با داوران يورو 2012 بيشتر آشنا شويم

در آستانه ي بازي هاي يورو 2012 كه به طور مشترك در دو كشور اوكراين و لهستان برگزار مي شود با داوران اين مسابقات بيشتر آشنا شويم.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران در مسابقات يورو 2012 كه از تاريخ 8 ژوئن تا يكم جولاي 19 خرداد ماه تا 11 تيرماه كه بطور مشترك در دو كشور اوكراين و لهستان برگزار مي شود 16 داور مطرح جهان فوتبال حضور دارند كه در اين گزارش با آنها آشنا مي شويم.

يكي از سرشناس ترين اين داورها هاوارد وب انگليسي است او كسي است كه رقابت هاي جام باشگاه هاي اروپا ليگ انگليس جام حذفي انگليس و جام يوفا را سوت مي زند و تنها داوري است كه در يك سال فينال دو رقابت مهم جهاني را سوت زده وي متولد روتردام انگليس است و شغل اصليش پليس كشور انگلستان است او در سال 2005 بازي دو تيم چلسي و آرسنال را سوت زد و با اين بازي بر سر زبان ها افتاد و كم كم تبديل به يك داور بين المللي شد.

اولين ديدار بين المللي او ديدار تداركاتي دو تيم ايرلند شمالي و پرتغال بود وب در جام جهاني 2010 چهار بازي مهم را سوت زد كه مهم ترين آن ها بازي فينال بين دو تيم هلند و اسپانيا بود كه با برتري تيم ملي اسپانيا انجاميد و وي از بزرگترين امتحال شغلي خود سربلند بيرون آمد.

داور بعدي كه در اين مسابقات حضور دادر استفان لنوي چهل وسه ساله ي فرانسوي است كه در سال 2006 به جمع داوران بين المللي پيوست و تا كنون در رقابت  هاي المپيك جام باشگاه هاي اروپا جام يوفا و جام جهاني حضور داشته است.

شايان ذكر است كه او در جام جهاني 2010 بازي هاي تيم هاي هلند و دانمارك را سوت زد. از ديگر داوران معروف اين مسابقات ولفگانگ اشتارك آلماني است كه از سال 1996 وارد حرفه اي داوري شد و به جامعه ي داوران بين المللي پيوست و از بزرگترين افتخارات او قضاوت نيمه نهايي جام جهاني زير بيست سال بين دو تيم شيلي و آرژانتين است اشتارك در جام جهاني 2010 به قضاوت سه بازي مهم آرژانتين و نيجريه انگلستان و اسلوني ، اروگوئه و كره جنوبي پرداخت.

قابل توجه است كه اشتارك همان داوري است كه دربي 59 دو تيم استقلال و پرسپوليس را سوت زد.

گفتني است كه كشور مجارستان هم يك نماينده در ميان داوران يورو 2012 دارد ويكتور كازاي 37 ساله كه از سال 1996 تا كنون به شغل داوري مي پردازد و از سال 2003 به جمع داوران بين المللي پيوسته و تا كنون در رقابت هاي زير 20سال جهان يورو 2008 و المپيك به داوري پرداخته و از معدود داوراني است كه در جام جهاني 2010 در چهار بازي به داوري پرداخته و نشان از پخته بودن وي دارد.

نفر بعدي كسي نيست جز نيكلاي ريتزولي داور اهل ايتاليا كه از سال 2007 وارد  ليست داوران فيفا شد و همچنين از سال 2009 در ليست برترين داوران يوفا جاي دارد .

داور بعدي كسي نيست جز بيورن كويپرس هلندي با 39 سال سن كه از سال 2006 وارد ليست داوران فيفا شد و همچنين از داوراني است كه نامش در ميان داوران برتر يوفا قرار گرفته است.

از ديگر داوران حاضر در مسابقات يورو 2012 پدرو پروئنكاي پرتغالي است كه در شهر ليسبون متولد شده اين داور 42 ساله از سال 1998 ميلادي در ليگ برتر پرتغال به داوري پرداخت و در سال 2003 به جمع داوران فيفا اضافه شد پروئنكا در سال 2011 از طرف فدراسيون فوتبال پرتغال به عنوان داور برتر كشور پرتغال انتخاب شد.

شايان ذكر است در اين مسابقات كرگ تامسون اسكاتلندي حضور دارد كه از داوران موفق فيفا محسوب مي شود و به جز داوري به شغل وكالت هم نيز مي پردازد تامسون اولين قضاوت بين المللي خود را بين دو تيم ملي ايرلند شمالي و نروژ در سال 2004 انجام داد و به خوبي از عهده قضاوت اين بازي بر آمد.

قاضي بعدي اين دوره مسابقات داميد اسكو ميناي اسلووتي تبار است كه 36 سال سن دارد كه از سال 2003 به جمع داوران فيفا پيوسته و در كارنامه ي خود قضاوت در جام ملت هاي اروپا در سال 2008 و بازي هاي المپيك تابستاني 2008 را يدك مي كشد يك نماينده هم از كشور اسپانيا حضور دارد با نام كارلوس ولاسكو كار بايو كه در سال 1971 در شهر ميلان متولد شده و از سال 2004 ميلادي در لاليگا به قضاوت پرداخته و از سال 2008 وارد ليست داوران فيفا شده است.

از قضاوت هاي معروف او مي توان به بازي دو تيم فوتبال پورتو و براگا اشاره كرد كه فينال ليگ اروپا در سال 2011 بود.

گزينه ي بعدي كه براي قضاوت اين مسابقات انتخاب شده يوناس اريكسون 38 ساله است كه در كشور سوئد متولد شده و از سال 2000 ميلادي در ليگ برتر فوتبال سوئد به قضاوت پرداخته و از سال 2002 وارد ليست فيفا شده است.

داور بعدي جونيت چاكير ترك تبار است كه در سال 1976 در شهر استانبول تركيه متولد شده و از سال 2000 در سوپر ليگ فوتبال تركيه قضاوت مي كند و در سال 2006 وارد ليست داوران فيفا شده است.

در انتهاي گزارش به نام چهار داور ديگر  كه در اين دوره مسابقات يورو شانس قضاوت دارند و به عنوان داور چهارم انتخاب شده اند اشاره مي كنيم.

پاول كرالووچ از كشور جمهوري چك، تام هارالد هاگن از نروژ ، مارسين بورسكي از لهستان و در نهايت ويكتور شوتسوف از اوكراين./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار