آیت الله تسخیری:

تدوین منشور حقوق بشر از دیدگاه اسلامی و مسیحی ضروری است

پاتریارك 'كریل' رهبر كلیسای ارتدوكس روس در دیدار با آیت الله تسخیری دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران مبتكر گفت وگوهای سازنده ادیان در جهان است.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران، پاتریاك 'كریل' در دیدار با آیت الله تسخیری دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی كه روز جمعه در كلیسای كاخ كرملین صورت گرفت، تلاش جمهوری اسلامی ایران در ابتكار گفت وگوهای سازنده ادیان درجهان را ستود و ابراز داشت : گفت وگوی اسلام و مسیحیت ارتدكس كه سالها است میان كلیسای ارتدكس و علمای اسلامی و به ابتكار جمهوری اسلامی ایران برگزاری می شود، بسیار تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: اسلام هراسی امری غیر منطقی و غیر قابل قبول است كه متاسفانه برخی از افراد در غرب به آن دامن می زنند.

آیت الله تسخیری دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در این دیدار به نقش پاتریاك كلیسای ارتدوكس در حمایت از مسلمانان اشاره كرد وگفت: دفاع شما از حقوق مسلمانان در روسیه نشانگر جامع نگری شما است.

وی همچنین ضمن ستودن مواضع روسیه در قبال مسائل سوریه به ضرورت تدوین منشور حقوق بشر از دیدگاه اسلامی و مسیحی اشاره كرد كه مورد استقبال پاتریارك قرار گرفت.

در این دیدار 'ابوذر ابراهیمی تركمان' رایزن فرهنگی سفارت كشورمان در روسیه آیت الله تسخیری را همراهی می كرد .

پاتریارك كریل از اول فوریه سال 2009 میلادی رهبری كلیسای ارتدوكس روس را برعهده دارد.

وی در دور اول گفت و گوهای ادیان كه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد شركت داشت كه در آن زمان ریاست اداره روابط خارجی كلیسای ارتدوكس روس را برعهده داشت.

هشتمین دور از گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوكس هفته جاری با حضور شخصیت های مذهبی و فرهنگی ایران و روسیه در باره موضوع 'دین و حقوق بشر' در مسكو برگزار شد.

از طرف ایران در این نشست، آیت الله تسخیری دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،محمد رضا دهشیری معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت الله دکتر احمد بهشتی رییس دانشگاه قم و دکترالهام امین‌‌زاده استاد دانشگاه تهران شركت داشتند.
در ادامه آیت الله تسخیری در دیدار  و گفتگو با یاکونین رئیس بنیاد گفت‌و گوی تمدن‌ها در روسیه، برگزاری گفت‌و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روس در مسکو را گام مهمی برای نزدیکی مواضع و دیدگاه‌های دو طرف عنوان کرد و بر همکاری‌های آینده مجمع تقریب با موسسه مذکور بحث و تبادل نظر بعمل آمد .

یاکونین به روابط فرهنگی و سیاسی خوب جمهوری اسلامی ایران با روسیه اشاره و بر لزوم تلاش متقابل برای توسعه آن تأکید کرد.

منبع: روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار