توجه به اخلاق پزشکي به عنوان ضرورت هاي امروزي عرصه سلامت مطرح بوده و رويکرد موثري از جانب نهادهاي تاثير گذار در عرصه سلامت در ميهن ما را طلب مي کند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگا ه خبرنگاران، دکتر شهاب الدين صدر رئيس سازمان نظام پزشکي در ششمين سمينار سراسري اخلاق پزشکي که امروز صبح در هتل المپيک برگزار شده بود گفت: تمام تلاشمان براي اين است که بيمار بهبودي خود را بدست آورد و از روند درمان خود رضايت داشته باشد و در جامعه ارتقا سلامتي ايجاد شود بنابراين توجه به نکاتي که در اخلاق پزشکي مطرح است باعث مي شود کاري که انجام مي دهيم نتيجه بخش تر باشد .خطاها و قصور پزشکي گاهي اوقات براي همه مشکل ايجاد مي کند اما اخلاق پزشکي مي تواند از بروز آنها پيشگيري کند.
 
بر اساس آماري که چند روز گذشته ازعملکرد دادسراي انتظامي نظام پزشکي تهران داشتيم از مجموعه شکاياتي که به دادسراها بعد از اينکه در شوراي حل اختلاف به نتيجه نرسيده مشخص شد که در سال 90 حدود 8% به طور مستقيم به برخوردهاي بين پزشک و بيمار مربوط مي شود و 45%  به صورت مستقيم و غير مستقيم با اخلاق پزشکي مربوط است و درصدي هم به تبليغات برمي گردد بنابراين اگر بخواهيم در جامعه يک جايگاه قابل قبولي داشته باشيم توجه به اخلاق پزشکي ضروري است.
 
وي گفت: در موضوع اخلاق پزشکي 4 محور اهميت ويژه دارد:  ارتباط پزشک با خدا، ارتباط پزشک با مردم، ارتباط پزشک با بيمار و ارتباط پزشک با همکارانش از جمله اين محورهاست.
 
در ارتباط پزشک با بيمار نکته اي که اهميت زيادي دارد اولين برخوردي است که پزشک در لحظه ورود بيمار به مطبش دارد. مهم اين است که مطب داري و مريض داري بايد با خضوع و گشاده رويي همراه باشد بعضي از افراد کاردان را داريم که متاسفانه در حرفه پزشکي رفتار انساني را از خود بروز نمي دهند.
نکته ديگر استمرار اين برخورد است چنانچه اين برخورد ها به صورت انساني و درست صورت گيرد مي تواند در پيشگيري از شکايات موثر باشد.
 
وي تصريح کرد: نکته بعدي رابطه مالي بين پزشک و بيمار است که از قوانين خاص خودش تبعيت مي کند نبايد در بيمار احساسي ايجاد شود که فکر کند فقط پول و حق الزحمه براي پزشک اهميت دارد  و بايد در برخورد با بيمار و همراهان وي به نحوي عمل کنيم که احساس ناخوشايندي ايجاد نشود زيرا همين مورد مي تواند در آينده در رواج شکايات تاثير گذار باشد.
 
 
*** اخلاق پزشکي جدا از کرامت انساني نيست
 
دکتر محمدحسن قدياني دبير علمي سمينار در ادامه افزود: يکي از فلسفه هايي که چرا بايد به اخلاق پزشکي بپردازيم اين است که  اخلاق پزشکي جدا از کرامت هاي انساني نيست.
 وي گفت: ششمين سمينار سراسري اخلاق پزشکي دو روزه است و داراي 12 امتياز غير مدون ويژه تمامي رشته پزشکي شامل پزشکان عمومي و متخصصين رشته پزشکي، دندان پزشکي ، دارو سازي، مامايي و کليه گروه هاي پزشکي است.
همچنين دو برنامه مدون ويژه پزشکان عمومي با عناوين اخلاق پزشکي و پزشک و قانون که هر کدام داراي 5 امتياز مدون است و بعد از ظهر اول و دوم تير ماه برگزار مي شود از ديگر ويژگي هاي اين همايش است ./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار