آغاز چرخش هاي مقدماتي كاوشگر ياسيتي بر روي مريخ

سازمان فضايي آمريکا ناسا اعلام کرد با گذشت حدود دو هفته از ورود کاوشگر کيورياسيتي به سياره مريخ اين کاوشگر امروز چهارشنبه چرخشهاي مقدماتي خود را آغاز کرد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، ماموريت کاوشگر کيورياسيتي در سياره مريخ به طور رسمي سه يا چهار روز آينده آغاز خواهد شد.
اين کاوشگر که شامگاه پنجم اوت با موفقيت به روي سياره مريخ فرود آمد از بدو ورود تحت آزمايشهاي متعدد قرار گرفته است و به نظر مي رسد از اين به بعد براي حرکت و آغاز ماموريت علمي خودش آماده باشد.
براساس اين گزارش، کيورياسيتي به اندازه يک خودرو کوچک و مجهز به شش چرخ است که چهار چرخ آن قابليت چرخيدن دارد. عکسهايي که بر روي پايگاه اينترنتي ناسا منتشر شده است نشان مي دهد چرخهاي اين کاوشگر سالم و براي چرخيدن آماده است.
مايک واتکينز از مسئولان آزمايشگاه علوم مريخ گفت چنانچه نخستين چرخشهاي آزمايشي کيورياسيتي که قرار است اندکي کمتر از نيم ساعت طول بکشد موفقيت آميز باشد ،‌ اين کاوشگر خواهد توانست از محلي که فرود آمده است خارج بشود.
ناسا از سوي ديگر خاطرنشان کرد يکي از دو سنسور مربوط به اندازه گيري سرعت باد احتمالا در حين فرود آمدن کاوشگر بر روي مريخ دچار نقص فني شده است و احتمالا قابل تعمير نخواهد بود.
يکي از مسئولان ايستگاه هواشناسي کيورياسيتي گفت اشکال فني بوجود آمده در اين سنسور خيلي نگران کننده نيست زيرا دومين سنسور کاملا عملياتي و قابل استفاده است.
کيورياسيتي که دو ميليارد و پانصد ميليون دلار ارزش دارد در طول دو سال ماموريت خود صخره ها و رسوبات دهانه آتشفشان گيل را در جستجوي نشانه هاي احتمالي زندگي در سياره مريخ مورد بررسي قرار خواهد داد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار