هشدار مودیز درباره احتمال کاهش بیشتر رتبه اعتباری کشورهای یورو

آژانس اعتبارسنجي موديز هشدار داده است خروج يونان از حوزه يورو ممکن است به کاهش رتبه اعتباري کشورهايي نظير آلمان منجر ‌شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، موديز اعلام کرد: خروج يونان از حوزه يورو، سرمايه گذاران در اوراق بهادار يونان را با زيان‌هاي قابل توجهي مواجه مي‌کند، زيان‌هايي که هم مستقيما در نتيجه تغيير واحد پولي حاصل مي‌شود و هم به طور غير مستقيم از جابجايي شديد احتمالي در سطوح کلان اقتصادي نشات مي‌گيرد.

اين آژانس اعتبارسنجي خاطرنشان کرد: در صورتي‌که يونان حوزه يورو را ترک کند، اين اقدام تهديدي بر بقاي مستمر يورو محسوب مي‌شود، (در اين صورت) مودي در رتبه هاي مستقل تمامي کشورهاي حوزه يورو از جمله کشورهاي داراي رتبه AAA تجديدنظر مي‌کند.

موديز رتبه اعتباري شماري از کشورهاي حوزه يورو از جمله اتريش، فرانسه، آلمان، فنلاند، لوکزامبورگ و هلند را در زير دسته AAA طبقه بندي کرد.

يونان در کانون بحران بدهي حوزه يورو قرار دارد. اين کشور در پي بن بست سياسي که از زمان انتخابات ۶ مي با آن مواجه بوده است در آستانه برگزاري دور دوم انتخابات پارلماني قرار دارد، انتخاباتي که قرار است ۱۷ ژوئن برگزار شود. از ۶ مي و همزمان با برگزاري دور نخست انتخابات پارلماني در يونان و پس از آن‌که هيچ يک از احزاب نتوانست کرسي‌هاي لازم براي تشکيل دولت را کسب کند و تلاش‌ها براي ايجاد يک دولت ائتلافي نيز به شکست انجاميد، يونان در بن بست سياسي قرار گرفته است.

نگراني‌هايي در اين خصوص وجود دارد که تاخير بيش‌تر در حل و فصل بحران بدهي حوزه يورو ممکن است نه تنها اروپا بلکه ديگر کشورهاي توسعه يافته جهان را نيز به رکود فرو ببرد.

موديز در ادامه افزود، تلاش اروپا براي نجات بخش بانکداري اسپانيا ممکن است اين آژانس اعتبار سنجي را وادار کند رتبه مستقل اسپانيا را به دليل "افزايش خطر سرمايه گذاران در اين کشور" کاهش دهد.

طرح نجات مالي اسپانيا به ميزان ۴۰ ميليارد يورو (۵۰ ميليارد دلار) ممکن است امروز شنبه اجرا شود.

موديز، رتبه اعتباري اسپانيا را A۳ با چشم اندازي منفي قرار داده است که بدان معناست که در صورت وخامت چشمگير اوضاع اقتصادي اسپانيا اين کشور با خطر کاهش رتبه اعتباری مواجه مي‌شود.

وخامت بحران بدهي منطقه يورو علاوه بر افزايش هزينه‎هاي مالي اسپانيا، نگراني‌ها درباره اين‌که احتمالا اين کشور همانند يونان به استفاده از بسته نجات مالي اتحاديه اروپا نيازمند ‌شود را نيز افزايش داده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار