آغاز به كار سامانه جايگزين سوئيفت

رئيس كل بانك مركزي گفت: بانك مركزي سامانه اي تدوين كرده كه كاملا جايگزين سوئيفت شده و از امروز اجرايي مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بهمني در جمع خبرنگاران درخصوص افزايش قيمت سكه طي روزهاي اخير گفت: نبايد مسائل سياسي را با کاهش و افزايش نرخ سكه مرتبط كنيم.
وي افزود:تاکنون 3 ميليون و 36 هزار نفر از خريداران سكه هاي پيش فروشي هنوز سكه هاي خود را تحويل نگرفته اند که اين امر به معني عدم انصراف از خريد سکه نيست بلکه رويکرد مردم نسبت به خريد سکه تغيير کرده و استفاده از جايگزين هاي سکه مثل پته و اوراق گواهي سپرده نسبت به سکه بيشتر شده است.
وي تقاضاي كاذب را دليل نوسانات نرخ سكه عنوان كرد و گفت: وظيفه بانك مركزي دخالت در بازار طلا و ارز و به تعادل رساندن آن است، ضمن اينكه به سرمايه گذاران نيز توصيه مي كنيم به سمت سرمايه گذاري با اطمينان بيشتر و ريسك كمتر بروند.
وي در ادامه در پاسخ به اينكه آيا فساد مالي اخير منجر به برگزاري همايش امروز شده گفت: هر روز سيستم بانكي پيچيده تر و الكترونيكي تر مي شود، بنابراين نياز به ارتقاي كيفيت و بازرسي بيشتر مي شود تا بتوانيم پيچيدگي ها را با توجه به شرايط تغيير دهيم.
وي افزود: بانك ها و موسسات اعتباري مي بايست متناسب با واحدهايشان به ازاي هر 5 واحد يك بازرس اختصاص دهند و نسبت به تقويت حسابرسي و كنترل داخلي خود اقدام كنند.
وي در خصوص ادامه انتشار چك پول گفت: وقتي حدود 60 درصد نياز پولي با چك برطرف مي شود بانك مركزي معادل چك ها پول را بلوكه مي كند.
وي ادامه داد: براي يك برگ چك 48 تا 52 تومان هزينه مي شود در حالي كه به جاي يك چك مي بايست 50 اسكناس چاپ شود، بنابراين انتشار اسكناس موجب بالا رفتن هزينه ها و هدررفت وقت نيروي انساني مي شود.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه ملزومات چك ها و پول ها وارداتي است چاپ اسكناس هزينه ارزي را نيز افزايش مي دهد، بنابراين بانك مركزي تصميم به تداوم چاپ ايران چك گرفته است.
بهمني در خصوص برنامه بانك مركزي در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني گفت: براي نيل به اين هدف در زمان تدوين سياست هاي پولي در سال گذشته مقرر شد 37 درصد منابع بانك ها به بخش صنعت، 25 درصد به بخش مسكن، 25 درصد كشاورزي، 10 درصد صادرات و 8 درصد به بازرگاني اختصاص داده شود، بنابراين 92 درصد منابع تخفيفي براي توليد است ضمن اينكه كميته هاي متعددي نيز در اين زمينه تشكيل شده است.
وي خاطرنشان كرد:‌ در سال جاري كنترل و نظارت ها نيز افزايش مي يابد تا تسهيلات بانك ها به مصارف واقعي برسد.
وي در خصوص حذف صفرها نيز گفت: حذف صفرها از تاريخ اول فروردين 93 به شرطي كه در نيمه اول سال جاري در مجلس تصويب شود اجرايي مي شود ضمن آنكه نام واحد پولي نيز براساس نظرخواهي ها عوض خواهد شد.
بهمني در خصوص ادغام بانك ها و تكليف سهامداران آنها نيز گفت: وقتي بانك ها با هم ادغام شوند سهامدارانشان نيز به اندازه سهامشان در سود بانك ها سهيم هستند ضمن اينكه به جاي يك بانك ضعيف بانك ها تقويت شده و سود بيشتري نصيب سهامداران مي شود.
وي يادآور شد: بانك مركزي همچنان بر تداوم ادغام بانك ها، تعاوني ها و موسسات تاكيد دارد و معتقد است بانك ها با تعداد كمتر خدمات بهتري را ارائه خواهند داد.
وي در خصوص امكان تغيير نرخ سود تسهيلات و سپرده هاي بانكي طي سال جاري نيز گفت: اين نرخ ها نيز با تغيير نرخ تورم تغيير مي كند و اين تصميم منوط به كار كارشناسي شوراي پول و اعتبار است.
وي گفت: براي حمايت از توليد در نظر داريم بخش هاي اقتصادي را تقويت كرده كه ادغام بانك ها و افزايش سرمايه آنها نيز در همين راستا است.
وي افزود: در نظر داريم منابع صندوق توسعه ملي در جهت افزايش سرمايه بانك هاي دولتي اختصاص داده شده و به بخش توليد تزريق شود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر بلوكه شدن پول هاي كشور توسط يكي از شعب بانك هاي ژاپن را نيز تكذيب كرد.
وي ادامه داد: سامانه جديدي راه اندازي شده كه جايگزين سوئيفت شده و از امروز اجرايي مي شود.
وي همچنين از راه اندازي سامانه ديگري در زمينه پول خبر داد و گفت: با اين سيستم تمامي دستگاه هاي pos و فروشگاه ها با هم لينك مي شوند.
بهمني در خصوص وام مسكن خبرنگاران نيز گفت: اين برنامه به زودي براي اجرا ابلاغ مي شود كه براساس آن 45 ميليون براي ساخت و 30 ميليون تومان براي خريد مسكن به خبرنگاران اعطا مي شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار