بازخواني دادگاه اختلاس بيمه ایران/بخش اول

از حسابدار بي سواد تا همراهي برخي مديران سابق استانداري با اختلاس بيمه

قرائت کيفر خواست، تفهيم اتهامات، شکايت نماينده بيمه ايران، گردن گرفتن اختلاس از سوي متهم رديف اول، راز رفت و آمد زنان و مردان خارجي در خانه(س)، ارتباط برخي مديران استانداري با اختلاس و...مهمترين رويدادهاي دادگاه بيمه از جلسات اول تا پنجم بودند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در پايان سيزدهمين جلسه دادگاه اختلاس بزرگ بيمه ايران، سيامک مدير خراساني قاضي اين پرونده جنجالي پس از 13جلسه، ختم دادگاه را اعلام و طرح حکم نهايي متهمان را به زمان ديگري موکول کرد. باشگاه خبرنگاران ماحصل اين 13جلسه دادگاه را از امروز چهارشنبه در سه بخش طي روزهاي پنج شنبه و جمعه منتشر مي کند.

** خلاصه اولين جلسه دادگاه

اولین جلسه رسیدگی به پرونده‌ معروف به «بیمه» كه طی آن در شركت بیمه ایران اختلاس صورت گرفته بود پس از وقفه یك ساله، در شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامك مدیرخراسانی باردیگر از سر گرفته شد.

پرونده‌ بیمه ایران در اولین مرحله رسیدگی 54 متهم داشت كه پس از ایراد نقض و بازگشت به دادسرا و تكمیل تحقیقات برای 24 متهم دیگر نیز در این پرونده كیفرخواست صادر شد كه در مجموع در حال حاضر این پرونده 78 متهم دارد.

نخستین جلسه‌ رسیدگی به این پرونده، 8 اسفند ماه سال 1389 در دادگاه كیفری استان تهران با حضور پنج قاضی (قاضی مدیر خراسانی (رئیس)، مرادی، ملكی، كوهكن و جهانی) برگزار و دومین جلسه دادگاه نیز، فردای آن روز ـ 9 اسفندماه ـ برگزار شد. سومین جلسه نیز 11 اسفند 89 برگزار شده بود كه پس از برگزاری سومین جلسه، پرونده به دلیل وجود نقص در تحقیقات به دادسرا اعاده شد كه پس از رفع نقص، رسیدگی‌ به این پرونده پس از بیش از یك سال وقفه باردیگر با همان هیات قضایی از سر گرفته شد.
* شرح کيفر خواست
**متهمان حاضر اعضای شبکه‌ی اختلاس، ارتشاء توام با جعل از شرکت بیمه ایران و استانداری و حسب مورد از سایر واحدهای اداری ذیربط می‌باشند که با اجازه آن دادگاه محترم به هنگام قرائت کیفرخواست، اتهام اختصاصی هر یک از آنان قرائت خواهد شد.

شش نفر متهم اول کیفرخواست قبلی به اسامی آقایان «م.ح.ن» رییس وقت شرکت بیمه ایران در شعبه کرج، «د.ف» معاون وقت اداری و مالی شرکت سهامی بیمه ایران شعبه کرج، «ب.ک» رئیس وقت حسابداری شرکت بیمه ایران در شعبه میدان فاطمی تهران، «غ.و» کارمند وقت شعبه کرج بیمه ایران، «ج.الف»، «ع.خ» نمایندگی بیمه ایران که نسبت به اختلاس مبلغ 74 میلیارد و 958 میلیون و 75 هزار و 140 ریال به صورت شبکه‌ای اقدام و حسب مورد اسناد و مستندات مربوطه ذکر شده است. در هر حال این دادسرا درخواست اشد مجازات برای نامبردگان را دارد.

* اتهامات متهم (ج.الف)

«ج.الف» فرزند حسن، 38 ساله متهم است به:

الف) معاونت در اختلاس مبلغ یک و نیم میلیارد تومان توسط و با مباشرت «الف.م» معاون وقت اداری مالی استانداری تهران و تحصیل مال نامشروع همین مبلغ.

ب) معاونت در اختلاس مبلغ پانصد میلیون تومان توسط و با مباشرت «ی.د» معاون وقت استانداری تهران و تحصیل مال نامشروع به همین مبلغ.

ج) عضویت در شبکه­‌ی اختلاس بیمه­‌ی ایران، منجر به تحصیل مال نامشروع از شعب فاطمی و کرج

د ) پول­شویی؛

و) کلاهبرداری

* شکايت نماينده بيمه ايران

نماینده‌ حقوقی شركت بیمه ایران در اظهارات خود با تشكر از تلاش‌های بی‌دریغ قضات دادگاه و سازمان بازرسی كل كشور و اداره حفاظت اطلاعات قوه قضاییه گفت: «م.ن» ـ مسئول سابق بیمه كرج، «د.ف»، «ك.الف»، «ع.خ»، «ب.ك»، «غ.و»، «ر.ح» و «ع.ب» از جمله متهمان این پرونده هستند كه به اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع متهم هستند.

وی ادامه داد: این افراد جزو كارمندان و پرسنل موكل محسوب می‌شوند و تعدادی دارای نمایندگی بیمه هستند از جمله خانم «م.الف» و افرادی دیگر.

* متهم رديف اول(م.ح): اختلاس را قبول دارم

در ادامه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس در بیمه ایران، پس از قرائت كیفرخواست «م.ح» متهم ردیف اول از سوی نماینده مدعی‌العموم، این متهم در جایگاه قرار گرفت تا از خود دفاع كند.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینكه آیا اختلاس مبلغ 74 میلیارد و 958 میلیون و 75 هزار و 140 ریال را قبول دارید؟ گفت: خیر، این میزان اختلاس را نمی‌پذیرم.

«م.ح» افزود: بنده به همراه آقای «ف» تصمیم گرفتیم اختلاسی را انجام دهیم ولی كار جعل را انجام ندادم.

متهم ردیف اول با بیان اینكه اختلاس را پذیرفته‌ام، گفت: از نظر من تحصیل مال نامشروع بوده است.

قاضی مدیرخراسانی از متهم ردیف اول سوال كرد كه انتصاب شما به عنوان رئیس شعبه بیمه كرج به چه نحوی بود؟ كه متهم پاسخ داد: انتخاب من از سوی هیات مدیره بیمه ایران انجام شد؛ آن هم به دلیل اینكه تخلفاتی در بیمه كرج صورت گرفته بود و من به همین دلیل به ریاست آنجا منصوب شدم.

قاضی مدیرخراسانی با اظهار تعجب گفت: شما برای جلوگیری از تخلفات به آنجا رفته بودید؟

**حضور جعفري دولت آبادي در دادگاه

در ادامه و پس از حضور «عباس جعفری دولت‌آبادی» دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه دادگاه، نماینده دادستان تهران در پاسخ به اظهارات فریبرز ایمانیان وكیل مدافع «د.ف» ـ متهم ردیف دوم ـ گفت: متهم می‌گوید چك‌ها غیر واقعی نیست. این موضوع عجیب و خنده‌دار است. از سال 1383 تا 1385 چرا نظارت نشد؟

وی خاطرنشان كرد: اگر «ج.الف» ابزار «د.ف» بوده است چرا در جلسات گذشته در همین دادگاه «د.ف» می‌گوید كه خیلی از «ج.الف» می‌ترسیدم، الان هم می‌ترسم، در آینده هم خواهم ترسید. چرا این را «د.ف» گفته است؟

در ادامه این جلسه، فریبرز ایمانیان ـ وكیل مدافع «د.ف» ـ در پاسخ به اظهارات نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه گفت: در رابطه با این موضوع كه نماینده دادستان می‌گوید تشكیلات شبكه‌ای بوده باید بگویم بله اما آنها از تشكیل یك شبكه آگاهی داشتند و می‌دانستند كه دارند عضو یك شبكه می‌شوند. این دلیلی بر این نیست كه از كارهای این شبكه آگاهی داشته باشند.

قاضی مدیرخراسانی خطاب به «ب.ک»گفت: شما در كیفرخواست به مباشرت در اختلاس هفت میلیارد و 568 میلیون و 316 هزار و 150 تومان متهم هستید. از خود دفاع كنید.

«ب.ك» پاسخ داد: من قبول ندارم. با امضای من به هیچ‌وجه چكی پاس نشده است.

قاضی مدیرخراسانی گفت: چند چك را امضا كردید؟متهم پاسخ داد: یك چك به مبلغ 10 میلیون تومان امضا كرده‌ام.


* متهم رديف چهارم: کيفر خواست ر ا قبول ندارم

متهم ردیف چهارم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینكه مفاد كیفرخواست را قبول دارید؟ گفت: خیر. وقتی من متوجه این اختلاس شدم، در شهریورماه 87 اطلاعاتم را به سازمان بازرسی كل كشور منتقل كردم.

** خلاصه دومين جلسه دادگاه

طي دومين جلسه رسيدگي به پرونده اختلاس به اتهامات 5 متهم مرد و 3 زن رسيدگي شد. اكثر متهمان اين جلسه داراي سطح تحصيلات پاييني بوده و اصرار بر بي‌گناهي خود داشتند. آنها تاكيد مي‌كردند كه حتي معني اختلاس را هم نمي‌دانند.

نماينده دادستان تهران در رابطه با اظهارات متهم رديف چهارم سرپرست اداري مالي بيمه ايران شعبه كرج گفت: وي به اتهام مشاركت در اختلاس توام با جعل با تشكيل شبكه چند نفري از بيمه ايران به مبلغ 5 ميليارد ريال متهم است.

* متهم رديف چهارم: از اختلاس خبر نداشتم

متهم رديف جهرم گفت: هرگز نمي دانستم که اختلاسي در کار است.

وي ادامه داد: از 4بعدازظهر تا 6 صبح در شعبه فاطمي بودم و سرنخ اين قضيه را پيدا كردم و زماني كه مشاهده كردم كه پرونده‌ها امحاء شده است تنها راهي كه به ذهنم رسيد اين بود كه به دنبال اين برويم كه چنين پرونده‌هايي در رابطه با اتومبيل‌ها آيا صحت دارد يا خير؟. در واقع از 15 پرونده‌اي كه به دست آورديم، هر 13 تا پرونده تقلبي بود و دو پرونده نيز بيمه‌نامه داشت.

قاضي مديرخراساني از وي پرسيد: چه مبلغي از اين اختلاس را گزارش كرده‌ايد؟متهم رديف چهارم پاسخ داد: 6 ميليارد و 963 هزار تومان كه مربوط به شعبه كرج بود و ديوان محاسبات درخواست كرد كه مستندات را ارائه دهيم و ما از بانك‌ها اصل چك را در آورديم و كپي آن را نيز گرفتيم.

قاضي مديرخراساني از متهم رديف چهارم خواست كه در رابطه با مبلغ 15 ميليون توماني كه همسرش قرض گرفته بود، توضيح دهد كه متهم رديف چهارم پاسخ داد: خانم بنده اين مبلغ را از آقاي «د.ف» قرض گرفته بود.

 مديرخراساني از متهم «غ.و» پرسيد: اگر اين روند كار داراي ايرادي بود، شما هم در ورود آن موثر بوديد، چراكه معمولا دسته چك در اختيار حسابداري است نه اختيار رئيس.
 
*«ر.م»: من سواد ندارم /نمي دانم اختلاس يعني چه؟

در ادامه دادگاه رسيدگي به پرونده اختلاس در بيمه ايران «ر.م» يكي از متهمان با نپذيرفتن كيفرخواست صادره عليه خود گفت: من اصلا نمي‌دانم اختلاس چيست. زيرا اصلا سواد ندارم.
ذبيح‌زاده نماينده‌ي دادستان تهران به قرائت كيفرخواست صادره عليه «ر.م» پرداخت و گفت: اين فرد به وصول 12 فقره چك با واسطه و بدون واسطه به مبلغ سه ميليارد و 764 ميليون و 755 هزار ريال و تحصيل مال نامشروع به مبلغ 750 ميليون ريال از وجوه ناشي از اختلاس متهم است. با عنايت به كيفرخواست صادر شده براي او، تقاضاي اشد مجازات را دارم.

قاضي مديرخراساني پرسيد: مبالغ را چگونه تحويل مي‌گرفتيد؟متهم پاسخ داد: مبالغ به صورت تراول بود كه از بانك‌ها مي‌گرفتيم و آن را تمام و كمال به آقاي «ف» مي‌داديم.

* متهم «م»: کيفرخواست را قبول ندارم/از آقاي(ف) بپرسيد

قاضي مديرخراساني خطاب به متهم گفت: آقاي «م» اتهامات شما محرز است. آخرين دفاع‌تان را بيان كنيد.

متهم گفت: من به هيچ عنوان كيفرخواست را قبول ندارم و به هيچ عنوان در جريان اختلاس نبوده‌ام. تمام مبالغ را هم به آقاي «ف» داده‌ام.

* متهم«ع.خ»: من يک کارمند ساده بودم/شوهر خواهرم من را اغفال کرد

در ادامه دومين جلسه رسيدگي به پرونده اختلاس بيمه، نماينده دادستان كيفرخواست صادره عليه «ع.خ» به اتهام معاونت در اختلاس توام با جعل با تشكيل شبكه باندي به مبلغ يك ميليارد و 890 ميليون و 917 هزار و 500 ريال به همكاري مستقيم با متهمان رديف اول و دوم و وصول وجه چك‌هاي ناشي از اختلاس توسط عوامل خود، به مبلغ دو ميليارد و 600 ميليون ريال را قرائت كرد و تقاضاي اشد مجازات متهم را خواستار شد.

قاضي مديرخراساني از وي پرسيد كه آيا مفاد كيفرخواست را قبول داري يا خير؟ كه متهم پاسخ داد: خير، قبول ندارم و بنده كارمند اداره بودم و آقاي «م.ح» شوهرخواهر من بودند و به حساب اعتمادي كه به من داشتند، به من چك را مي‌دادند.

** خلاصه سومين جلسه دادگاه

در سومین جلسه دادگاه اختلاس بیمه به اتهامات فردی که باتوجه به بی سواد بودنش ۴ فقره چک نقد کرده رسیدگی شد.

«م.ب» در جایگاه متهمان قرار گرفت تا از خود دفاع کند اما قاضی پرونده به وی گفت پیش از دفاع به شما توصیه می کنم صداقت را سرلوحه دفاعیات خود قرار دهید.

«م.ب» مدعی شد من یک کشاورزم که در شمال کشور برنجکاری دارم. برای میهمانی و دید و بازدید با دخترم سالی یک بار به تهران می آمدم و در آن زمان که آمدم د.ف چکی به من می داد و از من می خواست آن را نقد کنم.

متهم گفت: حتی من به دلیل بی سواد بودن پشت نویسی چکها را خودم انجام نمی دادم و فقط من را به درب بانک می بردند و در آنجا امضای من را می گرفتند و چک اینگونه وصول می شد.

* به خاطر بی پولی به دادگاه نمی آمدم/ بعد از اختلاس بیکار شدم

یکی از متهمان پرونده با بیان اینکه به خاطر مشکلات مالی در جلسه قبلی غیبت داشتم، گفت: کارمند بیمه بودم و بعد از اختلاس بیکار شدم.

* تداوم غیبت برخی از متهمان در جلسه دادگاه

سومین جلسه دادگاه اختلاس شرکت بیمه در حالی برگزار شده است که همچنان تعدادی از متهمان در جلسه دادگاه غایب هستند.

نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست یکی از متهمان پرونده به نام « س م» که او هم در دادگاه حاضر نشده و تنها وکیلش حضور دارد، اظهار داشت: این فرد به معاونت در اختلاس توأم با جعل و وصول وجه چک حاصل از اختلاس به مبلغ ۳۱۵ میلیون ریال متهم است.

** خلاصه چهارمين جلسه دادگاه

چهارمین جلسه رسیدگی پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران با محاکمه «ج.ع» متهم ردیف چهارم پرونده آغاز شد که قاضی سیامک مدیرخراسانی اتهامات وی را اینگونه عنوان کرد.

متهم در معاونت در اختلاس توأم با جعل در شعب بیمه فاطمی و کرج و وصول وجه چک با همکاری مستقیم متهمان ردیف اول و دوم به مبلغ 9 میلیارد ریال تحصیل مال نامشروع به مبلغ 8.5 میلیارد ریال و قصد عنوان دولتی مأمور وزارت اطلاعات است.

* متهم رديف اول:اختلاس را به گردن مي گيرم جرم ديگران را نه!

متهم ردیف اول پرونده اختلاس بیمه ایران با بیان اینکه اتهام خود را می‌پذیرم اما جرم دیگران را به گردن نمی‌گیرم گفت: گزارش سازمان بازرسی غیر از میزان اختلاس واقعی کذب محض است. آقای «ج.ع» 34 فقره چک بالای 10 میلیون تومان وصول کرده است.

وی ادامه داد: آقای «و» در جلسه قبل مدعی کشف اختلاس شده بود اما او در حدی نیست که اختلاس را کشف کند. آقای «ج.ع» بود که ما را لو داد زیرا حفاظت و اطلاعات حساب‌های او را چک می‌کرد و ماجرا از آنجا فاش شد. اتفاقا اولین تخلف هم از حساب آقای «و» کشف شد.

متهم با بیان اینکه یک سری پرونده‌ها مغرضانه کنار گذاشته شد و یکسری چک ها دستکاری شده است خاطرنشان کرد: ابتدا مدعی بودند مبلغ چک مبلغ اختلاس 800 میلیارد تومان است تا اینکه مبلغ به  7 میلیارد تومان رسید.

*حضور الیاس نادران در دادگاه

همچنین در ادامه جلسه،الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در دادگاه اختلاس بیمه ایران حضور یافت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره علت حضورش در این جلسه گفت: آمده‌ام تا از نحوه رسیدگی به این پرونده با خبر شوم.

*نادران: متأسفم که نام مسئولان مرتبط با پرونده بیمه ذکر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفم نام مقامات و مسئولان مرتبط با این پرونده در دادگاه ذکر نمی‌شود، گفت: اسامی آنها باید مانند سایر متهمان که 3 سال در زندان هستند به صراحت ذکر شود.

*پای گشایش اعتبارات اسنادی به پرونده بیمه هم باز شد

در ادامه جلسه دادگاه، متهم «ج.الف» از خود در مقابل کیفرخواست صادر شده توسط دادستان تهران دفاع کرد.

متهم درباره گرفتن چک‌ها از سایر متهمان پرونده گفت: من به متهمان زمینی فروخته بودم که برای تسویه حساب پول آن تعدادی چک به من دادند.

قاضی پرونده از او درباره رابطه با آقای «س» پرس و جو کرد که این فرد گفت: آقای «س» دوست آقای «ت» عضو هیئت مدیره بانک ملی ، آقای «س» در برج فرشته منزل داشت و حتی شنیده بودم که در گشایش اعتبارات اسنادی یا همان LC به مبلغ صد میلیون تومان هم نقش داشته است.

* راز رفت و آمد زنان و مردان خارجي در خانه«س»

متهم«ج.الف» پرده از راز زنان و مردان خارجی رفت و آمد کننده به خانه آقای «س» برداشت و گفت: در خانه آقای «س» بیش از 8 زن خارجی حضور داشتند و این در حالی است که راننده و پیشخدمت این فرد نیز آقایان خارجی بودند.

* ارتباط برخي مديران استانداري با اختلاس بيمه

نماينده دادستان با اعلام شبکه اي بودن اختلاس اظهار داشت: موارد مندرج در سررسید «ج.ع» دقیقا نشان دهنده این است که وجوه اختلاس با مدیریت این فرد تقسیم می‌شده و این فرد نسبت به مهره‌چینی و طراحی فساد در شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران "صبا" اقدام می‌کند به این شکل که آقای «د» معاون فنی و عمرانی استانداری وقت و آقای «ع» به عنوان هیئت مدیره منصوب می‌شود.

وی افزود: یک ملک هم که متعلق به آقای «س» بود قرار بود با چهار برابر قیمت واقعی به شرکت صبا بفروشند اما طبق اظهارات آقای «ع» این معامله به خاطر اختلاف فاحش قیمت پیشنهادی با قیمت واقعی و از بیم لو رفتن موضوع منتفی می‌شود.

ذبیح زاده اظهار داشت: آقای «م.ح» به واسطه «ج.ع» به عنوان مشاور بیمه‌ای آقای «الف.م» معاون وقت استانداری معرفی می‌شود و شخص آقای « ج.ع» اقدام به برقراری ارتباط با مدیران و مسئولان در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کرده است.

* پرداخت 800 میلیونی به سرپرست وقت دیوان محاسبات

در ادامه جلسه دادگاه،متهم «ج.ع» بعد از اظهارات نماینده دادستان با بیان اینکه مغز من کشش جمع‌آوری تمام موارد را ندارد از قاضی خواست مورد به مورد به سخنان نماینده دادستان پاسخ دهد و اظهار داشت: شما بروید ببینید آقای «د» چه زمانی از استانداری رفته و من چه سالی معدن گرفتم.

متهم گفت: آیا سلام و علیک با این فرد جرم است، مگر قرآن نگفته همه ما با هم برادریم، نماینده دادستان باید با سند حرف بزند و شما هم باید با سند مرا محاکمه کنید.

بعد از اظهارات این متهم، متهم دیگر پرونده آقای «س» در جایگاه قرار گرفت و در بیان توضیحاتی اظهار داشت: در اواخر سال 86 آقای «ج.ع» به دفتر من آمد و گفت آقای «م.ر» سرپرست وقت دیوان محاسبات احتیاج فوری به 400 میلیون تومان پول دارد.

وی ادامه داد: «ج.ع» همان جا با آقای «م.ر» تماس گرفت و گفت: من 300 میلیون تومان پول گرفته‌ام اما آقای «م.ر» به او گفت: این میزان کم است و باید 500 میلیون تومان دیگر هم بگیری.
این متهم ادامه داد: به سرعت به طبقه پایین دفترم رفتم و 500 میلیون تومان دیگر در قالب تراول‌های 500 هزار تومانی تهیه کرده و به آقای «ج.ع» دادم. او هم همان جا با « م.ر» تماس گرفت و گفت: پول را گرفتم و دارم پیش شما می‌آیم.متهم: دسته چک امضاء شده‌ام را در آستانه انتخابات به «م.ر»‌ دادم

** خلاصه پنجمين جلسه دادگاه

پنجمین نشست دادگاه با حضور هیأت پنج نفره قضایی، وکلای متهمان و خبرنگاران رسانه‌های جمعی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران واقع در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد، در حالی که این پرونده بیش از هشتاد متهم دارد که طي چهار جلسه گذشته، چهل نفر از متهمین پس از محاکمه آخرین دفاعیات خود را بیان کردند.

*خودرو گران قیمت برای خسارت بالا

نماینده دادستان گفت: در شعبه فاطمی پرونده‌های فنی موجود نبود به همین دلیل به حسابداری مراجعه شد و بررسی‌ها نشان داد که این‌ها از پلاک خودروهای مدل پایین استفاده کردند و برای کسب خسارت بالا نوع خودرو را از ماشین‌های گران‌قیمت اعلام می‌کردند.

* دو چک برای یک خسارت

در ادامه «د. ف» در جایگاه قرار گرفت و گفت: در خصوص بیمه فاطمی از نماینده دادستان سوال کنید که مبلغ چک‌های مورد ادعای وی چقدر بوده است؟ نماینده مدعی‌العموم از نماینده سازمان بازرسی خواست که توضیحات خود را در این رابطه بیان کند و نماینده سازمان بازرسی در توضیحات خود اظهار کرد: برخی از شماره پرونده‌ها مربوط به زیان‌دیده‌ای بودکه قبلا چک آن پرداخت شده بود اما آن‌ها شماره پرونده‌های مرده را زنده می‌کردند در حقیقت آن‌ها به شماره پرونده‌هایی استناد می‌کردند که قبلا چک آن کشیده شده بود ولی آن‌ها چک جدیدی برای آن صادر می‌کردند.

«د. ف» در ادامه دفاعیات خود گفت: آیا منطقی است چکی که چند وقت پیش به نام صادر شده باشد مجددا برای آن چک جدید صادر کنیم؟ دست چک نو در اختیار من بود و نیازی به این گونه کار‌ها و جعل برگه پزشکی قانونی، کروکی و... نبود.

* گناهکار پشیمان را نبخشیدن گناه است

این متهم اظهار کرد: ضرورت به توضیح ندارد که پرونده دارای دو جنبه مالی و کیفر جرایم انتسابی است که مطمئنا قضات عالی مقام با عنایت به جوانی، خامی و عدم تجربه و وسوسه‌های شیطانی عنایت لازم را به وضعیت من مبذول می‌فرمایند و با عنایت به سه فرزند خردسالی که دارم و در نظر گرفتن رافت اسلامی، این اجازه را به من خواهند داد تا به جامعه باز گردم و به گفته امیر مومنان، گناهکار پشیمان را نبخشیدن گناه است.

 «د. ف» در صحبت‌های پایانی خود گفت: به خدا قسم ما شبکه نبودیم. ما اصلا این کاره نبودیم. مبلغ ما در این سایز نبود و‌ای کاش دادگاه ما با چهار پنج نفر برگزار می‌شد چون از روز اول ما گفتیم که این کار را کرده‌ایم و دیگر نیاز بود شلوغ کنید و چهل و پنجاه را در اینجا بیاورید.

* ما هیچ ربطی به استانداری نداریم

وی گفت: ما هیچ ربطی به استانداری نداریم بلکه ما یک مشت آدم گرفتار بودیم و اینکه در آن طرف اتفاقاتی افتاده است به ما ارتباطی ندارد لذا خواهشم این است که مساعدت کنید.

در ادامه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران، ‌ «ب.ک» در جایگاه متهم قرار گرفت و اظهار کرد: اختلاس را نمی‌پذیرم. کار‌شناسان شما فقط یک چک را به امضای من پیدا کردند. من مسئول صدور چک نبوده‌ام اما شما بیان می‌کنید که چندین فقره چک به امضای من صادر شده است. آن زمان امضای دوم چک توسط من صورت می‌گرفت زیرا من کارمند بودم و آن‌ها به من دستور می‌دادند و من نیز ناچار به تبعیت بودم.

* کیفرخواست را قبول ندارم و معتقدم که اشتباه صادر شده

وی افزود: شما در پاسخ به این سوال که آیا با آقای «د.ف» رابطه‌ مالی داشته‌اید، می‌گویید بله اما آقای «د.ف» در پاسخ به این سوال می‌گوید من آقای «ب.ک» را نمی‌شناختم و با وی هیچ ارتباطی نداشتم.

 «ب.ک» گفت: تخلفی را که در کرج و فاطمی صورت گرفته کارمندی که چند روز از زمان آغاز به کارش نگذشته باشد نیز می‌تواند انجام دهد. در اینجا ضعف دستگاه‌های نظارتی به خوبی مشخص می‌شود.

در ادامه، قاضی مدیرخراسانی از «ح» خواست به عنوان مطلع در جایگاه قرار گیرد و در رابطه با اظهارات «ب.ک» توضیح دهد که وی گفت: آقای «ب.ک» مسئول حسابداری بودند و من با وی هیچ مراوده مالی نداشتم.

قاضی مدیرخراسانی در ادامه اسامی چند نفر دیگر از متهمان این پرونده را قرائت کرد که هیچ‌کدام از آنان حضور نداشتند.

وی گفت: در پرونده مربوط به بیمه، آخرین دفاعیات از متهمان به غیر از یک نفر اخذ شده و دیگر نیازی به ادامه جلسه در این خصوص نیست و پرونده وارد فاز دوم می‌شود که مربوط به تخلفات استانداری است./پ3


برچسب ها: دادگاه ، اختلاس ، بیمه ، بخش اول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار