تبریز/

نخستین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانشرقی منصوب شد

با گذشت قریب به 15 سال از تصدی پست ریاست سازمان بازرگانی استان توسط صادق نجفی، طی مراسمی از زحمات وی قدر دانی و محمدجعفر عظمائی به عنوان نخستین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، قایم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین معارفه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، با اشاره به نقش تاریخی آذربایجان شرقی و سهم بالای این استان در اقتصاد کشور گفت:آذربایجان شرقی عرصه بزرگ کار و تلاش است و حتی فشارها و مشکلات وارد شده از سوی دشمنان نیز مانع از حرکت شتابان این استان به سوی توسعه نشده است. مسعود موحد با اشاره به برخی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های ذیربط این وزارتخانه در استان‌ها، افزود: با ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی، 40 درصد تولید ناخالص ملی توسط بخش‌های فعال زیرمجموعه وزارتخانه جدید انجام می‌شود و علاوه بر این باید چند هزار نوع کالا و خدمات نیز تحت نظارت این وزارتخانه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ادغام سازمانهای بازرگانی و صنایع و معادن باعث گستردگی فعالیتهای سازمان صنعت، معدن و تجارت شده است گفت: تشکل ها، اصناف، عموم مردم ذینفعان این مجموعه هستند و باید تلاش های متولیان امر مضاعف شود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در مقوله هایی اعم از کشتی سازی و کشتی داری تا تامین مایحتاج روزانه ی مردم ورود پیدا کند گفت:باید مدیریت جدید از تمام ظرفیتهای تولید و تجارت استان، جهت ارتقای شاخص های تراز تجاری کشور بهره مند شود.

موحدی با اشاره به جایگاه ویژه ی ایران در تولید سرب، روی، فولاد، خودور، مس، کاشی و سرامیک، گفت: این همه درحالی به دست آمده است که در طول 30ساله گذشته، دشمن از انواع تحریم ها علیه ایران فرو گذار نبوده است.

وی با اشاره به جایگاه 23 ایران در حوزه ی صادرات در دنیا در سال گذشته یادآور شد: در سال 91 علی رغم تحریم ها و مشکلات پیش روی، سعی در ارتقای این جایگاه داریم تا جایی که در سه ماهه ی نخست سال، صادرات کالا و خدمات از رشد 30 درصدی برخوردار بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به دیدگاه دولت در عرصه اقتصاد کشور نسبت به آذربایجان شرقی گفت: امروز اثرگذاری این استان از مرزهای جمهوری اسلامی نیز فراتر رفته است.

احمد علیرضابیگی با بیان این که آذربایجان شرقی در حوزه صنعت و تجارت در جایگاه ممتازی قرار گرفته، افزود: وجود 8500 واحد تولیدی صنعتی به همراه بخش‌های فعال خدمات و گردشگری، قابلیت ویژه‌ای را برای این استان ایجاد کرده است و در حوزه بین‌الملل نیز شاهد حضور بخش اقتصادی استان در نقاط مختلف دنیا هستیم.

وی ثمره تلاش‌های صورت گرفته فعالان اقتصادی استان در مقاطع مختلف تاریخی، را موجب ارتقای جایگاه تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه اقتصاد عنوان کرد و افزود:این جایگاه از مرزهای ایران نیز فراتر رفته است.

علیرضابیگی از برگزاری اجلاس اخیر جاده ی ابریشم با حضور هیأت‌های تجاری از کشورهای مختلف در تبریز بعنوان ابتکار بخش اقتصادی استان یاد کرد و افزود:سومین اجلاس عالی جاده ی ابریشم به مراتب باکیفیت‌تر و باشکوه‌تر از دو اجلاس گذشته بود و این حاصل تلاش مدیران و فعالان بخش‌های اقتصادی استان است.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی مدیریت مدبرانه سازمان بازرگانی استان در مقطع اجرای هدفمندی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی و مالیات بر ارزش افزوده گفت:با اقدامات پیش‌بینی شده که مبتنی بر برنامه‌ریزی اصولی بود موفق به گذر از این مرحله شدیم.

وی یادآور شد:ارتباط صمیمانه سازمان بازرگانی و سرپرستی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بخش خصوصی و جلب همراهی آنها با برنامه‌های دولت، توانسته است، جایگاه اقتصادی استان را ارتقا دهد و از مدیران استانی خواست، تا با همدلی مدیریت جدید را نیز در اجرای وظایف محوله یاری کنند.

محمد جعفر عظمایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در این آیین فعالیت 8500 واحد تولیدی، وجود 50 نوع ماده ی معدنی در استان، سهم 2 میلیارد دلاری استان از صادرات غیر نفتی کشور، وجود 130 هزار واحد صنفی با حجم عظیم گردش مالی را از مزیتهای حوزه ی صنعت و تجارت در استان عنوان کرد و خواستار همراهی فعالان اقتصادی استان، برای به فعلیت درآوردن پتانسیل های موجود در استان شد.

وی با تاکید بر توجه جدی بر رشد بخش تولید و صنعت یادآور شد: ضعف در بخش تولید و صنعت بصورت معنا داری شاخص های اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. عظمایی بهبود فضای کسب و کار، تامین منابع مالی، تسریع در فرآیندهای سرمایه گذاری به نفع سرمایه گذار، استفاده از ظرفیتهای سازمانها در حمایت از سرمایه گذاران، آزاد سازی قیمتها در خدمت تولید و تحقق کامل اصل 44 را از جمله مسائل و مواردی عنوان کرد که می توان در برش استانی، توسعه و تسریع در اجرای آنها را عملیاتی کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، صیانت از تولید موجود و کمک به تکمیل طرح های نیمه تمام جهت جلوگیری از انباشت سرمایه در بخش های تولیدی را از اولویتهای کاری خود عنوان کرد و افزود: متاسفانه از بهره وری 5 درصد در صنایع خارج نشده ایم و واحدهای تولید باید در این زمینه اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه با اتخاذ سیاست صادرات محوری صرف، در بازارهای جهانی راه به جایی نخواهیم برد گفت: باید با تولید کالاهایی با مزیت برتر، به بازارهای جهانی ورود پیدا کنیم.

عظمایی با بیان اینکه قابلیتهای آذربایجانشرقی در حوزه ی اقتصادی و سیاسی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست گفت: باید حوزه ی واردات نیز با مدیریت تحت کنترل قرار گیرد.

گفتنی است : در این آیین از زحمات قریب به 15 سال صادق نجفی، بعنوان رییس سازمان بازرگانی استان و محمدعلی عسگری سرپرست سابق سازمان صنایع و معادن استان قدردانی و محمدجعفر عظمائی به عنوان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی معرفی شد/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.