دادستان تهران را بيشتر بشناسيم/دانشنامه

عباس جعفری دولت‌آبادی از سوي آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه به سمت دادستان کل تهران منصوب شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، عباس جعفري دولت آبادي از سوي آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه به سمت دادستان کل تهران منصوب شد، باشگاه خبرنگاران جهت آشنايي بيشتر مخاطبان با دادستان کل تهران مروري کوتاه بر زندگي و فعاليت هاي وي داشته که در ادامه مي خوانيد.

 **مروري بر زندگي 

 عباس جعفري دولت آبادي  دانش آموخته کارشناسي ارشد حقوق است و پیش از این سمت‌هایی چون ریاست دادگستری کل استان خوزستان و همچنین سرپرست مجتمع قضایی خانواده را بر عهده داشته‌ است. 

 وی در ۸ شهریور ۱۳۸۸ از سویآيت الله آملي لاریجانی رئیس جدید قوه قضائیه به سمت دادستان تهران منصوب گردید .

وي در ابتدا امیدواری‌هایی برای کنار گذاشتن عملکرد سیاسی در دادستانی ایجاد کرده بودو در هفته دوم از فعالیت خود حکم بازداشت دو تن از مشاوران ارشد میرحسین موسوی و مهدی کروبی (علیرضا بهشتی و مرتضی الویری) و پلمپ دفتر پیگیری حقوق آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات و همچنین دفتر مهدی کروبی را صادر کرد. سردبیر سایت رسمی حزب اعتماد ملی نیز به حکم وی بازداشت گردید. دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز با حکم وی در روز ۱۷ شهریور پلمپ شد.

** آثارو تاليفات

* اجاق انسان در حقوق کیفری ایران

* بررسی حقوق مالی زوجه در موارد صدور حکم طلاق به درخواست زوج

* بررسی حقوق مالی زوجه در موارد صدور حکم طلاق به درخواست زوج  

*ضمانت های خاص در آیین دادرسی کیفری

*ضبط اموال و شرایط آن در قرارهای تأمین کیفری

*ضبط اموال و شرایط آن در قرارهای تأمین کیفری

*بررسی تطبیقی تعدد و تکرار جرم در حقوق ایران و اردن

** مسئوليت ها
 
جعفری دولت آبادی پیش از این در سمت هایی همچون ریاست دادگستری کل استان خوزستان و همچنین سرپرست مجتمع قضایی خانواده ایفای نقش کرده بود تا اینکه در جنجالی ترین صندلی مدیریتی کشور جای گرفت.

دادستان 54 ساله تهران از یادگاران دوران دفاع مقدس است که درسال۱۳۶۱ درعملیات بیت‌المقدس از ناحیه دست چپ مجروح و به درجه رفیع جانبازی نایل شد. اما نکته عجیبی که بیشتر از همه برای خبرنگاران و اصحاب رسانه جالب است اين که از نزدیک قاطعیت و قانونمداری جعفری را مشاهده کرده اند.

**برجستگي هاي مديريتي دادستان پايتخت

جعفري دولت آبادي در جايگاه دادستان پایتخت کارنامه پربار و درخشاني را تاکنون از خود برجاي گذاشته، ضمن اين که وي همکاري بسياري با رسانه ها و مطبوعات داشته و دارد و همین امر موجب شده تا در رسیدگی به جرایم و پرونده های مطبوعاتی نکات و ظرایفی از دادستان و مجموعه تحت مدیریتش بروز کند که تا به امروز کم سابقه بوده است.  

گفتني است ؛جعفري دولت آبادي در حال حاضر به عنوان دادستان تهران در بررسي پرونده فساد بزرگ مالي نقش ارزنده اي ايفا مي کند.

**عقايد و افکار

دادستان تهران معتقد است "بین مفاهیم عادلانه و قاطعانه مغایرتی وجود ندارد زیرا رسیدگی عادلانه می تواند قاطعانه نیز باشد" . و باز جاي ديگري گفته است: " تاکیدات بسیار کرده ایم که وقایعی چون کهریزک تکرار نشود".

جعفري دولت آبادي در عین حال که معتقد است که " این دوران سخت ترین دوران دادستانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است" اما با عنایت به اینکه "ما آبروی ۲۵ ساله خود در قوه قضائیه را به میدان آوردیم" و نیز با توجه به شاخصه قانون گرایی قاطعانه در رفتار مدیریتی رئیس و مدیران ارشد قوه قضائیه عملکرد چندماه گذشته دادستان پایتخت به خوبی نشان داده است که این روزها متهمین و خانواده های آنها بهتر و راحت از هر زمان می توانند دردها و سختیهای خود را با مدیران قضائی حکومت اسلامی در میان گذاشته و پاسخ و نتیجه در خور از آن دریافت کنند./پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر شکری
۲۰:۰۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
درود بر مردان بزرگ . به خصوص ایده این جانباز گرامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
متاسفم فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
چهار ماه انتظار رسیدگی به پزونده ای داشتیم از قضا روز رسیدگی قاضی در مرخصی بود یه وقت چهار ماهه دیگه دادند مگه ما چقدر عمر داریم که این اطاله را تحمل کنیم از آن گذشته مشکل قاضی به ما چه ربطی دارد چرا جایگزین نمیگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
خسته نباشید درود به تمام جانبازان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب دلاور ی هست ایشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
خداقوت دادستان شجاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
خداقوت دادستان شجاع من تازه فهمیدم ایشان جانبازم هستند دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
مطلب مفیدی بود ممنون
آخرین اخبار