شهرکرد/

شیوع بیماری تب كریمه كنگو در ماه های فروردین و شهریور

رییس مركز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری خون ریزی دهنده تب كریمه گنگو بیشتر در ماه های فروردین و شهریور شیوع پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد'ناصر خسروی' درهمایش علمی بیماری خون ریزی دهنده تب كریمه گنگو در دانشگاه علوم پزشكی شهركرد، افزود: تب كریمه كنگو، بیماری ویروسی مشترك بین انسان و دام به ویژه گاو و گوسفند است كه بیش از 90 درصد موارد ابتلا به آن در كشور از طریق ذبح دام، اتفاق می افتد.

خسروی تب، زردی داخل چشم و خون ریزی زیرپوستی را از علائم بیماری تب كریمه كنگو عنوان و تصریح كرد: لازم است، دامداران و كسانی كه به نحوی با دام سرو كار دارند، نكات بهداشتی را رعایت كنند.

وی خاطرنشان كرد: این بیماری یك عفونت ویروسی است كه از طریق گزش كنه آلوده و تماس با حیوان آلوده درهنگام ذبح حیوان و تماس با احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نكات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

خسروی افزود: در صورت ابتلاء انسان به این بیماری، افراد دیگری كه در حین مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نكات بهداشتی را رعایت نكرده باشند، نیز ممكن است به این بیماری مبتلا شوند.

وی تصریح كرد: در سال های 78 و 89 در استان 10 نفر مشكوك به ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو مشاهده و چهار نفر نیز به طور قطعی به این بیماری مبتلا شده بودند كه این بیماری منجر به مرگ دو نفر از آنها شد .

درهمایش علمی بیماری خون ریزی دهنده تب كریمه گنگو كه با حضور پزشكان، كارشناسان مراكز بهداشت، مدیر كل دام پزشكی و جمعی ازدانشجویان دردانشگاه علوم پزشكی برگزار شد هدف از برگزاری این همایش را بازآموزی، حساس سازی و بازنگری در آخرین اطلاعات این بیماری عنوان كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.