تلاش تونس براي بازپس گيري دارايي هاي غارت شده خود

دولت تونس روز چهارشنبه از جامعه بين المللي خواست با اين کشور براي بازگرداندن دارايي‌هايي که زين العابدين بن علي ديکتاتور سابق و نزديکان او تاراج کرده‌اند و به بانکهاي خارجي انتقال داده‌اند، همکاري کند .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا؛ دولت تونس اين درخواست را در مراسمي به مناسبت " روز ملي بازگرداندن دارايي‌هاي قاچاق شده به خارج "‌ مطرح کرد .اين مراسم را وزارت دادگستري با همکاري برنامه توسعه سازمان ملل متحد برگزار کرده بود .

نور الدين بحيري وزير دادگستري تونس گفت :« از کشورهايي که همچنان در حمايت از مبارزه ملت تونس براي بازگرداندن دارايي‌هاي به غارت رفته‌اش و دستگيري افراد فراري تحت تعقيب ترديد دارند مي خواهيم در اين مبارزه شرکت کنند ».

وي افزود «‌هيچ کشوري در جهان از دارايي هاي بن علي و نزديکانش در بانکهاي خارج » اطلاعي ندارد . بحيري گفت برخي کشورها به تصميمات قضايي تونس که خواستار بازپس گيري دارايي‌هاي قاچاق شده به بانکهاي اين کشورهاست بي‌اعتنايي کرده‌اند .
بحيري از مسئولان تونسي که اسنادي درباره سرنوشت دارايي‌هاي قاچاق شده به خارج در اختيار دارند خواست به دادستاني عمومي اطلاع دهند و شريک جرم نباشند .

حمادي الجبالي نخست وزير تونس در اين مراسم گفت :« پيگيري دارايي‌هاي به تاراج رفته به علت همکاري ضعيف بين المللي کار دشواري است ».

وي افزود کشورش تاکنون « يک فروند هواپيما از سوئيس و بيست و هشت ميليون دلار به نام همسر بن علي در يک بانک لبناني و يک ويلا را در کانادا باز پس گرفته است ».
ويلا و هواپيمايي که از سوئيس بازپس گرفته شده براي صخر ماطري داماد بن علي است که به قطر گريخته است.

تونس هنوز ارزش دارايي هايي را که بن علي و نزديکانش به بانکهاي خارجي انتقال داده اند اعلام نکرده است .اما سازمان شفافيت مالي تونس ارزش اين دارايي ها را حدود بيست و سه ميليارد دلار برآورد کرده است .

سوئيس اکتبر گذشته اعلام کرد دارايي هاي تونس به ارزش شصت ميليون فرانک را مسدود کرده است.منصف مرزوقي رئيس جمهور تونس اين مبلغ را فقط ده درصد از دارايي هاي تونس در سوئيس دانست .مرزوقي ماه مه گذشته از سوئيس خواست به تونس با تجارب فني که دارد براي بازپس گيري دارايي هاي اين کشور در سوئيس کمک کند.

برچسب ها: تونس ، دارایی ، غارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار