مرتضي شايسته:

اختلافات سليقه‌اي براي اعضا مشكل‌ساز شده است/ هيچ اختلاف صنفي بين تهيه‌كنندگان وجود ندارد

مرتضي شايسته تهيه كننده سينما به وجود اختلافات سليقه‌اي بين اعضا اشاره كرد و گفت: هيچ اختلاف صنفي بين تهيه‌كنندگان وجود ندارد، بلكه قدري اختلافات سليقه‌اي و شخصي براي ما مشكل ساز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته سيدضياء هاشمي رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان و مرتضي شايسته تهيه‌كننده سينما در برنامه دو نيم ساعت با اجراي حميدرضا مدقق به بحث و بررسي پيرامون وضعيت تهيه‌كنندگي در سينما پرداختند.
در ابتداي اين گفتگو سيد‌ضياءهاشمي رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان در پاسخ به اين پرسش كه برخي معتقدند امكان ندارد كه تهيه‌كنندگان ما به يك اجماع برسند، گفت: به اعتقاد من وقتي جايي، كاري صورت مي‌گيرد در آن تضاد تفكر بوجود مي‌آيد و مشكل بزرگ ما اين است كه ما هنوز خلط مبحث داريم و بر سر اين موضوع كه مي‌خواهيم صنف يكي باشد.
وي افزود: صنف قواعد دارد كه ما بايد اين قواعد را ياد بگيريم و اين نكته را در نظر داشته باشيد كه ما اولين صنف قانوني هستيم.
در ادامه‌ي گفتگو مرتضي شايسته تهيه‌كننده سينما در پاسخ يه اينكه عده‌اي بر این باورند كه تهيه‌كننده و كارگردان سينما هر كدام به دنبال منافع خود هستند گفت: من فكر نمي‌كنم اين طور باشد زيرا تهيه‌كننده در مقام تهيه‌كننده وضعيتش روشن و مشخص است لذا اين صحبت‌هايي كه بيان مي‌شود كه بين تهيه‌كننده و كارگردانان اختلاف است نمي‌تواند بهانه خوبي باشد.
وي ادامه داد: اختلافات صنفي بين تهيه‌كنندگان نيست بلكه قدري اختلافات سليقه‌اي و شخصي براي ما مشكل ساز شده است.
در ادامه سيدضياء هاشمي در پاسخ به اينكه چرا عده‌اي از تهيه‌كنندگان در روز نشست مجمع عمومي اتحاديه حضور نداشتند اظهار داشت: ما يك جريان فرهنگي هستيم كه متاسفانه برخي دوستان موضوعات سياسي را با معقوله فرهنگ و هنر درآميخته‌اند و ما از جانب سياسيون ضربه‌هاي مهلك خورديم.
وي ادامه داد: ما از تمامي تهيه‌كنندگان در خواست كرديم كه در اين نشست حضور يابند و خودم شخصاً به منزل برخي از آنها رفتم اما برخي اختلاف سليقه‌ها مانع حضور آنها در اين مراسم شد، گرچه دوستاني كه نيامدند و در آن مراسم شركت نكردند پشت جريان‌هاي سياسي ايستادند .
درادامه گفتگو مدقق مجري برنامه به هاشمي گفت: عده‌اي از تهيه‌كنندگان در صنف هميشه در راس بوده‌اند بگذاريد افراد جديد بيايند و مسئول شوند و دوستان قبلي از پست‌هاي خود كناره‌گيري كنندكه رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان گفت: ما هيچگاه به كسي نمي‌گوييم كه كانديد بشود يا نشود زيرا اين حركت كار درستي نيست اين موضوع را هم در نظر بگيريد رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان كشورهاي اروپايي سي‌سال در صنف مي‌ماند اما متاسفانه اين مشكل فقط در كشور ايران رخ مي‌دهد كه با بوجود آوردن اين اختلافات مي‌خواهند افراد را از ميدان بيرون كنند.
وي افزود: ما به دنبال تعامل و گفتگو با ديگر دوستان هستيم و از ديگر تهيه‌كنندگان مي‌خواهيم كه عضو صنف شوند.
در ادامه مرتضي شايسته‌ در خصوص راي آوردن عده‌اي از تهيه‌كنندگان به سمت هيئت مديره اتحاديه تهيه‌كنندگان بيان كرد: تهيه‌كنندگان در صنف ما تلاشي نمي‌كنند كه ديگران به او راي دهند بلكه خود تهيه‌كنندگان به آنها راي مي‌دهند به طور مثال آقاي سيد‌جمال ساداتيان كانديد نشد اما ديگر تهيه‌كنندگان از او خواستند كه كانديد شود و افراد به طور خودجوش به عنوان رائيس انتخاب مي‌شوند.
سيد ضياءهاشمي در پاسخ به اينكه گفته شده شما و همكارانتان صنف را بيش از پيش دولتي كرده‌ايد ، پاسخ داد: ما يك اصولي قائل هستيم و زماني كه مي‌توانيم با دولت تعامل كنيم و به نفع سينما گام برداريم تلاش مي‌كنيم ما براي گرفتن حقوق اعضاء از دولت مي‌كوشيم و بر اين باوريم كه با نزاع و دعوا نمي‌توان راهي از پيش برد.
هاشمي به فعاليت‌هاي خود در سال‌هاي گذشته كه در خانه سينما كرده بود اشاره كرد و گفت: زمانيكه من در خانه سينما حضور داشتم كوچكترين ذره‌اي بين خانه سينما و دولت نبوداما امروز ببينيد كه چه مشكلاتي را خانه سينما بوجود آورد.
وي به غيرسياسي بودن صنف اشاره كرد و گفت:‌ما صنف تخصصي غيرسياسي هستيم كه تلاش كرديم و مجوز اوليه پروانه ساخت را گرفتيم حالا كجاي اين برنامه اشكال دارد را نمي‌دانم.
در ادامه مدقق خطاب به هاشمي گفت: عده‌اي مي‌گويند افرادي كه به دولت نزديك‌تر هستند از امكانات دولتي استفاده مي‌كنند در حالي كه اين امكان براي بقيه فراهم نمي‌شود نظر شما در اين باره چيست كه هاشمي پاسخ داد: اين تهمتي بيش نيست اگر كسي چيزي مي‌گويد بايد آن را ثابت كند من بيش از سه سال است كه يك فيلم توقيفي دارم و هنوز موفق به اكران آن نشدم از چه امكاناتي برخوردار هستم كه خودم در چنين شرايطي به سر مي‌برم، اطلاع دارم كه بودجه‌هاي 2 ميلياردي براي ساخت يك فيلم گرفته مي‌شود در حالي كه با بودجه‌اي 400 ميليوني آن فيلم را مي‌سازند اينها رانت‌خواري است.
رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان تصريح كرد: متاسفانه زمان بسيار كوتاه دوران مديريت‌هاي فرهنگي باعث شده تا مشكلات بسياري بوجود آيد وقتي شخصي مي‌آيد مدت زماني طول مي‌كشد تا با ديگران و كارارتباط برقرار كند وقتي جا مي‌افتد مدت مديريت او تمام مي‌شود و كس ديگري را جايگزين مي‌كنند اگر زمان اين مديريت بيشتر شود قطعاً وضعيت بهتري براي جريان فرهنگي سينما بوجود مي‌آيد.
در ادامه شايسته تهيه كننده فيلم سينمايي "طوطيا" گفت: هنوز 80 درصد از خواسته‌هاي صنف برآورده نشده و ما به 20 درصد از خواسته‌هايمان رسيده‌ايم.
و در پايان شايسته خاطر نشان كرد: جامعه صنفي متعلق به تمامي تهيه‌كنندگان است و ما از ديگر تهيه‌كنندگان مي‌خواهيم كه به ما ملحق شوند.
هاشمي همچنين در خصوص پخش مسابقات فوتبال يورو 2012 جام ملت‌هاي اروپا در سينما‌ها گفت: متاسفانه نظر ما را در اين خصوص نخواستند وقتي كه اين موضوع اعلام شد البته در اين شرايط كه سينما آسيب جدي خورده است ما با اين كار مخالف نيستم و كمك مي‌كنيم تا مردم از نمايش فوتبال بهره مند شوند.
گرچه در ادامه‌ي اين گفتگو شايسته از نمايش فوتبال در سينما مخالفت كرد و گفت: من با نمايش فوتبال در سينما مخالف هستم زيرا به سينما آسيب وارد مي‌شود و ديگر جايي براي فيلم‌هاي سينمايي باقي نمي‌ماند./ی2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار