21 فروردین، روز «هنر انقلاب اسلامی»؛

محمدعلی فارسی : پیش بینی های شهید آوینی در مورد سینما امروز محقق شده است

محمدعلی فارسی مستندساز معتقد است هرچند شهید آوینی فرصت تدوین تئوری های خود را در مورد سینما به دست نیاورد اما امروز پیش بینی های او در مورد سینما محقق شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فارسی در مورد آشنایی خود با شهید سیدمرتضی آوینی اظهار داشت: «تقریبا در پنج شش سال آخر عمر شهید آوینی در كنارشان بودم، ابتدا به عنوان اپراتور و در ادمه به عنوان مونتور در كنار وی فعالیت می كردم.

او ادامه داد:در آن سال ها آوینی بیشتر در میان بچه های جنگ شناخته شده بود و بچه ها علاقه ویژه ای به ایشان داشتند. البته پیش از همكاری با آوینی در یك دوره كوتاه ایشان به عنوان استاد در كلاس هایی كه در صداوسیما تشكیل می شد حضور داشتند و من شاگردشان بودم. بچه ها دوست داشتند به آوینی نزدیك شوند و من هم همین طور. بعدها به واسطه كاری كه ایشان در جهاد انجام می دادند به او معرفی شدم تا همكاری داشته باشیم و وی هم پذیرفت و از آن زمان تا پایان عمرشان همراه بودیم.»

فارسی دلیل علاقمندی افراد برای نزدیك شدن به شهید آوینی را چنین تشریح كرد: «آوینی شخصیتی كاریزماتیك داشت و این موجب می شد افراد نسبت به وی علاقه پیدا كنند. چندان نمی توان در این مورد توصیفی عقلانی و براساس حساب و كتاب ارائه كرد. شاید به خاطر خلوص، اعتقادها و باورها و سلامت نفس و همه اینها بود.


او با اشاره به دیدگاه متفاوت شهیدآوینی در مورد سینما گفت: «من در دانشكده صداوسیما سینما خوانده بودم، اما معتقدم در مدتی كه كنار آوینی بودم بیشتر سینما یاد گرفتم و به این هنر مسلط شدم. نگاه او موجب شد به سینمای بومی باور پیدا كنم، زیرا تفكر او در مورد سینما پویا و مترقی بود.»

این مستندساز گفت: آنچه به عنوان سینما در نگاه آوینی جلوه می كرد متفاوت و ورای سینمای ترجمه شده از غرب بود كه در دانشگاه ها می آموختیم. همین نوع نگاه آوینی موافق ها و مخالف های خودش را نیز داشت زیرا این نگاه پیش از این تجربه نشده بود.

فارسی ریشه وجود تفاوت و نوگرایی را در اندیشه شهید آوینی چنین بیان كرد: آوینی فیلم های زیادی ساخته بود و روایت فتح صرفا به واسطه نوع تفكر و اندیشه متفاوت آوینی توانست تفاوت های جنگ ما را با سایر جنگ ها به نمایش بگذارد. همه این ها به نوع نگاه آوینی برمی گشت، او به شدت با مطالعه بود و از بچگی گویا علاقه ای جدی به مطالعه داشته و به دو زبان مادری اش و انگلیسی كتاب های بسیاری خوانده بود. او می توانست براساس اطلاعات و داشته های خود و برداشتش از سینما خطوط اتصالی بیابد كه همین موجب تفاوت نگاه او به سینما می شد.

او ادامه داد: «آوینی در مورد وضعیت سینما پیش بینی هایی داشت كه فرصت چندانی برای تامل روی آن ها و تدوینشان و در نهایت تدریس آن ها پیدا نكرد، اما امروز می بینیم كه این پیش بینی ها محقق شده است./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار