با شروع به کار دولتهای نهم و دهم و نیز لازم الاجرا بودن اجرای اصلاحات
اساسی در ساختار اقتصاد کشور، اجرای «طرح تحولات اقتصادی» در کشور مطرح
گردید. طرحی که به گفتهی طراحان و مجریان آن طرحی 7مرحلهای است. اما از
میان این اصلاحات 7گانه، آنچه بیشتر از همه بر سر زبانها افتاد و چالش
برانگیز شد، طرح هدفمند کردن یارانهها بوده است.
طرحی که با گذشت
نزدیک به 18ماه از زمان اجرای آن، هنوز به عنوان بحث روز اقتصاد ایران مطرح
است و هفتهای نیست که در آن گمانهزنی و یا اظهارنظری از مسئولان و
کارشناسان در خصوص این طرح، بر روی خروجی خبرگزاریها و نشریات، قرار
نگیرد. موضوعی که باعث شده این طرح از ابتدا تا کنون به صورت چالش برانگیز
مطرح باشد، شاید بیش از همه شمول آن است که با وضعیت معیشت اکثریت افراد در
ارتباط تنگاتنگ است.
طرح تحولات اقتصادی شامل اصلاح نظام
یارانهها، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح
نظام توزیع کالا و خدمات، اصلاح نظام ارزشگذاری پول ملی و اصلاح نظام
بهرهوری است. هدف از اجرای این طرح به گفتهی طراحان آن، برطرف کردن
مشکلات اساسی اقتصادی کشور از جمله نبود رشد با ثبات اقتصادی، بیکاری،
تورم، اتلاف منابع و فقدان عدالت اجتماعی در کشور است. همانطور که گفته
شد، از میان اصلاحات 7گانهی یاد شده، بیشترین بحث کارشناسی، سیاسی و
مجادلات دولت و مجلس، حول طرح هدفمند کردن یارانهها اتفاق افتاده است.
هر
چند اجرای مرحلهی دوم هدفمندی یارانهها از سوی مجری آن در حالت تعلیق
درآمده است، اما برای اجرای مرحلهی دوم هدفمندی یارانهها توجه به رفع
ایرادهای مرحلهی اول و همچنین الزام به قانون و نیز وضعیت کلی کشور لازم و
ضروری است. دولت اعلام داشته که در حال حاضر برنامهای را برای اجرای
مرحلهی دوم هدفمندی یارانهها ندارد و این مسئله بیش از آنکه به دلایل فنی
باشد، بیشتر به عنوان یک قهر سیاسی خود را مینمایاند. قهری که به دلیل
تصویب لایحهی بودجه در تضاد با خواستههای دولت بوده است و دولتیان اعتراض
خود را طی دو مرحله به چگونگی تصویب لایحهی بودجه نشان دادند تا جایی که
از آن به عنوان «طرح» مجلس نیز یاد کردند.
نکتهای که مهمتر از
دعواهای سیاسی در اجرا نشدن مرحلهی دوم است، زمان به وجود آمده برای اصلاح
مشکلات مربوط به مرحلهی اول هدفمندی یارانههاست. شاید با اجرای سریع
مرحلهی دوم هدفمندی، زمانی برای اصلاح پیدا نمیشد. به هر حال با توجه به
متن قانون هدفمند کردن یارانهها، زمان برای اجرا و اصلاحات قیمتی تا پایان
برنامهی پنجم توسعه نیز پیشبینی شده است. شاید اجرای هر چه سریعتر
هدفمندی و به عبارتی رسیدن به اهداف پیش از زمان مقرر شده، به دلیل مشکلات
پیشبینی نشده و غیر قابل کنترلی که اجرای این طرح با خود به همراه دارد،
دستیابی به اهداف غایی از اجرای این طرح را در سایه قرار دهد.
به
عنوان مثال، یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح میتواند توزیع عادلانهی
درآمد میان دهکهای درآمدی باشد، لیکن به دلیل اینکه پرداخت نقدی یارانه
باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم میگردد، گروههای آسیب پذیر جامعه از
تورم به وجود آمده اثرات منفی بیشتری را نسبت به اثرات مثبت اجرای هدفمندی
یارانهها پذیرا میشوند. در نهایت نیز هدف از این طرح که حمایت از اقشار
آسیب پذیر بوده است به نتیجه نرسد و چه بسا وضعیت بد آنها را تشدید نماید.
از
جمله دلایل مهم ترغیب دولت به انجام اصلاحات یارانهای، اختلاف قیمت
حاملهای انرژی با قیمتهای بینالمللی و منطقهای و آثار ناشی از آن مانند
بهرهوری پایین انرژی در کشور و قاچاق سوخت بوده است و در نتیجه در متن
قانون هدفمند کردن یارانهها که به تصویب مجلس رسیده، به این نکته اشاره
شده است. راهکار قانون هدفمند کردن یارانهها برای این موضوع، در مادهی یک
قانون مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است. در این ماده، دولت مکلف شده
است با رعایت این قانون قیمت حاملهای انرژی را اصلاح کند به گونهای که
قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر
مشتقات نفت، به تدریج تا پایان برنامهی 5 سالهی پنجم، کمتر از 90درصد
قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیجفارس نباشد.
همچنین در بند (ب)
این ماده، دولت مکلف شده که میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی را به
گونهای تعیین کند که به تدریج تا پایان برنامهی پنجم، معادل حداقل
75درصد متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینههای انتقال، مالیات و
عوارض شود. در این خصوص هنوز پس از یک سال و اندی اصلاح قیمت حاملهای
انرژی میان صاحب نظران اختلاف وجود دارد. دیدگاهی بر این باور است که چون
ایران به لحاظ منابع نفت و گاز کشوری غنی است، پس مصرف کنندهی داخل نباید
همان قیمتی را بپردازد که مصرف کنندگان کشورهای غیر نفتی میپردازند.
دیدگاه
دیگر نیز موضوع عدالت بین نسلی را مطرح میسازد و پرداخت قیمت بالاتر را
به نوعی سرمایهگذاری برای نسل آینده میداند. البته موضوع غایی در اصلاح
قیمت حاملهای انرژی، واقعی کردن قیمت سایر کالاها و خدمات در کشور است.
فارغ
از مجادلههای یاد شده، آنچه مهم مینماید، بحث قیمتگذاری حاملهای انرژی
در مرحلهی دوم هدفمندی یارانههاست. تا جایی که در چند ماه اخیر، پرده از
بنزین 2000 تومانی در مرحلهی دوم هدفمندی یارانهها نیز برداشته شد. در
بند 12 قانون هدفمند کردن یارانهها مصوبهی دی ماه 1388 مجلس، ذکر شده است
که دولت مکلف شده تمام منابع حاصل از اجرای این قانون را به حساب خاصی به
نام هدفمندسازی یارانهها نزد خزانهداری کل واریز کند.
100درصد وجوه واریزی در قالب قوانین بودجهی سنواتی برای مواردی تصویب شده که در ادامه به آن اشاره میشود:
1.
دولت مجاز شده که تا 50 درصد خالص وجوه از اجرای این قانون را به پرداخت
یارانهی نقدی و غیر نقدی و نیز اجرای نظام تأمین اجتماعی خرج کند؛
2.
دولت مکلف شده که 30درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را برای
پرداخت کمکهای بلاعوض، یا یارانهی سود تسهیلات و یا وجوه اداره شده برای
اجرای مواردی چون بهینهسازی مصرف انرژی، اصلاح ساختار فناوری واحدهای
تولیدی، جبران زیان برخی شرکتها و ارگانها از اجرای قانون هدفمند کردن
یارانهها، گسترش و بهبود حملونقل عمومی و 4 مورد دیگر، هزینه کند؛
3.
دولت مجاز است تا 20درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را به منظور
جبران آثار آن بر اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای هزینه
کند.
به صورت خلاصه، وجوه ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن
یارانهها پس از واریز به حساب خزانه، به صورت 50، 30 و 20درصد به ترتیب
میان مردم، تولیدکنندگان و دولت توزیع میگردد. البته در قانون بودجهی سال
1390، دولت کل 20 درصد سهم خود را به مردم واگذار نمود (همچنین در قانون
بودجهی سال 1391 چنین اجازهای به دولت داده شده است) و همچنین 10 درصد از
سهم تولید (مطابق مادهی 14 قانون هدفمند کردن یارانهها) به مردم داده
شد. مطابق مادهی 14 قانون هدفمند کردن یارانهها، جابهجایی حداکثر 10
درصد میان 3 بخش مردم، دولت و تولید مجاز شده است که طی این 2 سال، در
قوانین بودجههای 90 و 91 بر خلاف قانون عمل شده است.
در قانون
بودجهی سال 1391 برای درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها به دولت اجازهی
داشتن درآمدی تا 66 هزار میلیارد تومان داده شده است.(1) در ادامهی این
قانون ذکر شده است که دولت میتواند تا مبلغ 56 هزار میلیارد تومان (به
صورت ماهیانه و متوازن هر ماه حدود 4600 میلیارد تومان) از محل اصلاح
قیمتهای حاملهای انرژی (موضوع مادهی یک قانون هدفمند کردن یارانهها) و
حدود 10 هزار میلیارد تومان از محل یارانههای نان، برق و سایر کالاها و
خدمات مشمول قانون درآمد کسب نماید.
حال سؤال اینجاست که دولت تحت
چه شرایطی توانایی کسب چنین درآمدی را دارد؟ و همچنین آیا با توجه به
پرداخت یارانهی نقدی به نزدیک به 74 میلیون نفر، دولت توانایی پرداخت این
مبلغ را دارد؟ در صورت جواب مثبت به 2 سؤال یاد شده، آیا تورم ناشی از
نقدینگی تزریق شده به جامعه و در نتیجه انتظار تورم بالاتر، اهداف این
سیاست حمایتی از اقشار آسیبپذیر را تحت تأثیر قرار نمیدهد؟ و نیز آیا
پرداخت یکسان یارانه به تمام افراد با اهداف توزیعی این سیاست در تضاد
نیست؟ و در نهایت اینکه آیا دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد؟
در ادامه تلاش میشود به سؤالهای بنیادین یاد شده، پاسخ داده شود.
همانطور
که گفته شد، در قانون بودجهی سال 1390 تقسیم وجوه به این صورت بود که 80
درصد درآمدهای هدفمندی به مردم و 20 درصد آن به تولید رسید. در همین
قانون، از درآمد 54 هزار میلیارد تومانی سال 90، حدود 40 هزار میلیارد
تومان سهم یارانهی نقدی پرداختی به مردم شد و 10 هزار میلیارد تومان هم به
تولید اختصاص داده شد. در سال 1391 نیز مطابق قانون بودجه وضعیت به این
صورت بوده است که 48 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانهی پرداختی به مردم
و یارانهی نان، 10 هزار میلیارد تومان اختصاصی به تولید، 6 هزار میلیارد
تومان اختصاصی به بخش سلامت، 2 هزار میلیارد تومان برای بیمهی بیکاری
اختصاص داده شده و در مجموع 66 هزار میلیارد تومان را در بر میگیرد.
| سهم بخشهای مختلف | بودجهی سال 1390 | بودجهی سال 1391 |
| سهم مردم (یارانهی نقدی) موضوع مادهی 7 قانون | 40,000میلیارد تومان | 48,000 میلیارد تومان |
| سهم تولید موضوع مادهی 8 قانون | 10,000 میلیارد تومان | 10,000 میلیارد تومان |
| سهم دولت موضوع مادهی 11 قانون | صفر | صفر |
| فرآورده | مصرف قبل از اجرای قانون | مصرف بعد از اجرای قانون | درصد تغییر |
| گاز مایع | 12.8 | 11.1 | 13.3- |
| بنزین موتور | 62.5 | 59.2 | 5.3- |
| نفت سفید | 15.4 | 12.7 | 17.5- |
| نفت گاز | 95.7 | 93.9 | 1.9- |
| نفت کوره | 40.7 | 42.5 | 4.4 |
| قیمت فوب خلیج فارس فرآوردههای نفتی (ریال لیتر) | قیمت کف قانون با لحاظ محاسبات مربوطه | قیمت قبل از اجرای قانون (ریال/واحد مصرف) | قیمت اصلاحی گام اول | |
| بنزین موتور (ریال/لیتر) | 6,475 | 7,576 | 4,000 | 7,000 |
| بنزین موتور سهمیهای (ریال/لیتر) | 6,475 | 7,576 | 1,000 | 4,000 |
| نفت گاز (ریال/لیتر) | 6,667 | 6,690 | 165 | 3,500 |
| نفت گاز سهمیهای (ریال/لیتر) | 6,667 | 6,690 | 165 | 1,500 |
| نفت کوره (تن/دلار) | 4,949 | 4,744 | 95 | 2,000 |
| نفت سفید (ریال/لیتر) | 6,592 | 6,615 | 165 | 1,000 |
| گاز مایع(دلار/تن) | 5,355 | 4,964 | 400 | 1,000 |
| CNG | - | 5,303 | 400 | 3,000 |
| گاز طبیعی خانگی (دلار/هزار متر مکعب) | 3,300 | 2,500 | 132 | 700 |
| گاز طبیعی بخش عمومی(دلار/هزار متر مکعب) | 3,300 | 2,500 | 228 | 1,000 |
| گاز طبیعی اماکن مذهبی و مراکز شبانه روزی نگهداری معلولین ورزشی و بهداشتی (دلار/هزار متر مکعب) | 3,300 | 2,500 | 120 | 600 |
| گاز طبیعی صنعت (دلار/هزار متر مکعب) | 3,300 | 2,500 | 188 | 700 |
| گاز طبیعی کشاورزی (دلار/هزار متر مکعب) | 3,300 | 2,500 | 188 | 600 |
| برق خانگی (ریال کیلووات ساعت) | 1,200 | 1,200 | 129 | 450 |
| برق بخش عمومی (ریال/کیلووات ساعت) | 1,200 | 1,200 | 152 | 582 |
| برق آموزشی و بهداشتی و اماکن مذهبی و مراکز شبانه روزی نگهداری معلولین (ریال/کیلووات ساعت) | 1,200 | 1,200 | 129 | 250 |
| برق صنعت (ریال/کیلووات ساعت) | 1,200 | 1,200 | 206 | 400 |
| برق کشاورزی (ریال/کیلووات ساعت) | 1,200 | 1,200 | 21 | 90 |
| برق سایر (ریال/کیلووات ساعت) | 1,200 | 1,200 | 501 | 1,200 |
| ماه/شاخص | درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه قبل | درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل | نقدینگی (هزار میلیارد تومان) | درصد رشد نقدینگی |
| آبان 89 | 1.1 | 12.5 | 266.9 | |
| آذر 89 | 1.5 | 12.8 | 270.7 | 1.43 |
| دی 89 | 2.7 | 15.8 | 276.3 | 2.07 |
| بهمن 89 | 2.5 | 18 | 286.1 | 3.56 |
| اسفند 89 | 3.4 | 19.9 | 294.9 | 3.07 |
| فروردین 90 | 0.8 | 19.7 | 295.7 | 0.28 |
| اردیبهشت 90 | 1.7 | 21.2 | 301.9 | 2.08 |
| خرداد 90 | 1.7 | 22.3 | 302.5 | 0.20 |
| تیر 90 | 0.1 | 21.1 | 303.6 | 0.38 |
| مرداد 90 | 1 | 20.8 | 312.1 | 2.79 |
| شهریور 90 | 1.8 | 22 | 318.2 | 1.97 |
| مهر 90 | 1.5 | 21.6 | 320.1 | 0.57 |
| آبان 90 | 1.6 | 22.1 | 324.6 | 1.41 |
| آذر 90 | 1.8 | 22.4 | 325.7 | 0.36 |
| دی 90 | 1.4 | 20.9 | 327.7 | 0.60 |
| بهمن 90 | 3.2 | 21.7 | 339.1 | 3.47 |
| اسفند 90 | 3.4 | 21.8 | .. | .. |
| فروردین 91 | 2.6 | 23.9 | .. | .. |