پيدايش المپيک!

زمان پيدايش بازي هاي المپيك، از انسان هاي قبل از ميلاد است كه زمان برگزاري آن به سال 776 قبل از ميلاد برمي گردد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، المپيك باستان قبل از عصر طلايي تمدن يونان شكل گرفت جشن هاي آن هر چهار سال يك بار به مدت هزار و دويست سال به طور مداوم برگزار مي شود.

اين بازي ها در دشت المپيا(OLYMPIA) در منطقه آليس، حدود سي كيلومتر بندر كاتاكونو در ساحل شمال غربي پلوپونو سوس در يونان برگزار مي شود.

مورخان تاريخ شروع المپيك را از 1253 تا 884 سال قبل از ميلاد حضرت مسيح نقل كرده اند.
البته باستان شناسان فرانسوي پس از بازديد و كاوش دشت المپيا در سال 1829 عقيده دارند كه بازي ها براي اولين بار به صورت رسمي 776 سال قبل از ميلاد حضرت مسيح آغاز شده است.

همچنين مورخان به معاهده اي تاريخي بين ايفيتوس حكمران آليس و ليكورگوس حكمران اسپارت كه در اين معاهده اشاره كرده اند:
در اين معاهده آمده است كه حكمرانان به منظور مصون بودن از خشم خدايان و خشنودي آنان تصميم گرفتند، دشت المپيا را به عنوان يك منطقه بي طرف انتخاب كنند و بازي ها را در اين محل امن انجام دهند.

از اين تاريخ به بعد، بازيها هر ساله در اوج تابستان (اواسط جولاي يا تير ماه) با طلوع ماه نو، آغاز مي شد. در سال هاي نخست يك روز به طول مي انجاميد و بعدها به بيشترين مدت يعني پنج روز رسيد.

در آن زمان هم بازي ها با اجراي مراسم و جشن خاص افتتاح مي شد، البته قبل از آغاز بازي ها، در معبد"‌ زئوس" قرباني مي كردند. مسابقات در استاديومي در دشت المپيا( در 400 کيلومتري آتن) و با حضور تماشاگران( نزديك به 20 هزار نفر) انجام مي شد.

در سال هاي نخستين شروع بازيها، مسابقات فقط در يک رشته انجام مي شد، ولي بعدها به پنج رشته رسيد.

عده اي عقيده دارند ما يكي از دلايل انتخاب 5 حلقه، علاوه بر اتحاد 5 قاره همين نشانه پنج رشته المپيك باستان است.

پنج رشته ورزشي المپيك باستان عبارت بودند از:

1-مشت زني
2- ارابه راني چهار اسبه
3- پنتاتلون كه شامل دو 200 متر، پرش طول، پرتاب نيزه، پرتاب ديسك و كشتي بود
 4- دويدن با لباس رزم (سپر و ساير تجهيزات)
5- پانكراتيوم(تركيبي از مشت زني و كشتي)

 در سال 392 بعد از ميلاد مسيح، زماني كه يونان در تصرف رومي ها بود، امپراطور روم كه تئودوسويس نام داشت، دستور تحريم بازي ها را داد، اين تاريخ مصادف است با دويست و نود و سومين دوره بازيها كه آخرين دوره انجام شده در عهد باستان است، به اين ترتيب با دستور امپراطور روم، به تاريخ 1170 ساله برگزاري بازيها خاتمه داده شد و حتي نام قهرمانان، آن از اوراق تاريخ حذف شد.

در سال 426 بعد ازميلاد، تئودوسويس دوم دستور تخريب دشت المپيا را داد و مجسمه زئوس، مظهر بازيها به قسطنتنيه حمل شد، مدتي بعد هم آن را به آتش كشيدند.

لازم به ذكر است كه دو زلزله در سالهاي 521 و 551 بعد از ميلاد موجب طغيان آب دو رودخانه آلفيوس و كلاديوس شد و در نتيجه كليه آثار مذهبي و ورزشي دشت المپيا از بين رفتن و مدفون شد.
'گزارش از مرجان مرزباني/مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار