سازمان ملل :

حملات پهپادهای آمریکایی جنایت جنگی است

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد حملات پهپادهای نظامی آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی و "جنایت جنگی" برشمرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری راشاتودی ؛ کریستف هینز ، محقق ویژه سازمان ملل در زمینه کشتارهای غیررسمی خطاب به کنفرانس سازمان ملل در ژنو گفت:‌ اقدام آمریکا در استفاده از حملات پهپادهای نظامی برای مبارزه با تروریسم نقض قانون بین‌المللی است و احتمالا سایر کشورها را به دنبال کردن این مسیر ترغیب می‌کند.

وی با بیان این مطلب بر ضرورت پاسخگو بودن آمریکا به خاطر استفاده از پهپادهای نظامی تاکید کرد و از دولت باراک اوباما خواست آمار تعداد کشته شدگان غیرنظامی حملاتی که علیه گروه‌های تروریستی در افغانستان،‌ پاکستان و یمن صورت گرفته را منتشر کند.

هینز در ادامه بر این واقعیت که حملات پهپادهای آمریکایی قوانین بین‌المللی را در مناطق درگیری نقض کرده،‌ تاکید کرد و افزود: حملات پهپادها در مناطق جنگی نظیر افغانستان،‌ قابل توجیه است. با این حال، اگر بعد از حمله اولیه، حملات ثانویه علیه گروه‌های نجات که به دنبال کمک به زخمی‌ها هستند، صورت بگیرد، این اقدامات جنایت جنگی به شمار می‌آیند.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل با انتقاد به موضع آمریکا مبنی بر اینکه حملات مذکور پاسخ قانونی به حملات القاعده در 11 سپتامبر 2001 است،‌ اظهار داشت: هضم این موضوع که چگونه کشتارهای سال 2012 می‌تواند توجیهی برای حوادث 2001 باشد، دشوار است. به نظر می‌رسد برخی اظهارنظرها به دنبال اختراع قوانین جدید برای توجیه عملکردهای جدید هستند.

بر اساس این گزارش ، چین و روسیه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای برای شورای حقوق بشر سازمان ملل، استفاده آمریکا از حملات پهپادهای نظامی را محکوم کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار