دانشنامه سياسي/

حزب اسلامي كار را بيشتر بشناسيم

حزب اسلامي کار انشعابي از خانه کاگر بوده و با هدف گسترش فعاليت هاي سياسي اقدام به تشکيل اين حزب شده است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، حزب اسلامی کار، انشعابی از خانه کارگر بوده و با هدف گسترش فعالیتهای سیاسی، اقدام به  تشکیل اين حزب شده است؛ سابقه فعالیت حزبی موسسین حزب اسلامی کار به شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی مربوط مي شود.

 تاسيس حزب جمهوري اسلامي

 حزب  جمهوري اسلامي در اسفند سال 1357  توسط  شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و  آیت الله خامنه ای  تاسیس  شد و  آن  زمان استنباط  هیات  موسس این بود که با توجه به شرایط خاص کشور نیاز است که حزب فراگیری متشکل از جناح های مختلف فکری از جمله دانشجویان، کارگران، اصناف، دانش آموزان، زندانیان سیاسی، فعالان اقتصادی و روحانیون تشکیل و به سازماندهی نیروهای علاقمند به نظام و انقلاب اسلامی بپردازد.

حزب اسلامي كار، زير شاخه حزب جمهوري اسلامي

در همین راستا شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی نیز از میان کارگران به عضو گیری پرداخت و تلاش کرد تا در راستای خدمت به اهداف نظام، نیروهای علاقمند را سازماندهی کند.

تاسيس خانه كارگر

در ادامه این مسیر و با گسترده تر شدن فعالیت شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی، اعضای آن تلاش های خود را برای ایجاد تشکیلات صنفی مستقلی به نام "خانه کارگر" آغاز کردند.
 
خانه  كارگر براي كنترل سند يكا هاي كارگري

خانه کارگر در گذشته اسم ساختمانی در خیابان ابوریحان  فعلی بود،  که  قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، احزاب ایران نوین  و رستاخیز، آن را برای کنترل سندیکاهای کارگری و سوء  استفاده های حزبی از  آنان، بخصوص  سندیکاهای صنوف، در اختیار آنهاقرار داده بودند.

گفتني است، در خانه كارگر، گروههای چپ مثل حزب توده، راه کارگر، فدائیان خلق و سایر گروههای معاند نظام، دفتر و تشکیلات داشتند وسعی می کردند از طریق حفظ سندیکاهای زمان شاه و نفوذ در آنها، از محل خانه کارگر به عنوان محلی برای ساماندهی مخالفین نظام استفاده کنند.

شايان ذكراست، این امر به  دلیل بود که اعضای شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی تلاش خود را برای تغییر این شرایط آغاز کردند و پس از مدتی تشکیلات خانه کارگر به عنوان یک تشکیلات صنفی، توسط برخی از اعضای شاخه کارگری حزب، همچون  حسین کمالی، علیرضا محجوب و علی ربیعی، در وزارت کشور، به ثبت رسید.

معذوريت خانه كارگر از فعاليت هاي سياسي

 خانه کارگر یک تشکیلات صنفی بوده و طبق قانون نمی توانسته در برخی از امور سیاسی، که جزو فعالیت های حزبی محسوب می شود، نظیر فعالیت های انتخاباتی، شرکت کند، به همین دلیل، پس از چند سال یعنی در سال 1377 ، اعضای شورای مرکزی خانه کارگر با مشارکت برخی از فعالین سیاسی، اقدام به تاسیس حزب اسلامی کار، با دبیرکلی  ابوالقاسم سرحدی زاده وزیر سابق کار و امور اجتماعی کردند.

لازم به ذكراست، كه  فعالیتهای کارگری و پیگیری حقوق صنفی کارگران از طریق تشکیلات خانه کارگر و فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از طریق حزب اسلامی کار انجام می شود.

تاسیس حزب اسلامی کار یک حرکت استراتژیک برای تداوم پیگیری مطالبات کارگران در ایران بود

حزب اسلامی کار به دلیل تشکیل شدن از قشر مولد و نیروی کار جامعه، گرایش خاصی به فعالیتهای کارگری دارد، اما در مرامنامه واساسنامه،فراگیری خود را حفظ و تلاش کرده است با استفاده از ظرفیت اقشار مختلف جامعه، از جمله زنان، دانشجویان، جوانان، فعالین اقتصادی و سایر اقشار، اهداف عدالت طلبانه و انسان دوستانه خود را در سطوح مختلف و به طور گسترده تر پیگیری کند.

فرازو نشيب هاي حزب اسلامی كار


 در دورانی که قدرت اجرایی کشور در اختیار افرادی بود که با تفکرات خانه کارگر  و حزب اسلامی کار همخوانی داشتند، فعالیت حزب اسلامی کار نیز روندی آسان تر و مناسب تر داشت و حزب بهتر می توانست به برگزاری جلسات و اعلام مواضع و دیدگاه های خود اقدام کند، اما در زمان دولت های نهم و دهم که مسئولین چندان اعتقادی به فعالیتهای احزاب منتقدی مثل حزب اسلامی کار نداشته اند.

مطالبات صنفی و مصلحت اندیشی های سیاسی در حزب اسلامي كار

زمانی که بحث دفاع از منافع صنفی کارگران مطرح می شود، مثل هجوم به قانون کار، وظیفه خانه کارگر بیشتر می شود و این تشکیلات است که در جهت احقاق حقوق صنفی کارگران تلاش کرده و اعلام موضع می کند.

گفتني است، در دورانی مثل زمان انتخابات که نیاز به اعلام موضع سیاسی است، گروههای صنفی به طور معمول نقش چندانی در این امر ندارند و بیشتر گروههای سیاسی مثل احزاب هستند که این وظیفه را انجام می دهند. البته گاهی خانه کارگر ممکن است برای فرستادن برخی از نمایندگان کارگران به مراجع قانونی، تصمیمات خاصی نیز اتخاذ کند.


نقاط قوت حزب اسلامی کار

اعضا، و هواداران حزب اسلامی کار و ناظرین خارج  از حزب معتقدند، این حزب ضمن داشتن اهداف انسان دوستانه و عدالت طلبانه، متعادل رفتار کرده و از انجام حرکت های افراطی خودداری می کند و این از نقاط قوت اصلی حزب اسلامی کار است. چرا که افراد و علاقمندان به فعالیت مدنی و حزبی در ایران می توانند این اطمینان را داشته باشند که حزب اسلامی کار با استفاده از شیوه های مدنی و قانونی، به اهداف خود دست پیدا خواهد کرد.

روزنامه اندیشه نو، ارگان رسمی حزب اسلامی کار

 انتشار روزنامه اندیشه نو،  يكي ديگراز اقدامات مهم و به عنوان ارگان رسمی حزب اسلامی کار محسوب مي شود.

تعامل حزب اسلامي كار با سازمان دانشجویی

 سازمان دانشجويي یکی از سازمانهای مهمی است که میتواند از پایه های اصلی حزب اسلامی کار محسوب شود واين سازمان حرکتی آغاز کرده است كه بتواند به تحقق اهداف انسان دوستانه و عدالت طلبانه حزب کمک کند.حزب اسلامی کار از طریق وحدت بین این دوقشر و یا سایر اقشار، سعی می کند آن ها را به هم نزدیک کرده و از توانمندی اقشار مختلف به نفع همدیگر استفاده کند. این فرصتی است که دانشجویان و قشر مولد جامعه بتوانند در جهت دستیابی به اهداف تصریح شده در مرامنامه حزب کمک کنند.

حزب اسلامي كار حزبي فراگير

اگر حزب اسلامی کار و سازمان های زیر مجموعه آن نیز می خواهند در نظام سیاسی ایران یک حرکت و برنامه بلند مدت داشته باشند و به عنوان یک حزب فراگیر فعالیت کرده و جایگاه مناسبی در ساختار سیاسی کشور داشته باشند، باید مطالبات خود را با استفاده از شیوه های قانونی پیگیری نمایند.
انتهاي پيام/س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار