سالانه حدود یک هزار و 100 تن ماهی گرم آبی در استان زنجان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان مدیر امور شیلات وآبزیان استان زنجان گفت: ماهیان گرم آبی که در حال حاضر در ایران پرورش داده می‌شوند عبارتند از ماهی کپور معمولی و کپور ماهیان چینی شامل، کپور نقره‌ای یا فیتوفاگ، کپور علف‌خوار یا آمور و کپور سرگنده یا بیگ‌هد است.

صیادبورانی به پرورش ماهی در استان اشاره کرد و افزود: به طور کلی حدود 35 سدخاکی در سراسر استان و 25مزرعه پرورش ماهی در استان به پرورش ماهی گرم آبی می‌پردازند و این نکته حائز اهمیت است که ساخت هر هکتار از این مزارع پرورش ماهی نیازمند هزینه بالغ بر حدود 80میلیون ریال می‌باشد.

در استخرهای پرورشی، به دلیل تراکم زیاد ماهی در استخر، غذای طبیعی جوابگوی نیازهای این ماهی نمی‌باشند و به همین دلیل از غذاهای دستی نیز جهت تغذیه آن استفاده می‌شود و همچنین تغذیه دستی به طور عمده از ترکیبات غذایی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، انواع سبوس گندم، سبوس برنج، پودر ماهی، پودر گوشت، آرد خون،کنجاله سویا و کنجاله آفتابگردان می‌باشد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در ادامه به ماهی آمور یا کپور علف خوار و ماهی بیگ هد یا ماهی سرگنده نیز اشاره کرد و ماهی کپور سرگنده را یکی از گونه‌های مهم کپور ماهیان چینی عنوان کرد و افزود: سر این ماهی بزرگ است و به همین دلیل به آن ماهی کپور سر گنده می‌گویند و شکل بدن فشرده و از فلسهای ریزی که دارای لکه های موزائیکی به رنگ قهوه ای تیره می باشند پوشیده شده است .

صیادبورانی در پایان به افرادی که مشغول پرورش ماهی گرم آبی هستند،توصیه کرد که در دورانی که این نوع ماهی را پرورش می‌دهند تعدادی اردک را نیز در محیط زیست ماهیان رها کنند چراکه دستاورد این کار افزایش ضریب باروری و گردش اکسیژن در محیط آب است./س

برچسب ها: تولید ، ماهی ، گرم ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.