رقابت با غول هاي خودروساز جهاني، آرمان اصلي صنعت خودروي كشور

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه خودروسازي نيازمند طراحي يك آرمان مشترك ملي هستيم كه مهمترين آن حضور قدرتمندانه در بازارهايي است كه غول هاي جهاني خودروساز دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري امروز در مراسم افتتاح خطوط توليد دومين خودروي ملي ايران خودرو به بيان اقدمات انجام گرفته در صنعت خودرو طي دهه هاي گذشته پرداخت و گفت: مونتاژ خودرو در كشور ما در دهه چهل آغاز شد و تا پايان دهه 60 اين مونتاژ با افزايش تيراژ ادامه داشت.
وي ادامه داد: دهه 70، دهه خوبي در صنعت خودروي كشور محسوب مي شود كه در آن اصلاح صنعت خودرو، تشكيل شوراي سياست گذاري خودرو، توسعه شركت هاي قطعه ساز و تاسيس واحدهاي خدماتي فني و مهندسي و خدمات پس از فروش انجام گرفت.
غضنفري تصريح كرد: در دهه 80 اصل كيفيت مبناي كار خودروسازان قرار گرفت و رعايت استانداردهاي آلايندگي و ايمني انجام شد و قانون هاي مناسبي از جمله، قانون حمايت از مصرف كنندگان و قانون ارتقاي كيفي خودرو تدوين شد.
اين مقام مسئول افزود: در اين دهه امداد خودرو به عنوان يك واحد مستقل در كنار شركت هاي خودروسازي شكل گرفت و در پايان اين دهه خصوصي سازي در صنعت خودرو آغاز شد.
غضنفري با تاكيد بر تدوين اهداف صنعت خودرو در دهه 90 افزود: با برنامه ريزي هايي كه در دهه هاي گذشته انجام گرفته بود توليد خودرو از 0.5 ميليون دستگاه در سال 81 به 1.6 ميليون در سال 90 و صادرات خودرو به 55 هزار دستگاه در اين سال رسيد.
غضنفري با توجه به اهداف تعيين شده در دهه 90 و افق چشم انداز افق 1404 در حوزه خودرو گفت: توليد محصول در سند چشم انداز بايد به 3 ميليون دستگاه و صادرات به 1 ميليون دستگاه برسد و توليد 50 درصد خودروها با برند ملي صورت گيرد.
وي ادامه داد: همچنين تامين 25 ميليارد  دلار قطعه داخلي و صادرات 6 ميليارد دلار قطعه توسط قطعه سازان از جمله اهداف سند چشم انداز است.
وي با بيان اينكه اين اهداف چشم انداز خوبي براي صنعت خودرو را متصور مي سازد اظهار د اشت: اما با عملكرد كنوني و گزارشات بخش هاي مختلف اين اهداف دست يافتني به نظر نمي رسد.
غضنفري تصريح كرد: براي تحقق اين اهداف حل مشكلات كنوني صنعت خودرو و تعامل سازنده قطعه سازان و خودروسازان امري ضروري است.
وزير صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان كرد: حل مشكلات فعلي صنعت خودروسازي نيازمند طراحي يك آرمان مشترك ملي و عمل به آن در ذهن و انديشه خودروسازان و قطعه سازان است.
غضنفري تصريح كرد: حضور قدرتمندانه در بازارهايي كه غول هاي خودروسازي جهان در آن فعاليت دارند و رقابت با آنها يك آرمان مشترك ملي مناسب براي سال هاي آينده محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه هم اكنون در كشورهاي همسايه صادرات خودرو داريم، تصريح كرد: در آينده نزديك بايد به حضور در بازارهاي صادراتي در كشورهاي واقع در آسياي غربي، خاور دور، اروپا، آمريكا بيانديشيم.
غضنفري خاطر نشان كرد: تحقق اين اهداف با كاهش قيمت تمام شده، افزايش بهره وري و ارتقاي كيفيت محقق مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد: دهه 90، دهه بلوغ كامل و تكامل بيش از گذشته خودروسازان ايراني است./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار