ديدار رئيس جمهور کشورمان با همتاي تونسي خود در مکه

شب گذشته رئيس جمهور کشورمان در حاشيه کنفرانس سران کشورهاي اسلامي با منصف المرزوقي همتاي تونسي خود ديدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم عربي:در اين ديدار روساي جمهور ايران وتونس پيرامون روابط دوجانبه واتحاد کشورهاي اسلامي وبحران سوريه به تبادل نظر پرداختند.

همچنين محمود احمدي نژاد ومنصف المرزوقي بر حمايت از مسلمانان مظلوم فلسطين و ميانمار تاکيد وحمايت از مسلمانان اين دوکشور را واجب دانستند.

احمدي‌نژاد شامگاه سه‌شنبه به وقت محلي در جريان سفر به مكه مکرمه براي شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاري کشورهاي اسلامي، در ديدار همتاي تونسي خود، پيروزي مردم اين کشور و انتخاب محمد منصف مرزوقي را به عنوان رئيس جمهور تونس تبريک گفت.

وي با بيان اينكه ملت ايران خود را در حركت به سمت آزادي و پيشرفت در كنار ملت تونس مي‌داند، افزود: ملت ايران تحولات تونس را دنبال مي‌كند و از پيروزيها و پيشرفتهاي مردم اين کشور شادمان است.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه ملت تونس در راه ساختن كشوري پيشرفته و قدرتمند، مسير سختي پيش رو دارد، اظهار داشت: مطمئناً در اين راه علاوه بر مشكلات داخلي، مخالفتها و مزاحمتهاي استكبار جهاني نيز موانع مؤثري ايجاد خواهد كرد، چرا که آنها هرگز خواهان پيشرفت و قدرت يافتن كشورهاي مستقل و اسلامي نيستند.

وي با بيان اينکه امروز مراكز اصلي قدرت اقتصادي، سياسي و رسانه‌اي جهان در اختيار سردمداران استكبار جهاني قرار دارد، افزود: آنها با اين ابزار، ملتهاي مستقل و عدالت طلب جهان را تحت فشار قرار مي‌دهند، اما به لطف خدا همه اين عوامل قدرت ظاهري در هم خواهد شكست.

احمدي نژاد با بيان اينكه ملت ايران بدون در نظر گرفتن مذهب ملت تونس در كنار آنهاست و مردم اين كشور را برادران ديني خود ‌مي‌داند و به اين موضوع افتخار مي‌كند، ‌تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي کامل دارد که تجربياتش را در زمينه سازندگي، پيشرفت و آباداني در اختيار برادران تونسي خود قرار دهد.

وي روابط و مناسبات ايران و تونس را بسيار خوب توصيف و خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي گسترش روابط با تونس ندارد و اميدواريم دو كشور بتوانند با مبادله تجربيات و دستاوردها به پيشرفت يكديگر كمك کنند.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه ايران و تونس ديدگاههاي مشترک بسياري درباره تحولات منطقه دارند، گفت: هر دو كشور از حركتهاي مردمي حمايت مي‌كنند و معتقدند که عدالت، آزادي و احترام حق همه ملتهاست و هيچ‌كس حق تضعيف و نفي اين حقوق را ندارد.

وي با بيان اينکه تا استقرار كامل عدالت، آزادي، كرامت و استقلال، راهي طولاني پيش‌روي ملتها قرار دارد، اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران خواستار برخورداري مردم همه كشورها از جمله سوريه، اردن، بحرين و يمن از عدالت، آزادي و كرامت است.

رئيس جمهور با بيان اينکه ايران درخصوص تحولات سوريه همواره تلاش كرده است که مسائل در اين کشور با گفتگو و تفاهم حل شود و درگيري و كشتار از هر طرف را چيزي جز ضرر براي امت اسلامي نمي‌داند، گفت: ملت ايران راه حل مشکلات در سوريه و ساير کشورها را نه درگيري، جنگ و كشتار، بلكه در گرو تلاش براي تفاهم و همكاري ملي مي داند.

وي با اشاره به اينكه امروز مسئله مهم و اصلي در سوريه اين نيست كه درگيري را کدام طرف آغاز کرده است، افزود: مسئله مهم ايجاد تفاهم ميان دو طرف و تنظيم برنامه‌اي مبتني بر توافق ملي براي اصلاحات اساسي در اين کشور است، به گونه‌اي كه بعد از اجراي آن همدلي و وحدت جايگزين اختلافات و كينه‌ها شود.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينکه سوريه بايد كشوري قوي و اسلامي باقي بماند، اظهار داشت: بايد تلاش كنيم اگر ايده‌اي براي حل مسئله سوريه وجود دارد با همفكري آن را به يك طرح عملياتي تبديل کنيم، اما متأسفانه برخي برادران و دوستان ما در اين عرصه خوب عمل نمي‌كنند و به جاي اينكه دو طرف درگير را به گفتگو و تفاهم دعوت كنند به ارسال اسلحه به اين كشور و تشويق به كشتار مشغولند.

وي با بيان اينکه امروز دشمنان ملتهاي منطقه و نيروهاي ناتو آماده هستند تا همه كشورهاي اسلامي را تحت سلطه خود درآورند، ادامه داد: اين امکان وجود داشت که اصلاحات در فضايي برادرانه و تحت لواي اسلام به گونه‌اي در همه كشورهاي اسلامي اجرا شود تا شرايطي که امروز بدون دليل منطقي موجب ايجاد اختلاف ميان کشورها و برادران اسلامي شده است، پيش نيايد و اين در حالي است كه برادران مسلمان بايد به جاي رويارويي با يكديگر در يك صف بايستند.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر لزوم ايجاد توافق و همدلي براي اجراي اصلاحات در سوريه، خاطرنشان كرد: بايد برنامه اي براي اصلاحات و برگزاري انتخابات در سوريه تنظيم و در جهت حل و فصل مشكلات در اين كشور تلاش شود.

وي با اشاره به اينكه امروز دشمنان مي‌خواهند جنگ شيعه و سني راه بيندازند، در حالي كه ملت ايران از ملت تونس، مصر، يمن و فلسطين فارغ از مذهب و كيش آنان حمايت كرده و خواهد كرد، افزود: ملت ايران مردم همه كشورهاي اسلامي را برادران ديني خود مي‌داند و اگر هر يك از آنان در معرض خطر قرار گيرند، با همه وجود از آنها حمايت خواهد كرد.

رئيس جمهور تصريح کرد: هر چند اختلاف سليقه و تفاوت نظر در مسائل فرعي ميان مردم يك كشور و بين کشورها وجود دارد، اما اينها مسائل فرعي است و مسئله اصلي دفاع از كيان كشورهاي اسلامي و حقوق ملتهاي آنهاست.

وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران آمادگي كامل براي كمك به حل و فصل مسائل در سوريه بر پايه تفاهم و حاكم شدن راي مردم دارد، افزود: ملت ايران از حاكم شدن راي مردم سوريه در اين كشور، صرف نظر از اينكه نتيجه چه خواهد بود، كاملا‌ً حمايت مي‌كند و معتقد است در همه كشورها بايد همين رويه اعمال شود، منتها در فضايي آرام و برپايه تفاهم كه بتوان در آن انتخابات آزاد برگزار كرد.

آقاي احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه امروز در سوريه بين معارضان نيز اختلاف‌ نظر جدي وجود دارد، گفت: بايد مجالي فراهم كرد تا همه طرفها در سوريه در كنار هم بنشينند و با تفاهم، همفكري و ياري گرفتن از خدا مسائل را حل و فصل کنند.

وي با طرح اين سوال كه آيا بهتر نبود رئيس جمهور سوريه نيز در اين اجلاس حضور مي‌داشت تا همه برادران مسلمان با او صحبت كنند و با تبادل ‌نظر مسائل را پيش مي‌برديم،‌ افزود: بايد فرمولي طراحي شود تا هم مردم سوريه آن را براي حل و فصل مسائل خود بپذيرند و هم اين امكان وجود داشته باشد كه بتوان آن را در ديگر كشورها نيز اجرا كرد، چراكه يقيناً در آينده‌اي نزديك كشورهاي ديگري نيز در منطقه به اين راه‌حل نياز خواهند داشت.

رئيس‌جمهور گفت: امروز مردم بحرين در نتيجه اعتراض به حاكميت، تحت فشار قرار دارند و كشته مي‌شوند و يقيناً تعداد كشته‌ها در اين كشور هر قدر هم كم باشد براي جمعيت كم اين كشور بزرگ خواهد بود.

وي خطاب به رئيس‌جمهور تونس تصريح كرد: ما و شما بايد نگاهي راهبردي به كل منطقه داشته باشيم، چرا كه مسائل و تحولات در كشورهاي منطقه ازجمله در تونس و مصر، تازه آغاز شده است؛ شاهد اين مدعا نيز جمهوري اسلامي ايران است كه 33 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، همچنان با مخالفتها،‌ دشمنيها و مشكلات درگير است و مشاهده مي‌كنيم كه امروز در مصر نيز مخالفان زياد و قدرتمندي وجود دارند كه در مسير پيشبرد امور كشور كارشكني مي‌كنند چرا كه با پيشرفت و استقرار امنيت در كشورهاي اسلامي مخالف هستند.
رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: يقين دارم، مستكبران از درگيريهاي امروز بين امت اسلامي بسيار خوشحال هستند، چرا كه در اين شرايط دشمن اصلي به فراموشي سپرده مي‌شود و وضعي كه در سوريه حاكم شده است در آينده نزديك در بسياري از كشورهاي ديگر منطقه نيز حاكم خواهد شد.

وي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران هيچ تعصبي بر روي هيچ جرياني در منطقه و در سوريه ندارد، افزود: ملت ايران براي ايستادگي بر حق انقلاب کرده است.

آقاي احمدي نژاد، رژيم صهيونيستي را دشمن اصلي ملتهاي منطقه دانست و با بيان اينکه مسئولان کشورهاي مستقل و عدالت طلب نمي‌توانند ضدصهيونيستي نباشند، گفت: شما و ما نمي‌توانيم ضدصهيونيستي نباشيم، چرا كه صهيونيستها سرزمين فلسطين را كه بخشي از سرزمين ما مسلمان است، اشغال كرده‌اند و دشمن همه ملتهاي اسلامي هستند و اگر چه امروز تحت فشار ملتها وادار به عقب‌نشيني از ادعاها و ايده‌هاي خود شده‌اند، اما ايده اشغال سرزمينهاي منطقه از نيل تا فرات در نظر آنها تغييري نكرده است.
وي با بيان اينکه وزراي امور خارجه ايران و تونس مي توانند براي تهيه يك برنامه و طرح عملياتي با يكديگر مشورت و همفكري كنند، افزود: اگر بتوانيم آرامشي در منطقه ايجاد كنيم، مسائل را يك گام به پيش برده و موفق بوده‌ايم، چرا كه امروز اين برادران ما هستند كه در سوريه كشته مي‌شوند و ملت ايران از اين جهت بسيار متأسف است.
در اين ديدار، محمد منصف مرزوقي رئيس‌جمهور تونس نيز با بيان اينكه از مدتها پيش اشتياق داشته است با رئيس جمهوري اسلامي ايران ديدار كند اظهار داشت:‌ همه مواضع جمهوري اسلامي ايران و شما در دفاع از استقلال، حاكميت و كرامت ملي ملت و كشور تونس را پيگيري كرده‌ام و همواره اين مواضع قهرمانانه را مي‌ستايم.
وي روابط ايران و تونس را صميمي و برادرانه توصيف و با تأكيد بر مخالفت كشورش با هر گونه تهديد عليه جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: تونس همواره حق برخورداري جمهوري اسلامي ايران را از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي محترم مي‌شمارد.

مرزوقي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر حل مسالمت‌آميز مسائل و تحولات در سوريه و با اشاره به نشست موسوم به دوستان سوريه در تونس، گفت: دولت تونس در همان نشست به‌صراحت اعلام كرد كه با هرگونه دخالت بيگانگان در سوريه مخالف و در پي راه‌حلي توافقي ميان دو طرف اختلافات در اين كشور است و امروز نيز موضع ما همين است.

وي افزود: محور تلاشهاي ما اين است كه مردم سوريه به خواسته‌هاي خود برسند و اين كشور يك قدرت در جهان عرب بماند و مجالي براي دخالت بيگانگان در آن پيش نيايد.

رئيس‌جمهور تونس با تأکيد بر اينکه بايد همه كمك كنيم تا كشتار و درگيري در سوريه پايان يابد، خاطرنشان کرد: از جمهوري اسلامي ايران نيز مي‌خواهيم تا كمك كند سوريه همچنان به عنوان گلوگاه امنيتي منطقه قوي و قدرتمند باقي بماند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار