هراس آمريكا از واكنش هاي احتمالي ايران به تحريم ها در منطقه خليج فارس

وال استريت ژورنال با انتشار گزارشي، از نگراني عميق مقامات واشنگتن در خصوص واكنش هاي احتمالي ايران به تحريم نفتي در منطقه خليج فارس يا مناطقي خارج از اين خليج خبر داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، در گزارشي كه وال استريت منتشر كرده، از قول مقامات آمريكايي گفته است؛ ايران طرح هايي را براي ايجاد اختلال در تجارت بين المللي نفت، از طريق حمله به سكوهاي نفتي و نفتكش ها، در دست دارد.

با وجود آنكه اين ادعاي مقامات دولت آمريكا در حد حدس و گمان و حتي اتهام است، اما طرح چنين مسائلي به وضوح نشان دهنده عمق نگراني و هراس آمريكا از توانمندي هاي تلافي جويانه ايران در منطقه خليج فارس و حتي در مناطقي خارج از خليج فارس است.

وال استريت ژورنال مي نويسد؛ مقامات دولت آمريكا با استناد به اطلاعات جديد گفته اند، ايران طرح هايي را براي ايجاد اختلال در تجارت بين المللي نفت تهيه كرده است.

اين يافته ها از آنجا ناشي مي شود كه مقامات آمريكايي واكنش ايران به تحريم هاي بين المللي و تهديدهاي رژیم اسرائيل را به دقت زير نظر دارند.

پنتاگون در خصوص بستن تنگه هرمز بارها به ايران هشدار داده و تحليلگران و مقامات آمريكايي گفته اند؛ مقامات ايران ظاهرا بر اين باورند كه مين گذاري در تنگه هرمز آمريكا را براي حمله به نيروهاي ايران، تحريك مي كند.

يك مقام ارشد دفاعي آمريكا، گفت؛ ايران بسيار غير قابل پيش بيني است.

وال استريت ژورنال، در ادامه مي نويسد؛ تازه ترين يافته ها نشان مي دهد كه چرا بسياري از مقامات نظامي آمريكا، حتي با وجود آنكه بحران سوريه شدت يافته و درگيري هاي ديگر مانند ليبي تشديد شده است، همچنان ايران را جدي ترين نگراني مي دانند.

اين روزنامه پس از آنكه اظهاراتي را از قول مقامات آمريكايي در خصوص طرح هاي ايران براي ايجاد اختلال در تجارت نفت ذكر مي كند، در ادامه چرخشي كاملا متناقض را در پيش گرفته و مي نويسد؛ مقامات دفاعي مي گويند مدركي وجود ندارد كه ايران براي حمله به تاسيسات نفتي و يا اختلال در نفتكش ها، عوامل خود را به موقعيت ها اعزام كرده اند، اما آنها تاكيد دارند؛ به نظر مي رسد نيت ايران كاملا روشن است.

مقامات آمريكايي در حالي از نقشه هاي ايران خبر داده اند كه حاضر نيستند اطلاعات خود را تشريح و يا منابع آن را معرفي كنند.

اما تحليلگران گفته اند؛ اظهارات نمايندگان مجلس ايران و مطبوعات ايران، نشان مي دهد كه احتمال انجام اقدامات تهاجمي از سوي ايران در خليج فارس به عنوان واكنشي به تحريم هاي جديد، وجود دارد.

تحليلگران مي گويند؛ ممكن است تهران قصد مقاومت در برابر تحريم ها را داشته باشد.

گزارش وال استريت در حالي منتشر شده است كه سخنگويان وزارت دفاع و سرويس اطلاعاتي آمريكا (سيا) حاضر نشدند در این خصوص اظهار نظر كنند. مقامات ايران نيز حاضر نشدند در اين خصوص اظهارنظر كنند.

ارتش آمريكا در مانورهاي خود از اطلاعات جديد استفاده كرده تا چگونگي واكنش جامعه جهاني در برابر حمله ايران به نفتكش ها، پالايشگاه ها يا ديگر قسمت هاي سيستم حمل و نقل انرژي، را شبيه سازي كند.

يك مقام آمريكايي گفته است؛ جاي تعجب ندارد كه ايران فهرستي از واكنش هاي احتمالي در خليج فارس را بررسي كند. اين به اين معني نيست كه آنها كاري خواهند كرد.

مقامات آمريكايي با وجود آنكه سعي دارند ايران را از انجام اقدامات تلافي جويانه بترسانند و با الفاظ و عبارات مختلف، در تلاش هستند هزينه هاي اين كار را به ايران يادآور شوند تا تهران از انجام چنين اقداماتي اجتناب كند، اما در واقع كاملا مشخص است كه دليل صدور چنان هشدارهايي، ترس آنها از توانمندي ايران در آبهاي منطقه خليج فارس و حتي مناطق ديگر است.

آمريكائيان بخصوص از توانايي هاي نيروي ويژه سپاه پاسداران يعني سپاه قدس در وحشت هستند.

وزارت دفاع آمريكا براي تقويت حضور خود در منطقه، اقدامات چندي انجام داده، از جمله طرح هايي براي مانور در ماه سپتامبر و صدور دستوراتي براي افزايش حضور ناوهاي هواپيمابر در خليج فارس.

اين گزارش مي افزايد؛ تهران در گذشته، در طول جنگ ايران و عراق در دهه 80، در تجارت بين المللي نفت اختلال ايجاد كرد.

كريستوفر هارمر، طراح و برنامه ريز سابق ناوگان پنجم آمريكا و تحليلگر ارشد نيروي دريايي در موسسه مطالعات جنگ، مي گويد؛ "بدترين حالت اين است كه ايراني ها تصميم بگيرند به كشتي ها حمله كنند تا بازار را متشنج كنند و اين كار را به شيوه اي انجام مي دهند كه منجر به هيچ واكنش قاطع و چشمگيري نشود."

برخي از مقامات آمريكايي، معتقدند؛ طرح هاي ايران براي اختلال در تجارت نفت در ماه گذشته تشديد شده است.

آنچه كه از سرتاسر گزارش وال استريت ژورنال مشخص است و از كنار هم گذاشتن تحليل هاي مقامات و كارشناسان نظامي اين كشور استنباط مي شود، اين است كه آمريكا اذعان دارد با وجود تقويت حضور نظامي خود در خليج فارس، قادر نيست امنيت اين منطقه استراتژيك را تامين كند و چنانچه ايران تصميم بگيرد بازارهاي نفت را متشنج كند، توانايي انجام چنين كاري را دارد و اين همان نگراني است كه مقامات آمريكايي سعي دارند با توسل به هشدارهاي پياپي، از برملا شدن آن جلوگيري كنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار