وزيرنفت:

ايران جايگاه دوم ذخاير نفت و گاز دنيا را دارد

وزيرنفت در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اينکه دشمنان ايران همواره در پي دست اندازي بر منابع نفت و گاز ما هستند ، گفت: انرژي نفت و گاز امروز به عنوان محرک اقتصادي جهان مورد توجه دنيا قرار دارد و ايران از اين مزيت منحصر به فرد برخوردار است.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛ رستم قاسمي با بيان اينکه ايران جايگاه دوم ذخاير نفت و گاز دنيا را دارد ، گفت : برنامه طرح تحول صنعت نفت در سال گذشته آماده شد و سند راهبردي آن به عنوان نقشه راه فراروي ما قرار دارد و با حمايت رئيس جمهور و درايت رهبري در سال 91 گامهاي اساسي در صنعت نفت خواهيم برداشت.
وزير نفت به توسعه ميدانهاي نفتي اشاره کرد و افزود: در توسعه ميدانهاي نفتي با تکيه بر توسعه ميدانهاي نفتي مشترک قول داده ايم که تا پايان 91 همه اين ميدانها تعيين تکليف شود تا ظرفيت توليد نفت و گاز را افزايش دهيم.
وي گفت: برداشت از ميدانهاي گازي تا سال 93 به يک ميليارد و 470 ميليون متر مکعب در روز افزايش خواهد يافت و در بخش فراورش با هدف جلوگيري از خام فروشي اقدامات اساسي در حال انجام است و ميزان فراورش به يک ميليون بشکه در روز افزايش خواهد يافت.
قاسمي افزود: با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها از وارد کننده فرآورده هاي نفتي در سال 90 به صادرکننده عمده فرآورده هاي نفتي در سال 91 تبديل شديم.
وي گفت: تا پيش از اجراي هدفمندسازي يارانه ها سالانه بيش از 4 ميليارد دلار فرآورده هاي نفتي وارد مي کرديم اما با اجراي اين طرح برنامه صادرات 10 ميليارد دلار انواع فرآورده هاي نفت و گاز و پتروشيمي به عراق ، افغانستان ، پاکستان و ارمنستان را در سال جاري در دستور کار داريم.
قاسمي با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 99 درصد از شهرنشينان و 57 درصد از روستاهاي کشور از نعمت گاز برخوردار هستند، افزود: تا پايان برنامه پنجم توسعه 100 درصد شهر نشيان و 80 درصد روستاهاي کشور داراي گاز خواهند شد.
وي گفت: در حال حاضر 54 ميليون مترمکعب ظرفيت نصب شده پتروشيمي در کشور داريم که با اجراي 70 واحد پتروشيمي جديد در شهرهاي مختلف ظرفيت نصب شده پتروشيمي تا پايان برنامه پنجم از يکصد ميليون تن فراتر مي رود.
وزير نفت با بيان اينکه محصولات پتروشيمي جايگزين صنايع چوب و فولاد مي شود، گفت: با توجه به مزيت کشور به لحاظ ذخاير نفت و گاز با ايجاد صنايع پايين دستي امکان توليد محصولات پتروشيميايي در کشور فراهم است و در حال حاضر محصولات پتروشيمي ما به بيش از 50 کشور صادر مي شود.
قاسمي با اشاره به ناکارآمدي تحريم صنايع نفت و گاز ايران گفت: ايران امروز در بخش توسعه صنايع نفت و گاز هيچگونه کمبودي ندارد و اغلب کالاهاي فني و تخصصي در داخل کشور ساخته مي شود و طرحهاي مهم کشور از جمله طرحهاي پارس جنوبي به پيمانکاران داخلي واگذار شده است.
وزير نفت افزود: امروز بيش از 19 پالايشگاه پارس جنوبي با تلاش پيمانکاران داخلي در حال ساخت است و با رفتن پيمانکاران خارجي از جمله شل و توتال شرکتهاي ايراني جايگزين آنها شدند.
وزير نفت با بيان اينکه امروزه تمام بخشهاي بالادستي و پايين دستي صنايع نفت و گاز از جمله حفاري و اکتشاف به دست ايراني ها انجام مي شود ، به توسعه اين بخش بر اساس سند راهبردي صنايع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: نفت را بايد به معني واقعي ملي کنيم و بايد به جايي برسيم که تجهيزات و توليدات صنعت نفت را صادر کنيم.
وي افزود : پيمانکاران ايراني اکنون از توان بالايي در ساخت تجهيزات صنايع نفت و پتروشيمي و صنايع پالايشگاهي برخوردارند و بيش از 80 هزار نفر در فازهاي مختلف پارس جنوبي بدون اتکاء به حضور خارجي ها مشغول کار هستند.
وزير نفت با طرح اين سؤال که تحريمهاي نفسگير و کشنده کجاست؟ گفت: ما در توسعه صنعت نفت ماههاست که با تحريم خداحافظي کرده ايم و اميدواريم با حمايت مسئولان تا پايان برنامه پنجم توسعه به اهداف طرح تحول صنعت نفت برسيم.
وي با بيان اينکه افزايش قيمت انرژي نقش مستقيمي در رشد اقتصادي کشورها دارد، گفت: کنترل قيمت نفت در اختيار بازار است نه کشورهاي تحريم کننده ، و همه بر اين باورند که تحريم نفت ايران و جلوگيري از حضور آن در بازارهاي جهاني تأثيرات
منفي و سوئي در اقتصاد دنيا خواهد داشت و رشد اقتصادي آنها را به مخاطره خواهد انداخت.
وزير نفت با اشاره به اينکه امروز دنيا نگران تحريم نفت ايران است افزود: نفت ايران قابل تحريم نيست و کسي نمي تواند مانع از حضور نفت ايران در بازار جهاني شود.
وي گفت: همه بايد تلاش کنيم که در اين جنگ اقتصادي به پيروزي برسيم و همانگونه که در ميدانهاي سخت همواره متحد بوديم و تلاش کرديم و در ميدانهاي مختلف به پيروزي رسيديم در اين ميدان نيز با با اتکا به رهبري انقلاب به پيروزي خواهيم رسيد.
وي همچنين با تبريک سالروز آزادسازي خرمشهر گفت: خرمشهر را همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند خدا آزاد کرد.
آقاي قاسمي در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت: از آن زمان تاکنون دشمن همواره عليه اين مرز و بوم دسيسه سازي مي کند اما شاهديم که در تمام دولتهاي گذشته بويژه در دولتهاي نهم و دهم اقدامات بسيار خوبي در جهت رشد و توسعه کشور در حوزه هاي مختلف صنايع آب ، حمل و نقل ، راه و ساختمان ، صنايع فولاد و مس کارهاي بزرگي انجام شده است و اخيراً آرزوي ديرينه دولتها در انتقال آب درياي مازندران به مناطق کم آب کشور اجرايي شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار