مشهد/

مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک ممنوع است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و بدون تجویز پزشک می تواند موجب مسمومیت در فرد شود .

دکتر غلامرضا کریمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به اینکه برخلاف تصور عموم داروهای گیاهی هم می تواند موجب عارضه و یا تداخل دارویی در فرد شود اظهار داشت : داروهای گیاهی به ویژه در دوران سالمندی باید با تجویز پزشکان طب سنتی و یا داروسازان مصرف شود .

استاد گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه داروهای گیاهی در برخی از مراکز فروش ممکن است به دلیل شرایط نامطلوب نگهداری دچار آلودگی شده باشد و این امر در صورت مصرف به سلامتی فرد ضرر وارد می کند اظهار داشت : در صورت تمایل استفاده از داروهای گیاهی ، تهیه این داروها باید حتماً از داروخانه‌ها انجام شود و در هنگام تهیه آنها باید به مجوز و پروانه ساخت دارو از معاونت غذا و دارو توجه کافی داشت.

عضو مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد :موارد بسياري مشاهده مي‌شود كه اقدام فرد به استفاده خودسرانه از داروهاي گياهي، عوارض و تداخلاتي به وجود آورده و با کاهش اثر داروهاي شيميايي همراه بوده است؛ چرا که تنها تعداد محدودي از داروهاي گياهي به مرحله درمان رسيده و اثر آنها تاييد شده است. البته اگر با مشورت پزشک دم کرده، جوشانده يا عرقيات برخي گياهان به صورت مختصر و صرفا جهت تسکين بيماري همراه داروها استفاده شود، منعي ندارد و مي‌تواند در بهبود بيماري موثر باشد

کریمی تاکید کرد : در دوران سالمندی از توصیه های دوستان و آشنایان برای استفاده از داروهای گیاهی و شیمیایی خاص حتی در صورت مشابه بودن علائم بیماری استفاده نشود و تنها مصرف دارو با مشورت و تجویز پزشک معالج باشد . /س

برچسب ها: مصرف ، دارو ، گیاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.