آثار استاد شفق در زمينه شعر آئيني و شيعي نمونه هاي قابل توجهي در عرصه هاي ادبيات كشور ما محسوب مي شوند.

ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري و از برگزار كنندگان نخستين كنگره شعر آئيني شفق در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: شعر شفق داراي مضامين آئيني بوده و از جايگاه ويژه اي در ميان اهالي ادب برخوردار است تنوع موضوعي آثار استاد شفق و اطلاعات عميق ايشان از مفاهيم ديني و اعتقادي اسلام و تشيع از ديگر ويژگي هاي ادبي ايشان است.
وي ادامه داد: حضور استاد شفق در شعر آئيني كشور يك حضور پررنگ و غيرقابل آشكار است و حتي تاثيرگذاري ايشان در آثار شاعران جوان و حضور فعالشان در مجامع شعري سراسر كشور و همراهي كردن با شاعران جوان تر به عنوان يك استاد پيشكسوت و تحصيلات حوزوي تكميل كننده‌ي اين ويژگي ها است.
فيض تصريح كرد: ما زبان شعري شفق را يك زبان سهل و ممتنع مي دانيم به طوري كه همه فرزندان ما در كتاب هاي درسي خود حداقل با يكي از معروف ترين آثار ايشان آشنا هستند در هر صورت آثار ايشان در زمينه شعر آئيني و شيعي نمونه هاي قابل توجهي از ادبيات آئيني است.
فيض در مورد كنگره شعر آئيني شفق گفت: در اين كنگره افرادي كه با آثار استاد بهجتي آشنا هستند مقالاتي را ارائه و در مورد جايگاه و شخصيت علمي و ادبي مرحوم شفق به بحث و تبادل نظر مي‌پردازند همچنين در اين برنامه سعي خواهد شد كه با اين شخصيت برجسته كه خود تمايل كمتري براي ديده شدن داشت بيشتر آشنا شويم.
مدير دفتر طنز حوزه هنري درباره بخش هاي مختلف نخستين كنگره شيعه آئيني شفق اظهار داشت: در اين كنگره دو بخش شعر، پژوهش و تحقيق وجود دارد كه هر كدام از اين بخش ها داراي قسمت هايي هستند.
وي ادامه داد: شعر نبوي، شعر علوي و غدير، شعر فاطمي، شعر عاشورايي، شعر رضوي، شعر مهدوي و انتظار، شعر كودك با مضامين آئيني و شعر امامان معصوم قسمت هاي مختلف در بخش شعر هستند.
فيض در مورد قسمت هاي مختلف بخش پژوهش و تحقيق افزود: مقاله يا كتاب پيرامون شعر و ادب آئيني، مقاله يا كتاب پيرامون شعر و جايگاه ادبي زنده ياد آيت اله محمد حسن بهجتي شفق نيز از قسمت هاي مختلف در بخش تحقيق و پژوهش هستند.
وي با تاكيد بر اينكه جامعه ادبي وظيفه خود مي داند با قدرداني از  افراد برجسته كشور، نسل هاي آينده را متوجه گونه هاي پرمحتواي شعر و ادبيات فارسي با مضامين آئيني كند، تصريح كرد: در اين كنگره قصد داريم تا از تعدادي از شاعران جوان و پيشكسوت آئيني كه شاخص ترين آثار آئيني را خلق كردند، قدرداني و تجليل كنيم.
وي با اشاره به دلايل نامگذاري نخستين كنگره شعر آئيني به نام مرحوم شفق خاطرنشان كرد: يكي از نمونه هاي خوب شعر آئيني اشعار استاد شفق بوده است بنابراين شايسته است نام ايشان در پيشاني كنگره اي باشد كه قرار است به شعر آئيني بپردازد ما تلاش مي‌كنيم تا شاخصه هاي شعر آئيني را برجسته كرده و نهايتاً اميدواريم با برگزاري كنگره شعر آئيني شفق به اين مهم كه همان شناخته شدن بيشتر مرحوم شفق و ويژگي هاي شعر ‌آئيني فاخر است، دست يابيم.
گفتني است، حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمد حسين بهجتي متخلص به شفق در سال 1314 متولد شده است و از 7 سالگي فراگيري علم و دانش را در مكتب هاي آن زمان آغاز كرد.
شايان ذكر است، وي از شاگردان امام خميني (ره) و حضرت آيت الله روح الله خالقي و از نخستين شاعران انقلاب اسلامي بوده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار