ثبت ركوردهاي جديد در صنعت مس ايران

کارکنان شرکت ملي صنايع مس ايران در سه مجتمع مس سرچشمه، شهربابک و سونگون موفق به ثبت رکوردهاي بي‌نظير در استخراج، توليد کنسانتره و مس کاتدي در سال جهاد اقتصادي شدند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي شرکت ملي صنايع مس ايران ؛ با تلاش کارکنان مجتمع مس سرچشمه در سال گذشته ، ميزان توليد مس کاتدي به رکورد بي سابقه 235 هزار و 13 تن رسيد.
ميزان کل استخراج مواد معدني در اين مجتمع با گذر از مرز 55 ميليون و 275 هزار تن، رکورد جديدي را ثبت کرد.
توليد کنسانتره نيز در اين مجتمع به 609 هزارو 412 تن رسيد.
در مجتمع مس شهر بابک نيز کل استخراج مواد معدني با افزايش بيش از 15 درصدي نسبت به برنامه سال 90 رکورد 25 ميليون و 446 هزارتن را شکست.
کارخانه تغليظ ميدوک مجتمع مس شهربابک با فرآوري بيش از 5 ميليون و727 هزار تن سنگ سولفوري در سال 90 رکورد جديدي را ثبت کرد.
در واحد ذوب خاتون آباد مجتمع مس شهربابک با وجود توقف 48 روزه براي انجام تعميرات اساسي، با تلاش کارکنان اين مجتمع ميزان توليد مس آندي با رشد نزديک به 6 درصدي نسبت به برنامه به بيش از 90هزارتن رسيد.

کارخانه تغليظ مجتمع مس سونگون نيز با فرآوري 6 ميليون و 952 هزار و 456 تن خوراک ورودي، رکوردهاي جديدي به ثبت رساند و در سال جهاد اقتصادي در مجموع 155 هزار و 60 تن کنسانتره مس در مجتمع مس سونگون توليد شد که اين ميزان توليد در مقايسه با رقم پيش‌بيني شده رشد 7.2 درصدي را نشان مي‌دهد.
کارخانه تغليظ معدن مس مزرعه هم با توليد بي سابقه 2150 تن کنسانتره خشک با عيار 25درصد، رکورد توليد خود را شکست.
کارخانه تغليظ معدن مس مزرعه براي نخستين بار پس از 16 سال توانست با انجام اصلاحاتي در خط توليد در روزهاي پاياني سال 90 با گذراز ظرفيت اسمي توليد سالانه 2 هزار تن کنسانتره خشک، رکورد جديدي را به ثبت رساند.
اين ميزان توليد،از نظرتناژ خشک کنسانتره توليدي،معادل26درصد واز نظرميزان بازيابي کارخانه 4 درصد و از نظر مس محتوي به ميزان 34 درصد فراتر از برنامه بوده است.
يکي از ديگر دستاوردهاي شرکت ملي مس براي اهالي صنعت و معدن را مي‌توان افتتاح 14 طرح بزرگ صنعتي در سرچشمه با حضور رئيس جمهوري دانست.
در سال جهاد اقتصادي ، معدن مس موليبدن نوچون به عنوان يکي از بزرگترين ذخاير مس کشور به بهره برداري رسيد.
اين معدن با هزينه 560 ميليارد ريال براي بهره برداري آماده سازي شده و هم اکنون امکان بهره برداري از مس باطله از اين معدن مهياست.
از جمله اين 14 طرح که همزمان با ايام دهه فجر در مجتمع مس سرچشمه افتتاح شد مي‌توان به سد هسته آسفالته رودخانه شور با هزينه 335 ميليارد ريال، کارخانه تلغيظ با ظرفيت 500 تن و سرمايه گذاري 150 ميليارد ريال، مجموعه کوره پالايش حرارتي آند با سرمايه گذاري 115 ميليارد ريال و کارخانه اکسيژن با هزينه 450 ميليارد ريال اشاره کرد.
همچنين شرکت ملي مس توانست بيش از 151 هزار متر حفاري اکتشافي را در کارنامه سال 90 خود به ثبت برساند.
دستيابي به اين رقم درحالي بود که سال 89 ميزان حفاري اکتشافي شرکت ملي مس 91 هزارو900 متر و در سال 88 اين شاخص 49 هزارو200 متر بود.
عضويت ايران در گروه مطالعات بين‌المللي مس از ديگر دستاوردهاي شرکت ملي مس در سال 90 بود تا با حضور در مجامع بين المللي تبادل اطلاعات، فناوري و دانش تخصصي با سهولت بيشتري صورت گيرد و از فرصت ايجاد شده براي حضور بهتر و موفق تر در بازار جهاني بهره برد./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار