در فرهنگسراي فردوس برگزار مي‌شود؛

سلسله جلسات "شاهنامه خواني"

فرهنگسراي فردوس به منظور آشنايي هر چه بيشتر شهروندان با ادب پارسي سلسله جلسات شاهنامه خواني را برگزار مي‌كند.

حامد علائيان مدرس دانشگاه و كارشناس ادبي در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: شيوه اجراي اين برنامه به گونه‌اي است كه ما از ابتدا شعرهاي شاهنامه را آغاز و تا پايان اين كتاب آن را مي‌خوانيم.
وي در ادامه علت اينگونه خوانش را چنين بيان كرد: به دليل اينكه بسياري از مردم و حتي دانشجويان حوزه ادبيات تنها با تعدادي از داستان‌هاي شاهنامه آشنا هستند داستان‌هايي نظير "رستم وسهراب" و "رستم و اسفنديار"، "داستان سياوش"، "داستان ضحاك" و ... كه از بخش‌هاي قابل توجه و عميق شاهنامه هستند انگيزه‌اي شد تا مخاطبان برنامه با تمامي بخش‌هاي شاهنامه آشنا شوند.
اين مدرس دانشگاه در ادامه افزود: ويژگي بارز اين برنامه در شيوه اجراي آن است كه علاوه بر تبيين و توضيح شعر به زبان ساده، تلاش مي‌كند تا شيوه خواندن شاهنامه را نيز به مخاطبان آموزش دهد.
علائيان در خصوص اينكه شاهنامه چه اهميتي در فرهنگ جامعه دارد گفت: اسطوره‌ها،‌ انديشه‌ و خرد مردم يك جامعه در طول تاريخ هستند انديشه‌اي كه با زبان تمثيل مفاهيم عقلي را پيش چشم مردم آن سرزمين قرار مي‌نهد.
وي ادامه داد: اسطوره خرد خام و تفكر نابالغ پيشينيان كه ما را با تاريخ تفكر و آداب و حالات مردم گذشته آشنا مي‌سازد و مي‌تواند طراحي از آينده را نيز با توجه به روند حركتي انديشه يك جامعه ترسيم نمايد.
وي خاطر نشان كرد: اين جلسات تنها مختص به شاهنامه خواني نمي‌شود بلكه تهيه و تدوين كتابي كه شامل تك مصراع‌هاي درخشان از شاهنامه است به وسيله خود مخاطبان جمع‌آوري و با نظارت كارشناسي برنامه تاييد و تجمع مي‌شوند تا در آينده به صورت كتابي در دسترس علاقمندان قرار گيرد.
گفتني است، سلسله جلسات شاهنامه خواني چهارشنبه‌هاي هر هفته ساعت 17 در فرهنگسراي فردوس ميزبان علاقمندان به اين نشست ادبي است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار