محمدرضا عباسيان:

فيلمسازان به عنوان زنگ تفريح به ساخت آثار ويدئويي نپردازند

دبير نخستين جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي به اهميت آثار ويدئويي اشاره كرد و گفت: فيلمسازان به عنوان زنگ تفريح به ساخت و توليد فيلم‌هاي ويدئويي و تله فيلم نپردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران شب گذشته محمدرضا عباسيان، دبير جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي و نادر مقدس كارگردان سينما در برنامه دو نيم ساعت شبكه خبر با اجراي حميدرضا مدقق به بحث و گفتگو پيرامون فيلم‌هاي ويدئويي و دگرگوني الگوهاي سنتي توليد فيلم پرداختند.
در ابتداي اين گفتگو محمدرضا عباسيان گفت: نخستين جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي با حضور و همت فيلمسازان با تلاش در جهت ارتقاء كيفيت آثار ويدئويي در حال برگزاري است.
وي ادامه داد: ساخت فيلم‌هاي ارزان طي ساليان گذشته در كشور آسيب فراواني به محصولات فرهنگي هنري وارد كرده است كه وزارت ارشاد با كنترل بسيار شديد و دقت و بررسي لازم توانسته است توليد فيلم سخيف را در شبكه نمايش خانگي كاهش دهد.
در ادامه دبير جشنواره در پاسخ به اينكه آيا فقط بايد فيلمسازان خاصي به توليد فيلم هاي ويدئويي بپردازند، بيان كرد:  الزاماً حرفه‌اي بودن اشخاص در بعضي از موارد آسيب‌هايي را وارد كرده است به طور مثال بعضي كارگردانان صاحب سبك داريم كه فيلم‌هاي سينمايي شاخص و برجسته‌اي ساخته‌اند اما وقتي خواستند تله فيلم بسازند بسيار ضعيف عمل كردند و تا جايي كه براي اولين دوره از جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي تير هيئت داوران نتوانست فيلمي حائز شرايط از اين كارگردانان انتخاب كنند.
وقتي تصريح كرد: وقتي فيلم‌سازي نگاه جدي به فيلم‌هاي ويدئويي نداشته باشد تبعاً نمي‌تواند اثري فاخر از خود به جاي بگذارد و اما وقتي به آثار آن ها در حوزه سينما نگاه مي‌كنيم آثاري برجسته و ماندگار را از آن ها در كارنامه‌ي هنري‌شان مي‌بينيم.
عباسيان همچنين به اهميت ساخت فيلم‌هاي ويدئويي در شرايط كنوني اشاره كرد و اظهار داشت: امروز نه تنها در ايران بلكه در تمامي دنيا فيلم‌هاي ويدئويي از اهميت بسزايي برخوردارند كه فيلمسازان ما نبايد به عنوان زنگ تفريح به ساخت آثار ويدئويي بپردازند.
وي ادامه داد: در همين جشنواره‌اي كه امسال براي اولين بار شاهد برگزاري آن هستيم نگاه جدي به آثار ويدئويي شده است به طور مثال در بخش مسابقه اصلي "رويش ياس ‌ها " به آثاري مي‌پردازد كه طي 2 سال گذشته ساخته شده و در هيچ كجاي به نمايش در نيامده است. اما در همين نخستين دوره از جشنواره نيز ما به نقاط ضعف فيلم‌هاي ويدئويي نيز پي برديم.
عباسيان همچنين به ناديده گرفتن پخش‌هاي مختلف يك فيلم اشاره كرد و گفت: نبايد تمامي نگاهمان به بازيگر نقش اول، زن، مرد و كارگرداني باشد بلكه ما بايد به تمامي اجزاي تشكيل دهنده ساخت يك فيلم ويدئويي نيز بها دهيم. جلوه‌هاي ويژه بصري و رايانه‌اي امروز در ساخت فيلم‌ها و تله فيلم‌ها اهميت بسياري دارند اما با كمال تاسف هيچ فيلمي امسال در اين جشنواره كانديداي بخش جلوه‌هاي ويژه بصري و رايانه‌اي نشد.
در ادامه‌ي اين گفتگو مجري برنامه حميدرضا مدقق خطاب به نادر مقدس گفت: اگر يك فيلم را محصول فيلم‌نامه، كارگرداني و تهيه‌كنندگي بدانيم فكر مي‌كنيد در اين چند بخش وضعيت فيلمسازي ما چگونه است.
مقدس گفت:‌ در بخش كارگرداني و ساخت فيلم‌هاي ويدئويي تا به امروز خوب پيش رفته‌ايم من زماني كه فيلم ويدئويي ساختم هيچگاه دغدغه فروش نداشتم اما متاسفانه در بخش تهيه‌كنندگي به هيچ وجه خوب عمل نكرديم.
در ادامه عباسيان دبير جشنواره در پاسخ به اينكه آيا تهيه‌كننده‌اي حرفه‌اي براي توليد فيلم‌هاي ويدئويي نياز داريم گفت:‌ صبحت‌هايي مطرح مي‌شود كه خيلي بد است فيلم ويدئويي در عرض 20 روز ساخته مي‌شود اما در اروپا فيلم سينمايي در عرض 1 ماه مي‌سازند، ما در حوزه كارگرداني درخشان هستيم اما در حوزه فيلمنامه رشد و در حوزه تهيه‌كنندگي نيز رشد چنداني نداشته‌ايم.
گرچه بايد اين نكته را در نظر داشت برآيند تمامي زحماتي كه كشيده مي‌شود توليد يك فيلم ويدئويي براي پر كردن اوغات فراغت مردم است.
در ادامه مجري برنامه خطاب به عباسيان گفت: هراسي به دل نداريد كه اين جشنواره نتواند سال آينده برگزار شود و يا تعطيل شود؛ عباسيان تصريح كرد: ما جشنواره‌‌هاي مرجعي در كشور داريم كه سازمان سينمايي برپا مي‌كند، جشنواره فيلم فجر، جشنواره تخصصي است كه به طور ثابت 30 ساله از برپاپي آن مي‌گذرد، اميدواريم اين جشنواره نيز جشنواره‌اي مرجع براي توليد فيلم‌هاي ويدئويي شود.
وي ادامه داد: ما در كانون كارگردانان 210 عضو داريم كه بسياري از كارگردانان ما هر چند سال فيلم سينمايي مي‌سازند كه به اين صورت شرايطي فراهم مي‌شود تا فيلمسازان ما بتواند به توليد فيلم ويدئويي و يا تله فيلم بپردازند.
عباسيان به آساني شرايط ساخت فيلم در ايران اشاره كرد و گفت: آسانترين جا براي ساخت فيلم‌هاي ويدئويي ايران است،‌ جوانان ما به راحتي مي‌توانند در اين عرصه وارد شود، اما در عين حال خطرناك نيز است، دستمزد بالاي بازيگران و ورود افراد غير حرفه‌اي نيز مي‌تواند به اين حوزه آسيب وارد كند.
در ادامه‌ي اين گفتگو نادر مقدس كارگردان سينما نيز تصريح كرد:‌ نگاهمان به فيلم‌سازي نبايد اين باشد كه صرفاً يك فيلم‌ ساخته شود بلكه بايد با دقت بيشتري مجوز ساخت فيلم ويدئويي صورت پذيرد زيرا فيلم‌هاي ويدئويي امروز نقش مهمي را در حوزه فرهنگ ايفا كرده و مخاطبان بسياري را در برمي‌گيرد.
وي ادامه داد: بودجه‌اي كه در اختيار  فيلمسازان ويدئويي قرار داده مي‌شود بسيار اندك است اگر بودجه كافي در اختيارشان قرار دهند قطعاً فيلم‌هاي با كيفيت‌تري ساخته مي‌شود.
مقدس همچنين به همكاري 20 ساله خود با مركز سينما فيلم اشاره كرد و اظهار داشت: حدود 20 سال است كه با مركز سينما فيلم كار مي‌كنم كه جديت كاري بيشتري را در آنجا احساس مي‌كنم كه تلاش مي‌شود تا آثار با كيفيت‌تري در آنجا توليد شود كه كارگردانان مطرح نيز فيلم‌هاي خوبي در آنجا ساخته‌اند و بعد اين فيلم‌ها تبديل به 35 نيز شده‌اند. من نيز خود فيلم"ارتباط خانوادگي " را با بودجه يك فيلم ويدئويي ساختم.
اين كارگردان همچنين به مشاركت تلويزيون براي ساخت فيلم‌هاي ويدئويي اشاره كرد و گفت:‌ تلويزيون نيز مي‌تواند در بخشي از فيلم هاي ويدئويي مشاركت انجام دهد و هزينه‌اي را بپردازد.
و بخش ديگر را تهيه‌كننده فيلم متقبل شود كه بعد از ساخت شدن اين آثار فيلم با فروش خود در رسانه‌‌ها بخشي از هزينه تهيه كننده را مي‌تواند برگرداند كه در كيفيت فيلم‌ها نيز اتفاق مثبتي رخ مي‌دهد و بعد تلويزيون نيز مي‌تواند آن فيلم را پخش كند البته نه در همه موارد بلكه در برخي موارد كه در نهايت مي‌توانيم شاهد بالارفتن كيفيت آثار ويدئويي باشيم.
در پايان اين گفتگو به طور خلاصه مشروح آن را ذكر كرديم مدقق مجري برنامه از دو ميهمان برنامه پرسيد "جريان توليد فيلم‌هاي ويدئويي به چه چيزي نياز دارد"؛ كه عباسيان دبير جشنواره گفت: كيفيت مهمترين جريان توليد فيلمهاي ويدئويي است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار