وزیر نیرو تشریح کرد:

تدوین بسته‌های حمایتی از خانوارها و بخش خصوصی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

وزیر نیرو از تدوین دو بسته حمایتی در راستای کاهش مصرف انرژی در خانوارها و همچنین حمایت از بخش خصوصی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

مجید نامجو وزیر نیرو در پاسخ به خبرنگار سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت :بسته‌ای فراهم کردیم که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی می‌شود که هم‌وطنان با نصب نیروگاه‌ها و پانل‌های خورشیدی در منزل برق را دریافت کنند و هم خودشان از برق استفاده کنند و مازاد آن را در شبکه قرار دهند. وی افزود: این اقدام باید با همکاری مردم و سرمایه‌گذاران صورت گیرد و دولت تسهیلات لازم را ارائه کند.

وی ادامه داد:باید 1500 مگاوات ظرفیت برق کشور را از انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش دهیم که این برنامه به چند دلیل با آن سرعت مورد نظر اجرا نشد.

نامجو با تشریح مشکلات پیشرو در بخش انرژی‌های نو گفت:قیمت خرید برق از این نیروگاه‌های خورشیدی بالا است و همچنین بسته‌ای که سرمایه‌گذار برای بانک تهیه می‌کند باید دارای توجیه اقتصادی باشد که خب بخاطر موضوع قیمت برق مقاومت‌هایی می‌شود و بانک‌ها رغبتی به ارائه تسهیلات ندارند.وی اظهار داشت: با توجه به مصوبه دولت هر کیلووات برق تولیدی حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر 130تومان خریداری می‌کنیم که این در حالی است که قیمت برقی که هم اکنون از نیروگاه‌های گازی می‌خریم 30 تا 45تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.

وزیر نیرو در ادامه از آماده شدن و تصويب لایحه‌ای در خصوص حمایت از انرژی‌های نو خبر داد و گفت :با توجه به مزیت‌های فراوانی که انرژی‌های تجدیدپذیر دارند کسانی که خارج از الگو برق مصرف می‌کنند به ازای هر کیلووات ساعت 20 ریال دریافت کنیم و این منابع را عنوان وجوه اداره شده به عنوان تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم تا بتواند به روند توسعه انرژی‌های نو در کشور شتاب دهند .

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌هایی که ما در اصل 44 داریم دولت نمی‌تواند به صورت مستقیم خود در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و باید بخش خصوصی این کار را انجام دهد و بخش خصوصی اول باید مشتری خود را به وجود آورد.

* اجرای طرح جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

مجید نامجو، در ادامه گفت: وزارت نیرو برای فاز دوم هدفمندی بسته‌ای حمایتی آماده کرده که براساس این بسته، با مشارکت وزارت نیرو، صنایع و مردم یک سری وسایل خانگی نو با مصرف پایین برای خانواده‌ها عرضه می‌شود. این عضو کابینه با بیان این که با خارج کردن لوازم خانگی پرمصرف از منزل و جایگزينی آن با لوازم کم مصرف، مصرف برق خانوار به شدت کاهش می‌یابد تصریح کرد: این طرح کمک شایانی به خانواده‌ها در مدیریت مصرف برق می‌کرد. وی افزود: طراحی طرح به گونه‌ایست که یک بانک با مشارکت در طرح، تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیار مردم بگذارد که بتوانند این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری عنوان داشت: بسته‌ها با توجه به سطح خانوارها و استفاده‌ای که از وسایل خانگی انجام خواهند داد متفاوت است و بستگی به انتخاب خانواده‌ها دارد که سعی می‌کنیم که بسته‌های ارائه شده کالاهای با کیفیت بالای داخلی انتخاب شوند.

* عزم جدی دولت به احیای دریاچه ارومیه

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی از راهکارها برای حل مشکل این دریاچه انتقال آب حوزه به حوزه بود که دو طرح در این زمینه پیشنهاد شد که یکی از آن‌ها تا پایان دولت دهم به ثمر می‌نشیند و جزو طرح‌های مهر ماندگار است و طرح دیگر درازمدت است و باید از محل اعتبارات خارج از استان تامین شود.

وی با بیان این که براساس تاکید شورای عالی آب، باروری ابرها نیز در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات ما باروری ابرها بارش‌های منطقه را 15 درصد افزایش می‌دهد. نامجو با اشاره به طرح انتقال آب از دریای خزر و ایراد مجلس به نحوه تامین اعتبار آن گفت: باوجودی که مجلس مصوبه دولت در رابطه به اعتباری که از محل پالایشگاه خلیج فارس تخصیص داده بود را مورد ایراد قرار داده است، این اختلاف نظر از سوی دولت درحال جمع بندی است، اما وزارت نیرو خارج از این مساله هم مسایلی برای اعتبارات این پروژه پیش‌بینی کرده و ما با جذب سرمایه‌گذار می‌توانیم بدون این اعتبارات هم کار را پیش ببریم.

وی دسترسی شهرها در سراسر کشور به آب آشامیدنی را بالای 99.3 درصد عنوان کرد و گفت: این میزان با اجرای طرح‌های مهر ماندگار و پایان دولت دهم به 99.5 درصد خواهد رسید.

وی در پایان گفت: سال 90 از مازاد در آمدهای نفتی یک ردیف 500 میلیون دلاری داشتیم که از دولت اخذ کردیم و با این پول تعداد زیادی از مجتمع‌های آبرسانی روستایی که معطل مانده بود جمع شد ولی متاسفانه امسال این ردیف بودجه از اعتبارات آب و فاضلاب حذف شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار