نخستين همايش ملي بومي سازي فناوري هاي نوين انرژي با حضور استاندار خراسان رضوي در مشهد آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، محمود صلاحي در مراسم آغاز به كار اين همايش اظهار داشت: زندگي بشر بخاطر پيشرفت و توسعه رفاه فردي و اجتماعي همواره با استفاده از انرژي همراه بوده و زندگي به آن وابسته شده است.

وي با بيان اينكه رتبه توسعه كشورها در دنيا چگونگي استفاده از انرژي است، گفت: با توجه به محدوديت منابع انرژي فسيلي و اثرات مخرب آن بر منابع طبيعي و محيط زيست بايد به سمت استفاده از انرژي هاي نوين و تجديدپذير گام برداريم.

صلاحي تصريح كرد: بايد با استفاده از فناوري هاي نوين بين انرژي و محيط زيست آشتي برقرار و در راستاي توسعه استفاده از انرژي هاي جديد و توسعه زيرساخت هاي آن برنامه ريزي كنيم.

وي در ادامه با اشاره به موقعيت جغرافيايي خراسان رضوي اظهار داشت: بيش از 300 روز آفتابي و وزش بادهاي مناسب در مناطق مختلف مانند بينالود و نشتيفان از مزيت هاي استان است كه بايد از اين منابع انرژي پاك استفاده نماييم.

استاندار خراسان رضوي ضمن يادآوري دستاوردهاي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در استان، خاطر نشان كرد: استفاده بهينه از حامل هاي انرژي و برنامه ريزي براي جلوگيري از هدررفت آن در ساختمان از جمله بركات اجراي اين قانون و زمينه اي مناسب براي توسعه صادرات حامل هاي انرژي و دستيابي به خودكفايي در اين زمينه مي باشد.

صلاحي در پايان از آمادگي خراسان رضوي براي استقرار دبيرخانه دائمي فناوري هاي نوين انرژي خبر داد.

سعيد حسين پور رئیس شورای سیاستگذاری اين همایش نيز گفت: انرژي يكي از مهمترين زيرساخت هاي توسعه در دنيا محسوب مي شود و بر اساس سند چشم انداز در افق 1404 بايد به جايگاه اول منطقه در اقتصاد دست يابيم كه حوزه انرژي يكي از محورهاي توسعه اقتصادي است.

وي با بيان اينكه الگوي مصرف انرژي در كشور ما به دليل بهره گيري از ذخائر عظيم نفت و گاز، غيرمنطقي و غير مناسب بود و بخش قابل توجهي از اين منابع هدر مي رفت، افزود: اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها گام موثري در كاهش مصرف انرژي و فرصت مناسبي براي حركت به سمت استفاده از انرژي هاي نو مي باشد.

معاون امور عمراني استانداري خراسان رضوي با اشاره به اثرات مخرب استفاده بي رويه از سوخت فسيلي بر محيط زيست، توليد و انتشار گازهاي گلخانه اي، افزايش دماي زمين و تغييرات شرايط اقليمي، خاطر نشان كرد: استفاده از انرژي هاي تجديدپذير و توسعه زيرساخت استفاده از آن بايد سرلوحه كار مسوولان مربوطه باشد.

وي با اشاره به ظرفيت توليد سالانه دو هزار مگاوات برق در نيروگاه بادي بينالود، تاكيد كرد: بايد براي دستيابي به اين هدف برنامه ريزي شود.

حسين پور گفت: هم اكنون براي توليد پنج هزار و 400 مگاوات برق در شش نيروگاه موجود در استان حدود 9 ميليون ليتر نفت گاز استفاده مي شود كه با استفاده از روش هاي نوين انرژي علاوه بر كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي، از وقوع اثرات مخرب زيست محيطي جلوگيري مي شود.

شايان ذكر است اين همايش به مدت سه روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي مشهد و با برگزاري كارگاه هاي تخصصي و آموزشي ادامه خواهد يافت.

گفتني است استاندار خراسان رضوي پس از مراسم آغازين اين همايش، از نمايشگاه صنعت آب و برق كه به صورت همزمان در اين مكان دائر شده است، بازديد كرد./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.