اختصاصي/

نگاهي اجمالي بر ماليات بر خانه‌هاي خالي در كشورهاي مختلف جهان

به تازگي كميسيون اقتصادي مجلس، از نهايي شدن ماليات پايه اي 200 هزار تومان بر خانه هاي خالي از متراژ پايين و حتي ممنوع الخروج شدن دارندگان 2 واحد مسكوني به بالا در صورت عدم تسويه خبر داده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، بر همين اساس با نگاهي به اين مصوبه مجلس و در صورت بررسي ماليات بر خانه هاي خالي در كشورهاي مختلف، مشاهده مي شود اين طرح از بهترين مصوبه ها خواهد بود و به كاهش قيمت مسكن در سطح وسيعي منجر مي‌شود كه نتايج آن به شرح ذيل است:
 
1- در شهر رم ايتاليا سالانه به ميزان 7 درصد ارزش كارشناسي شده ملك خالي، ماليات دريافت مي شود و به گونه اي كه ميانگين ميزان ماليات بر خانه هاي خالي ماهانه 168 يورو است و به اين دليل طي 18 سال گذشته قيمت مسكن از نوسانات كمي برخوردار بوده است.
 
2- ميزان ماليات بر خانه هاي خالي در كشور چين به طور ميانگين ماهانه از متراژ پايين پايه اي هزار يوآن نزديك به 300 هزار تومان است.
 
3- در كشور تركيه ماليات بر خانه هاي خالي براساس نياز معرفي هر استان فرق مي كند، به طور نمونه در استان ارزروم تركيه، حدود يك درصد ارزش كارشناسي شده ملك در هر سال مالياتي به عنوان ماليات بر خانه هاي خالي دريافت مي شود و در شهر آنكارا 9 درصد ارزش كارشناسي شده ملك به عنوان ماليات از خانه هاي خالي دريافت مي شود كه تمامي اين ماليات ها صرف خانه سازي براي ديگر اقشار کشور مي شود.
 
4- در كشور انگليس، بنگاه هاي ساخت و ساز مسكن يا مالكين خانه هاي خالي از سكنه، تا 6 ماه زمان دارند آن ملك را به فروش يا اجاره برسانند؛ در غير اين صورت پس از 6 ماه در هر ماه بنا به پايين ترين متراژ از 225 پوند به بالا، بايد به طور تصاعدي ماليات هاي سنگيني بپردازد، به گونه اي كه ظرف 3 سال ارزش ملك به اندازه ماليات وضع شده مي شود.
 
5- در كشور آلمان، 6 درصد ارزش كارشناسي شده هر ملك خالي را بايد مالكان پرداخت كنند، وگرنه با جرايم سنگيني روبرو مي شوند و ميانگين دريافتي ماهانه از هر خانه خالي در شهر هامبورگ 322 يورو است.
 
6- در كشور روسيه ماليات بر خانه هاي خالي بسيار سنگين بوده و سالانه به ميزان 12 درصد ارزش ملك از هر واحد خالي خانه دريافت مي شود، به گونه اي كه در مسكو پايتخت اين كشور و سنت پترزبورگ، خانه هاي خالي از سكنه چيزي در حدود يك دهم درصد است.
 
7- در كشور استراليا، از هر واحد خالي در شهرهاي پرجميعت مانند كانبرا، ملبورن و سيدني براي تنظيم بازار عرضه و تقاضا، ماليات تصاعدي پايه 200 دلار استراليا يعني حدود 400 هزار تومان از هر خانه خالي در هر ماه دريافت مي شود كه اين نرخ تصاعدي است.
 
گزارش از علي جواهرچي
برچسب ها: مالیات ، خانه ، خالی ، کمیسیون ، مجلس ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار