افزايش خطر بيماري‌هاي تنفسي با استنشاق تحميلي دود سيگار

استنشاق غيرداوطلبانه دود ناشي از سوختن سيگار، به معني سيگاري تحميلي بودن است و قرار گرفتن در معرض دود سيگار خطر بيماري‌هاي تنفسي را 25 درصد افزايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  مهندس خديجه محصلي، مسئول دبيرخانه ستاد كشوري كنترل دخانيات بااشاره به اين كه زندگي با يك فرد سيگاري به منزله مصرف مستقيم سالانه 80 نخ سيگار است، اظهار داشت: براساس اطلاعات مستند، حتي بوي سيگار نيز مي‌تواند به اطرافيان فرد سيگاري آسيب برساند و دودي كه از كناره سيگار به محيط وارد مي‌شود بسيار خطرناكتر از دود استنشاقي سيگار است.

مهندس خديجه محصلي افزود: حرارت بسيار بالاي نوك سيگار در مقايسه با فيلتر خطرناك‌تر بوده و همچنين دودي كه وارد ريه فرد مي‌شود با مرطوب شدن و تغيير دما شرايطي را براي ايجاد مواد شيميايي جديد و مضرتر از دود اوليه فراهم مي‌كند.

وي تصريح كرد: ريه‌هاي افراد غيرسيگاري كه در كنار فرد سيگاري زندگي مي‌كنند به مراتب عملكرد ضعيف‌تري نسبت به افراد سالم غيرسيگاري دارند و همچنين قرار گرفتن در معرض دود سيگار، خطر بيماري‌هاي تنفسي را در بالغين تا حدود 25 درصد و در بچه‌ها تا حدود 50 تا 100 درصد افزايش خواهد داد.

مسئول دبيرخانه ستاد كشوري كنترل دخانيات با تاكيد بر اين كه دود مواد دخاني كه بر روي وسايل شخصي، وسايل اطراف و يا بر بدن و لباس فرد مصرف كننده باقي مانده است بسيار خطرناك است، ابراز داشت: دود دست سوم نيز مانند دود مستقيم سيگار و ديگر انواع دخانيات خطرناك است كه اطلاعات اندك مردم از آن باعث آسيب‌رساني ناخواسته به ديگر افراد به خصوص كودكان مي‌شود.

گفتني است: طبق آمار سازمان بهداشت جهاني بيش از 30 درصد بيماري‌هاي قلبي و عروقي و يك سوم بيماري‌هاي تنفسي در بين سيگاري‌هاي تحميلي ايجاد مي‌شود و همچنين ميزان بروز سرماخوردگي، عفونت گوش مياني، گلودرد، سرفه و گرفتگي صدا در كودكاني كه والدين سيگاري دارند بيش از كودكان داراي والدين غيرسيگاري است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار