آغاز تظاهرات در عواميه عربستان

شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری اعلام کرد: مردم منطقه عوامیه در شرق عربستان سعودی در اعتراض به تلاش نیروهای امنیتی این کشور برای ترور شیخ النمر النمر روحانی مخالف رژیم آل سعود و بازداشت وی تظاهرات گسترده ای به راه انداختند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اوضاع در قطیف عربستان هم پس از بازداشت شیخ نمر روحانی معروف شیعی، ناآرام است.

فعالان حقوقی در عربستان اعلام کردند دو نفر از شیعیان منطقه قطیف در عربستان بر اثر شلیک نیروهای امنیتی سعودی کشته شدند.

بیشتر ساکنان منطقه قطیف در شرق عربستان را شیعیان تشکیل می دهند. این در حالی است که نیروهای امنیتی پس از بازداشت شیخ نمر ، به شدت با مردم معترض درگیر شدند. مقامات عربستان شیخ نمر را به ایجاد فتنه متهم کرده اند. وزارت کشور عربستان اعلام کرد شیخ نمر پس از اصابت گلوله به ساق وی در درگیری با نیروهای امنیتی بازداشت شد. با این حال برادر شیخ نمر گفت نیروهای امنیتی برای شیخ نمر کمین گذاشته بودند.

تظاهرکنندگان در راهپیمایی خیابانی خود برضد مقامات حاکم عربستان شعار دادند. فعالان عربستانی اعلام کردند پلیس عربستان به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرد و دو نفر از آنان را به قتل رساند . در این درگیری شمار زیادی نیز زخمی شدند. آتش خشم مردم پس از آن شعله ور شد که مقامات امنیتی شیخ نمر را بازداشت کردند. مقامات سعودی وی را به تحریک تظاهر کنندگان متهم کرده اند. با این حال طرفداران شیخ نمر می گویند او خواستار آزادی و عدالت است.

نیروهای امنیتی عربستان شیخ نمر را پس از آن بازداشت کردند که وی و همراهانش در برابر فرمان پلیس مقاومت کردند و تیر به پای وی اصابت کرد. این در حالی است که محمد نمر برادر شیخ نمر می گوید شیخ نمر در خودروی خود تنها بوده و هیچ کس همراه او نبوده تا بخواهند مقاومت نشان دهند علاوه بر این شیخ نمر هیچ سلاحی با خود حمل نمی کرده است با این حال نیروهای امنیتی با نصب کمین به طرف خودروی او شلیک و وی را پس از زخمی شدن بازداشت کردند. شیعیان عربستان مقامات سعودی را به بی توجهی به اوضاع معیشتی آنان و در حاشیه قرار شیعیان متهم می کنند. آنان برای دستیابی به کارهای دولتی با مشکلات بسیار روبرو هستند. علاوه بر این مقامات عربستان به مناطق آنان هیچ توجهی نمی کنند و مکانهای عبادی آنان مورد تعرض قرار می گیرد. در همین حال مقامات عربستان شیعیان را به خط گرفتن از خارج و تلاش برای ایجاد جریانهای تروریستی جدید متهم می کنند. با این حال فعالان شیعه اقدامات خود را فقط برای دستیابی به حقوق قانونی خود توصیف می کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار