با ثبت آثار تاريخي و طبيعي در يونسكو؛

حفاظت از باغ فين كاشان دو چندان مي شود

يك اثر طبيعي و تاريخي زمانيكه در فهرست آثار جهاني به ثبت مي رسد حفاظت آن چند برابر مي شود.

آتوسا مومني مديركل دفتر ثبت حفظ و احيا آثار تاريخي و معنوي سازمان ميراث فرهنگي كشور به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: صبح امروز مراسم نكوداشت ثبت جهاني باغ فين كاشان با حضور رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد و لوح ثبت جهاني اين اثر از طريق نماينده يونسكو به رئيس جمهور اهدا شد.

وي افزود: باغ فين كاشان به عنوان يكي از 9 باغ ايراني ثبت شده در فهرست جهاني يونسكو بوده كه سال گذشته به عنوان سيزدهمين اثر ايراني در فهرست جهاني به ثبت رسيده است.

مومني تصريح كرد: در اين مراسم بر منحصر بودن باغ هاي ايراني در جهان تاكيد كرد به ويژه باغ فين كاشان ويژگي هاي منحصر به فردي به لحاظ معماري دارد.

مدير كل دفتر ثبت حفظ و احيا آثار تاريخي و معنوي سازمان ميراث فرهنگي بيان كرد: باغ فين كاشان در وضعيت مناسبي قرار دارد و با  ثبت اين اثر در فهرست جهاني حفاظت آن دو چندان مي شود.

وي درباره برخي از شايعات درباره خشك شدن درختان فين كاشان و قطع آن ها گفت: در گذشته شايد مشكلاتي براي درختان وجود داشت و آن هم به دليل شرايط طبيعي و به مرور زمان بود و هيچ تاثيري در ثبت جهاني آن نداشت كارشناسان يونسكو با شرايط فعلي اين مجموعه باغ فين كاشان را ثبت جهاني كردند.

مومني تاكيد كرد: باغ فين كاشان براساس پيشنهاد نقشه مديريتي كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي به يونسكو ارسال شده و مورد تائيد آن ها واقع شد پس از ثبت جهاني حفاظت مي شود.

وي تصريح كرد: حفاظت از آثار تاريخي بايد با مشاركت مردم انجام شود.

مديركل دفتر ثبت، حفظ و احيا آثار تاريخي و معنوي سازمان ميراث فرهنگي بيان كرد: براي معرفي باغ فين كاشان نمايشگاه هاي مختلف صنايع دستي در اين محوطه برپا مي شود تا اين اثر طبيعي به جايگاه اصلي خود بازگردد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار