خوزستان/با بهره برداری از 5 انبار نفت جدید تا پایان امسال؛

ظرفیت ذخیره سازی سوخت کشور 1.1 میلیارد لیتر افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از افزایش 1.1 میلیارد لیتری ظرفیت ذخیره سازی فرآورده کشور تا پایان سال جاری با راه اندازی مخازن جدید در مناطق مختلف خبر داد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، جلیل سالاری با اعلام این خبر گفت: هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی فرآورده در کشور به طور میانگین 50 روز است که امیدواریم بتوانیم با بهره برداری از مخازن جدید، ظرفیت ذخیره سازی فرآورده در کشور را به 80 روز ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: این میزان برای فرآورده بنزین در کشور هم اکنون حدود 50 روز، برای نفت سفید و نفت گاز بیش از 60 روز و نفت کوره 50 روز است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: انبار نفت بندرصادراتی ماهشهر، انبار نفت بیرجند و ملایر و انبار نفت شهرهای شیراز و کرمان از جمله انبارهایی هستند که با بهره برداری از آن ها در سال جاری، ظرفیت ذخیره سازی فرآورده در کشور به نحو قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این که هم اکنون روزانه 270 میلیون لیتر فرآورده در پالایشگاه های کشور تولید می شود و شرکت پخش روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده را منتقل می کند، گفت: 60 درصد از این انتقال از طریق خطوط لوله، 20 تا 22 درصد از طریق نفتکش های جاده پیما، 10 تا 12 درصد از طریق مسیرهای دریایی و 4 درصد از طریق مخزن دار راه آهن انجام می شود.

سالاری با اشاره به افزایش 126 میلیون لیتری ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور با بهره برداری از 9 مخزن جدید در انبار نفت نظامیه اهواز گفت: مصرف فرآورده استان خوزستان معادل 4 درصد مصرف کل کشور و ظرفیت ذخیره سازی آن معادل 5 درصد ظرفیت ذخیره سازی کل کشور است که با راه اندازی این مخازن جدید در شهر اهواز، این ظرفیت به 9 درصد از ظرفیت ذخیره سازی فرآورده کل کشور ارتقا یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور برای افزایش سهم سوخت های غیرفسیلی در سبد سوخت کشور، گفت: برای اولین بار در کشور در منطقه نظامیه اهواز توانستیم از اتانول به عنوان سوخت پایه تولید بنزین استفاده کنیم که از آن به عنوان سوخت هواپیماهای آموزشی و سمپاشی استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر این که امیدواریم بتوانیم با استفاده از پایه اتانول و متانول در تولید بنزین، به جرگه کشورهای تولیدکننده سوخت های غیرفسیلی بپیوندیم، افزود: هم اکنون 4 درصد از بنزین مورداستفاده در دنیا از سوخت های پایه اتانولی تولید می شود.

جلیل سالاری همچنین درباره آخرین اطلاعات تراکنش در سامانه هوشمند سوخت با توجه به مهلت تعیین شده برای حداقل یکبار سوختگیری دارندگان کارت هوشمند سوخت تا پایان خرداد ماه گفت: هم اکنون 96 درصد از دارندگان کارت هوشمند سوخت به سامانه مراجعه کرده اند که امیدواریم در مهلت باقیمانده تا پایان خرداد این رقم باز هم افزایش یابد تا بتوانیم نسبت به تجمیع اطلاعات سهمیه ای تمامی دارندگان کارت هوشمند سوخت اقدام کنیم.

به گزارش رسيده، طرح توسعه انبار نفت نظامیه اهواز، صبح روز یکشنبه، 28 خرداد با حضور جمعی از مقامات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و استان خوزستان، به مناسبت بعثت پیامبر گرامی اسلام به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از این طرح، ظرفیت ذخیره سازی این انبار از 460 میلیون لیتر به 586 میلیون لیتر افزایش یافت و ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور نیز 126 میلیون لیتر افزایش یافت.

سرمایه گذاری برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این پروژه حدود 140 میلیارد ریال بوده که با اجرای آن در منطقه ای به وسعت 90 هزار مترمربع، حجم ذخیره سازی این انبار 25 درصد و شمار مخازن ذخیره سازی فرآورده های نفتی در این انبار از 21 به 30 دستگاه افزایش یافت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.