خوزستان/

دومین واحد نیروگاهی گتوند وارد مدارشد

مدیر امور مهندسی برق و مكانیك طرح گتوند علیا گفت: پس از گذشت دو هفته از ورود اولین واحد نیروگاه گتوند علیا، دومین واحد نیز وارد مدار شد و به شبكه سراسری پیوست.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، ' غلامحسین سمند گانی'دراین باره اظهار داشت: پس از راه اندازی اولین واحد نیروگاه گتوند علیا در روز پنجم خرداد ، این واحد تا كنون بیش از 70 هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی تولید كرد و دومین واحد این نیروگاه نیز، وارد شبكه سراسری شد.

وی به اهمیت برق تولیدی این نیروگاه در زمان پیك مصرف برق در كشور اشاره كرد و گفت: نیروگاه گتوند علیا در مجموع دارای هشت واحد 250 مگاواتی شامل چهار واحد فاز اول و چهار واحد فاز توسعه است كه با ظرفیت دو هزار مگاوات توان تولید سالیانه چهار هزار و 550 گیگاوات ساعت انرژی برق آبی را دارد.

وی با بیان اینكه تا پایان تابستان هر چهار واحد این نیروگاه با ظرفیت هزار مگاوات وارد مدار خواهد شد اظهار داشت: نیروگاه گتوند علیا پس از بهره برداری، بیشترین میزان تولید انرژی در میان نیروگاه های برق آبی كشور را داشته و علاوه بر تضمین امنیت شبكه برق كشور، به كنترل فركانس و پایداری شبكه سراسری كمك شایانی خواهد كرد.

این گزارش حاكی است كه حجم آب ذخیره شده در مخزن سد گتوند علیا در این مرحله از آب گیری حدود 6/1 میلیارد مترمكعب و طول دریاچه آن نیز به 65 كیلومتر رسیده است.

این مخزن بزرگ، ذخیره آبی مهمی برای استان خوزستان به شمار می رود كه می تواند مشكل كم آبی دشت خاصلخیز خوزستان را برای همیشه برطرف نماید.

همچنین نقش ارزنده سد و نیروگاه گتوند علیا در برطرف نمودن محدودیت تولید نیروگاه های بالا دست در زمان نیاز شبكه سراسری برق كشور و نیز تامین آب مورد نیاز پایین دست است.

سد گتوند علیا با حجم خاك ریزی بدنه در حدود 32 میلیون متر مكعب و ارتفاع از پی 182 متر، بلندترین سد خاكی كشور محسوب می شود كه در روز شش مرداد سال 90 با حضور رییس جمهور آبگیری شد.

اولین واحد نیروگاه برق آبی گتوند علیا نیز با ظرفیت 250 مگاوات روز جمعه پنجم خرداد طی مراسمی به طور رسمی وارد مدار شبكه سراسری برق كشور شد.

سد گتوند علیا در پنج كبلومتری شهرستان گتوند واقع است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.