یاسوج/

یاسوج ییلاق دولت بزرگ عیلامی بوده است

كارشناس باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت: یافته های اخیر باستان شناسی روشن می كند كه شهر كنونی یاسوج، ییلاق دولت بزرگ عیلامی بوده است.

'علی اصغرآتش فراز' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: در گورستان بزرگ لما در شهرستان بویراحمد و دهنو در نزدیكی شهر یاسوج نشانه هایی مبنی بر محل استقرار فصلی اقوام عیلامی یافت شده است.
وی اظهار داشت: شمال كهگیلویه و بویراحمد، بخش سردسیری استان محل كوچ عشایر در طول تاریخ بود كه بیش از سه هزار سال ادامه داشته است.
آتش فراز بیان كرد: جای جای بخش سردسیری استان بویژه دره زیبای بشار از حدود مكان امروزی درب كلات تا شهر كنونی یاسوج به عنوان استقرارگاه های تمدن عیلامی و تمدن های بعدی آریایی بود.
وی عنوان كرد: در طول این دره شكوهمند، گورستان هایی همچون 'دهنو' مشاهده شده است كه حكایت از این امر می كند.
آتش فراز گفت: در چند محل دیگر در شهرستان های دنا و بویراحمد نیز آثار گورستان های مشابه و استقرارگاه های فصلی مشاهده شده است.
وی افزود: وجود این گورستان ها نشانگر ورود اقوام جدید آریایی و نیز استفاده از این محل ها به عنوان ییلاق تمدن های گذشته است.
آتش فرار بیان كرد: این روند بیش از سه هزار سال ادامه داشته و تا دوران كنونی نیز همچنان پابرجا بوده است.
وی عنوان كرد: وجود این گورستان ها در استان، فرصت مناسبی را فراهم كرده تا با پژوهش در مورد شیوه زندگی هزاره اول و دوم قبل از میلاد اقوام ایرانی آگاه شویم./س
برچسب ها: یاسوج ، ییلاق ، دولت ، عیلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.