رییس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت:

رفتارهای پرخطر در نوجوانان و جوانان افزایش یافته است

رفتارهاي پرخطر كه با شيوه زندگي سالم مغايرت دارد در گروه هاي سني نوجوان و جوانان روبه فزوني گذاشته و فعاليت جسماني در اين گروه سني رو به كاهش است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دكتر محمد اسماعیل مطلق، رییس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر فعاليت جسماني نوجوانان و جوانان روبه كاهش است و تماشاي تلويزيون و انواع بازي هاي رايانه اي جايگزين بازي هاي گروهي و پرتحرك شده است. همچنين سليقه غذايي آن ها به جاي غذاهاي سنتي و ميان وعده هاي غذايي سالم به سوي مواد غذايي پر كالري و فاقد ارز غذايي كافي گرايش پيدا كرده است.

دكتر محمد اسماعیل مطلق ادامه داد: اين مجموعه عوامل باعث اختلالات مختلف رشد و بروز كبد چرب در بين نوجوانان و جوانان شده و مي تواند در بروز عوامل خطرساز بيماري هاي مزمن موثر واقع شود.

وی اظهار داشت: ساليانه تعداد زيادي از نوجوانان و جوانان در دنيا به دليل سه عامل تصادفات رانندگي، صدمات ناخواسته و خودكشي و ديگركشي جان خود را از دست مي‌دهند. بيماري‌هاي مزمن غير واگير به ويژه بيماري‌هاي قلبي عروقي رتبه اول مرگ و مير را در تمامي سنين دارد. اين بيماري‌ها با عوامل خطر شناخته شده قابل تغيير هستند كه پيشگيري از آنها نياز به فرهنگ خاص و آموزش‌هايي در رابطه با شيوه‌هاي سالم زندگي را مي‌طلبد.

90* درصد افراد فقط روزهای تعطیل صبحانه می خورند

وی گفت: در بررسي جمعيت حدود شش هزار دانش‌آموز 6 تا 18 سال، رفتارهاي غذايي آنها روغن مصرفي در تهيه غذا در منازل انواع روغن جامد هيدروژنه بوده است. بيشترين نوع نان مصرفي با آرد سفيد بوده و بيشتر دانش‌آموزان هنگام صرف غذا كم و بيش از نمك‌هاي اضافي استفاده مي‌كنند. 90 درصد دانش‌آموزان در روزهاي جمعه و تعطيلات صبحانه مي‌خورند و فقط 42 درصد آنها در روزهاي عادي صبحانه صرف مي‌كنند.

مطلق افزود: فقط 14 درصد دانش‌آموزان هر روز به مدت نيم ساعت ورزش مي‌كنند و 25 درصد دانش‌آموزان 4 ساعت يا بيشتر در روز تلويزيون نگاه مي‌كنند. 45 درصد نوجوانان و جوانان ساعتي در روز را از رايانه استفاده مي‌كنند كه اين آمار در مناطق شهري و در دختران بيشتر بوده است. همچنين اين ميزان در روز تعطيل و جمعه‌ها به حدود 60 درصد مي‌رسد.

رییس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت  بیان داشت: ميانگين خواب نوجوانان و جوانان حدود 9 ساعت است. حدود 8 درصد دانش‌آموزان هيچگاه مسواك نمي‌زنند. 80 درصد آنها بعد از توالت دستها را مي‌شويند. 2/5 درصد دانش‌آموزان فشار خون بالا داشته ، 7/5 درصد كلسترول در حد 200 يا بيشتر داشته‌اند و در 35 درصد دانش‌آموزان چربي خون كمتر از 40 بوده است.

وی تاکید کرد: نتايج اين پژوهش‌ها بيانگر شرايط جسمي نامطلوب و عادات غذايي بد بين اين سنين است و لزوم مداخلات بنيادي و برقراري نظام مراقبت پايش رفتارهاي مخاطره‌آميز سلامت و عوامل خطرزاي مرتبط با بيماري‌هاي مزمن را افزايش مي‌دهد كه مي‌توان با برنامه‌ريزي سطح آگاهي درخصوص ارتقاء سلامت جسمي، روحي و رواني خانواده‌ها را بالا برد.

وی افزود: طي بررسي‌هاي اخير در كشور شواهد متعددي مبني بر ارتباط تغيير رشد دوران جنيني و در نتيجه وزن كم با بيماري‌هاي سنين بزرگسالي مشاهده شده است طي بررسي‌ها 14 درصد كودكان و نوجوانان كه وزن كم داشته‌اند مرتبط با دوران جنيني مادر بوده است.

مطلق گقت: مطالعاتي كه بر روي مادراني كه كودكان كم وزن داشته‌اند، 30 درصد اين مادران در دوران بارداري شيوه زندگي مطلوبي نداشته‌اند و اين موضوع توجه ما را به تغذيه و فعاليت فيزيكي دختران جوان و نوجوان حساس‌تر مي‌كند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار