کرمان/

تجهیز 42 هزارو 600 هکتار زمین به آبیاری تحت فشار در کرمان

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان کرمان گفت : تا کنون 42 هزارو600 هکتار از اراضی و باغات شمال استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند که 11 هزارو 600 هکتار آن از ابتدای سال 90 بوده است.

ابراهیم یوسفی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به اینکه آبیاری تحت فشار از سال 1374در مزارع استان کرمان آغاز شده اظهار داشت: طبق امکان سنجی انجام شده از 560 هزار هکتار سطح باغات و مزارع شمال استان 200 هزار هکتار از مزارع امکان اجرای طرح آبیاری تحت فشار را دارند که 42  هزارو 600 هکتار انجام شده است.

یوسفی تصریح کرد: هم اکنون استان کرمان از نظر کیفیت اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار رتبه سوم کشوری و از نظر اجرای سطح در سال 90 رتبه دهم را  دارا است.

وی با بیان اینکه در شهرستان های کرمان ،  رفسنجان ،  بردسیر و سیرجان سطح اجرایی بیشتری در زمینه آبیاری تحت فشار انجام شده است ، خاطرنشان کرد: در شهرستان های کوهستانی مثل کوهبنان و رابر این کار کمتر انجام شده است.

یوسفی با اشاره به خشکسالی های اخیر افزود: در سال جاری ، هدف گذاری 15 هزار هکتار اجرای طرح های آبیاری تحت فشار برای شمال استان انجام شده است که در صورت وجود متقاضی ، قابل افزایش است و مبلغ یارانه دولتی به ازای هر هکتار 35 میلیون ریال است.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان کرمان با بیان اینکه سالانه یک میلیارد متر مکعب بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی شمال این استان است ،گفت : ورودی سفره های آب زیر زمینی با بارندگی های اندک تامین نمی شود و کف شکنی و تغییر چاه های آب توسط کشاورزاران موجب کاهش آب های زیر زمینی می شود.

یوسفی افزود : قریب به 95 درصد آب استحصالی استان کرمان در بخش کشاورزی  مصرف می شود کل حجم استحصالی آب استان کرمان 7/5 میلیارد مترمکعب است که 7/1 میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه راندمان آبیاری تحت فشار در بخش آبیاری قطره ای 95 درصد است تصریح کرد : در بخش آبیاری سنتی به طور متوسط در استان 35 درصد است و وقتی مزرعه با شیوه سنتی آبیاری می شود قریب به 65 تا 70 درصد آب هدر می رود که هدر رفت آب در شیوه های نوین آبیاری ،در حد پنج تا 30 درصد است.

یوسفی سطح زیر کشت شمال استان کرمان  را بیش از 560 هزار هکتار عنوان کرد و یاد آور شد : در 200 هزار هکتاراز این اراضی امکان اجرای آبیاری تحت فشار وجود دارد که تاکنون 42 هزارو 600 هکتار آن انجام شده است./س

برچسب ها: آبیاری ، تحت فشار ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.