قم/

همایش ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی برگزار شد

نخستین همایش از سلسله همایش های فقه حکومتی با عنوان "ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی" در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این همایش با اشاره به اینکه فقه حکومتی در هزار سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته است/ انقلاب اسلامی ایران را نقطه عطف تشکیل حکومت اسلامی بر پایه فقه دانست. آیت الله

مصباح یزدی افزود : با رهبری و هدایت های امام خمینی (ره)و به برکت خون شهدا حکومت اسلامی محقق شد و اکنون علماء بیشترین وظیفه را برای تدوین احکام فقه حکومتی برعهده دارند .
 وی ضرورت فقه حکومتی را در مسائل اجتماعی دانست و اظهار داشت : در مسائل فردی مثل فقه عبادات/ فتوای مرجع تقلید برای مقلدش قابل اجراست و مشکلی پیش نمی آید اما در مسائل اجتماعی که ممکن است فتوای چند مرجع در یک موضوع مختلفی باشد در اینجا بر مبنای فقه حکومتی، حکم ولی فقیه برای همه لازم الاجراست .
آیت الله مومن عضو شورای نگهبان قانون اساسی نیز در این همایش با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره روز غدیر خم از کامل شدن دین اسلام با اعلام ولایت امر الهی پس از پیامبر افزود: ولایتی که مورد تائید خداوند باشد کمال دین است.
وی اظهار داشت : حکومتی که بر اساس ولایت خداوند شکل گرفته باشد سلسله احکامی را برای ولی امر مترتب خواهد کرد که در فقه حکومتی بررسی می شود .
 در ادامه این همایش میزگردی علمی با حضور حجج اسلام والمسلمین کعبی / مدرسی و اراکی برگزار شد . /س
برچسب ها: قم ، همایش ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.