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري و نامگذاري سال 91 به نام سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» خاطر نشان كرد: در حرفه پرستاري نيز مي‌توانيم اين شعار را اجرايي كنيم.
ميرزابيگي افزود: ما امسال سعي داريم پرستاري ارزشي و بصيرت حرفه‌اي را در راستاي اجرايي كردن فرمايش مقام معظم رهبري در سه روش عملي كنيم.
رييس سازمان نظام پرستاري كشور تصريح كرد: پرداختن به مدل‌هاي داخلي پرستاري به طوري كه الگوهاي داخلي پرستاري براي كشورهاي ديگر نيز قابل ارائه باشد، عبور از دستاوردهاي ترجمه‌اي سرفصل‌هاي درسي به سمت توليد علمي داخلي به طوري كه سرفصل‌ها بومي و داخلي باشد و استفاده از لوازم و تجهيزات پزشكي داخلي كه ابزار كار پرستاران مي باشد روشي است كه از اين طريق مي‌توانيم شعار توليد ملي را تحقق بخشيم.
ميرزابيگي يادآور شد: در سال 90 در طرح گسترده استخدام پرستاران 23 هزار پرستار را استخدام كرديم، ولي هنوز با كف استاندارد فاصله داريم؛ زيرا در حال حاضر به ازاي هر تخت بيمارستاني حدود نيم پرستار موجود است، در صورتي كه بايد با استخدام 210 هزار پرستار ديگر به استاندارد يك و نيم نفر پرستار به ازاي هر تخت بيمارستاني برسيم.
وي از استخدام حدود 10 هزار پرستار در بيمارستان‌هاي دولتي در آينده نزديك خبر داد و گفت:‌ با استخدام اين 10 هزار پرستار شرايط تعداد پرستاران بهبود مي‌يابد.
رييس سازمان نظام پرستاري كشور گفت: همچنين در سال 90 مشكلاتي كه پرستاران در بحث بيمارستان‌هاي هيئت امنايي داشتند، رفع شد.
وي با اشاره به اينكه جايگاه نظام پرستاري جايگاهي است كه اگر به آن درست پرداخته شود مردم بهره زيادي از آن مي‌برند، تاكيد كرد: زماني كه حدود 70 درصد جمعيت يك بيمارستان پرستار هستند و بيش از 90 درصد كار بيمارستان را انجام مي‌دهند، بايد حداقل يك نماينده از پرستاران در هيئت امناي هر بيمارستان حضور داشته باشد.
ميرزابيگي در ادامه افزود: همچنين اعضاي هيئت علمي تمام وقت جغرافيايي هيئت امناي بيمارستان‌ها، به پزشكان محدود بود كه اين مورد نيز اصلاح شد و به پرستاران‌ هم اختصاص يافت.
رييس سازمان نظام پرستاري كشور ادامه داد: دفاتر پرستاري نيز در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي جايگاه تصويب شده‌اي نداشت و به تناسب مديريت‌ها و سلايق آنها تغيير مي‌كرد، ولي در سال 90 برنامه‌ريزي شد تا پرستاران براي انجام مباحث علمي و آموزشي در كنار كار درماني، تحت نظر دانشگاه‌هاي علوم پزشكي باشند./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار