خوزستان/

3 میلیون ایرانی مبتلا به بیماری دیابت هستند

تحقیقات نشان می دهد که در شهرهای بزرگ بین 6/5 تا 10/6 درصد ایرانی مبتلا به بیماری دیابت هستند.

دبیر اجرایی برنامه دیابت در استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان اظهار داشت: امروزه 4 گروه بیماری غیر واگیر شامل ،بیماری قلبی-عروقی،سرطان ها،بیماری های مزمن تنفسی و دیابت ،مهم ترین تحدید کننده های حیات انسان محسوب می شوند که عوارض و ناتوانی های ناشی از آن ها بار سنگینی را بر دوش خانواده ،جوامع و دولت ها تحمیل می کند.

 وی درباره ی این بیماری گفت:بیماری دیابت یکی از همه گیر ترین بیماری های قرن در جهان است که به دلیل زمینه سازی و همراهی با سایر بیماری ها مانند بیماری های قلبی ،کلیوی،چشمی و معلولیت به شدت پرهزینه و ناتوان کننده نیز می باشد.

 

وی درباره این بیماری گفت:در واقع دیابت علاوه بر اینکه یک بیماری است ،شبکه ی در هم پیچیده ی عوامل خطر زا ی محیطی و ژنتیک مختلفی را نیز در برمی گیرد.

 منصوری با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات بین 5/6 تا6/10 درصد ایرانی مبتا به این بیماری هستند ،افزود:این درصد شامل 3 میلیون نفر می باشد .وی گفت:متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به دلیل بی اطلاعی از بیماری خود ،به انواع عوارض دیر رس دیابت مبتا می شوند که این عوارض هزینه های محسوس و نامحسوس زیادی به نظام سلامت وارد می کنند.

وی افزود:افراد دیابتی در مقایسه با سایر افراد جامعه 2تا 4 برابر بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی – عروقی ،سکته مغزی و بیماری های عروقی –محیطی قرار دارند.

سیده عصمت منصوری گفت:حدود 3/1 بیماران دیابتی در صورت کنترل نامناسب قند خون دچار عوارض کلیوی نیز می شوند که نفر پاتی دیابتی یکی از علل شایع نارسایی کلیه و دیالیز است.

وی شایع ترین سن ابتلا به این بیماری را جمعیت بالای 30 سال عنوان کرد.

دبیر اجرایی برنامه ی دیابت در استان خوزستان انواع دیابت را شامل: (دیابت نوع 1 )،که بیشترکودکان و نوجوانان زیر گروه آن هستند.(دیابت نوع )2،افراد بالای 30 سال بیشتر ین مبتلایان به این بیماری هستند.اگر چه اکنون در کودکان،نوجوانان و جوانان نیزشایع شده است.(دیابت بارداری)،(دیابت ناشی از سندروم های ژنتیک ویژه ی جراحی،داروها،سوءتغذیه،عفونت ها) و سایر بیماری ها می باشد.

وی در پایان گفت:از این انواع عوامل خطر دیابت نوع 1 و نوع 2 شایع تراست که ممکن است به علت های محیطی ،وراثتی ،خودایمنی ،سابقه ی فامیلی دیابت ،سن بالا ،چاقی شکمی ،عدم تحرک فیزیکی و...افراد،مبتلا به این بیماری شوند./س

 

 

 

برچسب ها: مبتلا ، دیابت ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.