اشكوري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان كرد

شرکت مرسي در اجلاس عدم تعهد خواست مردم مصر بود

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم مصر خواهان الگو گرفتن مرسي از ايران و مواضع سياسي ايران در نظام بين‌الملل هستند.

سيد عبدالمجيد اشكوري استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به شركت محمد مرسي در اجلاس عدم تعهد در تهران، اظهار داشت: تمامي كشورها براساس منافع‌شان تصميم‌گيري مي‌كنند و در هر كشور احزاب و گروه‌هايي فعال هستند كه قدرت را تا حدودي در دست دارند.

وي تصريح كرد: امري كه حاكم بر رفتار مسئولين كشورها است از دو منشاء سرچشمه مي‌گيرد، يكي روابط خارجي با كشورهاي ديگر و تاثير محيط داخلي يا همان قدرت احزاب و گروه‌هاي داخل هر کشور، كه اين 2 عامل در تصميم‌گيري‌هاي سياسي سران كشورها موثر است.

اشكوري در ادامه افزود: آنچه كه به نظر مي‌رسد در تغيير راي مرسي و سفر وي به ايران موثر بوده است، علاوه بر قدرت گروه‌ها و احزاب داخلي مصر براي برقراري رابطه با ايران، جايگاه نظام جمهوري اسلامي ايران در نظام بين‌الملل و در بين ملت‌هاي اسلامي است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: كشوري مثل مصر براي تنظيم روابطش با ساير كشورها از يك طرف تحت فشار استكبار غربي و از طرف ديگر تحت فشار گروه‌هاي داخلي است. لذا اين گروه‌ها از مرسي  توقع دارند همچون احمدي نژاد مقابل رژيم صهيونيستي و آمريكا بايستد، اگر مرسي اين توقع را برطرف نكند نمي‌تواند اين جريان را هدايت و ادعا كند كه برخاسته از راي مردم است.

اشكوري خاطرنشان كرد: ايران در بين جوامع اسلامي از جايگاه والايي برخوردار است به دليل اين جايگاه امثال مرسي ناچارند روابط خود را با جمهوري اسلامي ايران طوري تنظيم كنند تا تحت فشار نيروهاي داخلي انقلابي مصر كه طرفدار ايران هستند نباشد.

استاد حوزه و دانشگاه يادآور شد: مردم مصر خواهان الگو گرفتن مرسي از ايران و مواضع سياسي ايران در نظام بين‌الملل هستند اين همان چيزي است كه مقام معظم رهبري از آن تحت عنوان هويت اسلامي ياد كردند، هويت اسلامي كه در بين مردم مسلمان منطقه نهادينه شده است.

اشكوري در پايان گفت: برخي مي‌خواهند انقلاب‌هاي منطقه را تحت عنوان بهار عربي مصادره كنند، اما هويت اسلامي حاكم بر منطقه اجازه نمي‌دهد اين جنبش‌ها مطابق ميل حكام غربي و صهيونيستي تنظيم شود.

انتهاي پيام/ب2

برچسب ها: اشکوری ، مرسی ، اجلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار