تخفيف بيمه به وسيله نقليه جديد منتقل مي شود

آيين نامه تعرفه حق بيمه و نحوه تقسيط و تخفيف در حق بيمه شخص ثالث به منظور رفاه حال بيمه شدگان، حمايت از زيان ديدگان حوادث رانندگي و تشويق براي گسترش پوشش بيمه شخص ثالث تنظيم شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران، بر اساس اين آيين نامه، در صورتي که در مدت بيمه، خسارتي از محل بيمه نامه پرداخت نشود، بيمه گر موظف است از سال دوم به بعد هنگام تجديد بيمه نامه تخفيف هايي تا سقف 70 درصد در حق بيمه اعمال کند.
بر اساس تبصره ماده (12) اين آيين نامه، در صورت انتقال قطعي مالکيت وسيله نقليه، انتقال دهنده تا قبل از انقضاي مدت اعتبار بيمه نامه مي تواند تخفيف وسيله نقليه منتقل شده را به وسيله نقليه از نوع مشابه متعلق به خود يا اقارب درجه اول خود منتقل کند.
بيمه گر همچنين مکلف است سوابق تخفيف عدم خسارت وسيله نقليه منتقل شده را به وسيله نقليه جايگزين انتقال داده و تخفيف مربوط را با کسر تخفيف مدت باقي مانده وسيله نقليه منتقل شده در بيمه نامه وسيله نقليه جايگزين اعمال کند.
حق بيمه وسيله نقليه منتقل شده در سررسيد بيمه نامه آن بر اساس سوابق بيمه گذار جديد دريافت خواهد شد.
همچنين حق بيمه آن دسته از بيمه گذاراني که در مدت اعتبار بيمه نامه موجب پرداخت خسارت از محل بيمه نامه شوند، هنگام تجديد بيمه نامه علاوه بر محروميت از تخفيف هاي مورد نظر، حق بيمه بر اساس نوع و تعداد خسارت افزايش مي يابد که در خسارت مالي از10 تا 80 درصد و در خسارت بدني از 20 تا 100 درصد قابل افزايش است.
بر اساس اين آيين نامه، چنانچه بيمه گذار، بيمه گر جديدي را براي تجديد بيمه نامه موضوع اين آيين نامه انتخاب کند، بيمه گر جديد موظف است با توجه به سوابق قبلي وي و با توجه به مفاد اين آيين نامه نسبت به محاسبه و دريافت حق بيمه مربوط اقدام کند.
تعرفه‌هاي موضوع اين آيين نامه نيز حداکثر نرخ‌هاي مجاز است و بيمه گر مي تواند بيمه شخص ثالث با نرخ هاي کمتر ارايه کند فروش اجباري پوشش هاي مازاد بر ميزان مقرر در ماده (4) قانون ممنوع است، ولي بيمه گذار مي تواند براي جبران خسارت‌هاي بدني و مالي بيش از حداقل ياد شده بيمه اختياري (مازاد) تحصيل کند. طبق اين آيين نامه، بيمه گر و نمايندگي هاي مربوط مکلفند جدول مبالغ حق بيمه را در معرض ديد متقاضيان قرار دهند.
در صورت تخلف بيمه گر از مفاد اين آيين نامه مطابق ماده (28) قانون و ساير قوانين و مقررات مربوط از جمله قوانين تعزيراتي برخورد خواهد شد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار