حرکت ماهواره ها در مدارهای پایین موجب سقوط آنها می شود

زمانی که ماهواره ها درمدار پایین حرکت می کنند به دلیل اصطلاحاتی که با جود زمین دارند به سرعت فرسوده شده و نهایتأ سقوط می کنند.

مجتبی سرداقی، کارشناس علوم فضایی در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: موقعیت و سرعت مداری با مداری که هر جرمی اعم از سیارات و ماهواره ها در آن قرار می گیرند رابطه مستقیم دارد.

وی افزود: کره ماه که قرن ها است در مدار خود باقی مانده و به حرکت خود ادامه می دهد اگر در مداری پایین تر یا بالاتر بود نمی توانست این همه سال بر دور زمین بچرند.

سرادقی تصریح کرد: ماهواره ها اگر در مدارهای پایین مجبور به حرکت در جو زمین و با سرعت بیشتر باشند این حرکت در جو موجب به وجود آمدن اصطحکاک بین ماهواره و جو زمین می شود.

وی اظهار داشت: اصطکاک بین جو و ماهواره به تدریج موجب کاهش سرعت، فرسوده شدن و نهایتا سقوط ماهواره و سوختن آن در جو زمین می شود.

* ماهواره ها برای قرار گرفتن در مدار دایره ای ابتدا در مدار بیضی قرار می گیرند
سرادقی عنوان کرد: برای ماهواره هایی که بادی در مدارهای دایروی مانند مدار زمین ثابت قرار بگیرند مدار گردش آنها به دور زمین در ابتدا استقرار مداری به صورت بیضوی است.

وی یاد آور شد: پس از گذشت زمان کوتاهی ایستگاه های کنترل زمینی به وسیله شلیک راکت هایی که از قبل برای همین کار بر روی بدنه  ماهواره طراحی و نصب شده اند تغییراتی در مسیر ماهواره ایجاد می کند تا در مدار دقیق دایره ای قرار بگیرند.

سرادقی اظهار داشت: این راکت ها زمانی که ماهواره در نقطه اوج مدار بیضوی اولیه قرار دارد شلیک شده و با وارد کردن نیرو در جهت مناسب موجب بالا بردن نقطه خضیض می شوند.

وی افزود: افزایش ارتفاع در ماهواره ها موجب کاهش سرعت چرخش ماهواره به دور زمین می شود و در ارتفاعات بالا به دلیل خلاء حاکم بر فضا هیچ اصطکاکی وجود ندارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۱
ایا هرچه ماهواره بالاتر رود تصاویر بیشتری دریافت میکند
آخرین اخبار