افزايش روابط ايران و کشورهاي آمريکاي لاتين، واشنگتن را هراسان كرد

بلومبرگ نوشت: تلاش تهران براي تحکيم روابط با کشورهاي آمريکاي لاتين به شدت واشنگتن را نگران کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اين نشريه در شماره امروز خود در اينترنت نوشت: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران براي ديدار با هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا وارد اين کشور شد.

احمدي نژاد پيش از سفر به ونزوئلا از برزيل و بوليوي ديدن کرده است. وي در برزيل در کنفرانس ريو بيست شرکت کرد. 

اين ششمين سفر احمدي نژاد به آمريکاي لاتين از آغاز دوره رياست جمهوري وي در سال 2006 محسوب مي شود.

اين روزنامه  با اشاره به سخنان چاوز در مصاحبه با تلويزيون دولتي اين کشور در حالي که احمدي نژاد در کنارش ايستاده بود نوشت به خوبي درباره تهديدها عليه حاکميت و استقلال مردم و دولت ايران واقفيم. به خوبي از مانع تراشي، تهديدها و تحريم هاي يک جانبه امپرياليسم عليه ايران واقفيم. هدف غرب از اين تحريم ها از پا در آوردن انقلاب ايران است. مردم و دولت ونزوئلا از تهران حمايت مي کنند.

احمدي نژاد نيز در سخنان خود چاوز را يک انقلابي بزرگ که با حمايت از حقوق مردمش، مردم آمريکاي لاتين و جهان در برابر امپرياليسم ايستادگي کرده است» توصيف کرد.

بايد خاطر نشان کرد از سال 2005 تاکنون ايران شش سفارت خانه در آمريکاي لاتين تاسيس کرده و روابط تجاري خود را با برزيل بيش از دو برابر کرده است. برزيل بزرگ ترين قدرت اقتصادي در اين منطقه محسوب مي شود. بوليوي نيز تنها سفارتخانه خود را در خاورميانه از قاهره به تهران انتقال داده است.

چاوز تاکنون نه بار به ايران سفر کرده است. وي در سخنان خود بر حمايت از ايران و تحکيم روابط با اين کشور تاکيد کرد. در اين سفر دو کشور بيش از يکصد توافقنامه دو جانبه امضاء کردند.

اين روزنامه نوشت: افزايش نفوذ و گسترش روابط تهران با کشورهاي آمريکاي لاتين، واشنگتن را بيشتر نگران کرده است. بر همين اساس آمريکا به دقت روابط تهران با کشورهاي آمريکاي لاتين را رصد مي کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار