ريزگردهاي عراق مهمان ناخوانده كشور

عراق يكي از كشورهاي تامين كننده ريزگردهاي كشور است كه اين ريزگردها نقش نامحسوسي در آسمان كشور دارند.

گرشاسبي معاون مناطق خشك و نيمه خشك سازمان  جنگل ها و مراتع آبخيزداري كشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان مطلب فوق افزود: ريزگردها در طي 2 سال گذشته پديده جديد شناخته شده است كه با منشايابي صورت گرفته 23 استان را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
وي ادامه داد: اقدامات خوبي در سال اخير صورت گرفته كه حدود 8 ميليون هكتار بيابان زدايي شده است و همچنين 2 ميليون كانون بحران در كشور مهار شده است.
وي  تصريح كرد: ما در مناطقي كه ريزگردهاي داخلي داريم مانند شهرستان زابل و درياچه هامون،‌ تمام مناطق بياباني هامون را با تكنيك بالا جنگل كاري و بيابان زدايي كرده ايم و در كشور كمتر اتفاق مي افتد كه خط ريلي در معرض طوفان شن و گرد و غبار قرار گيرد و متوقف شود.
وي اضافه كرد: مديريت آب درياچه هامون در اختيار افغانستان است و در سال هايي كه آب به درياچه نمي رسد بستر درياچه خود كانون بحران مي شود.
وي در خصوص اقدامات خارجي مهار ريزگردها افزود: در طي معاهده اي با كشور افغانستان و پاكستان يك طرح تحقيقاتي مدوني تهيه كرده ايم تا مشكل گرد و غبار منطقه را حل كنيم.
وي ادامه داد: عراق يك كشور تامين كننده اصلي گرد و غبار ايران است زيرا به دليل عدم مديريت مناسب منابع آبي و رها شدن 7600 هكتار اراضي كشاورزي در دشت بين النهرين باعث افزايش گرد و غبار شده است.
گرشاسبي تاكيد كرد: طي توافقي كه با دولت عراق داشتيم سازمان جنگل ها و مراتع آبخيزداري كشور، تكنيك ها، منابع و وسايل ادوات كه در بخش بيابان زدايي مورد استفاده قرار مي گيرد را در اختيار آنان قرار داديم.
وي خاطرنشان كرد: جنس ريزگردهاي مناطق بياباني ماسه هاي روان هستند و به دليل سنگيني نمي توانند مسافت زيادي را طي كنند و به ارتفاعات بالا برسند و 80 درصد گرد و غبار كشور ما منشأ خارجي دارند كه بايد براي جلوگيري از ريزگردها از منشأ كنترل شوند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار