یاسوج/ بر اساس نقشه باستان شناسی و مطالعات صورت گرفته در کهگیلویه و بویراحمد ؛

پیش بینی می شود دو هزار و 500 محوطه، ابنیه و آثار تاریخی دراین منطقه وجود داشته باشد

مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد درباره میراث فرهنگی استان نیز گفت: بر اساس نقشه باستان شناسی و مطالعات صورت گرفته پیش بینی می شود دو هزار و 500 محوطه، ابنیه و آثار تاریخی دراین منطقه وجود داشته باشد.

ایزدی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: تاكنون یك هزار و 700 مورد از آنها شناسایی شده است و 700 مورد نیز به ثبت ملی رسیده است.
وی با بیان اینكه موزه یاسوج دهه فجر 91 به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: این موزه از طرح های مصوب دور اول سفر استانی هیات دولت به كهگیلویه و بویراحمد است كه از سال 86 عملیات اجرایی آن آغاز شد و بعد از پیشرفت فیزیكی 40 درصدی، به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده بود.
وی بیان كرد: موضوع ادامه عملیات اجرایی موزه یاسوج همزمان با دور‌‌‌‌ چهارم سفرهای استانی هیات دولت به این استان مطرح شد و این عملیات در سال 90 از سرگرفته شد.
وی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای این موزه افزود: در مرحله نخست، 8 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و در سال 91 نیز برای ادامه عملیات اجرایی آن 7 میلیارد ریال هزینه شد و برای تكمیل نهایی به 10 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
ایزدی اظهار داشت: كل فضای موزه یاسوج یك هكتار است و زیربنای ساختمان موزه دوهزار و 700متر مربع است.
این موزه شامل دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است و ساخت سالن اجتماعات، گالری موقت، سالن آمفی تئاتر، فضای نمایشگاهی،گنجینه امن اشیا،كارگاه مرمت اشیای كلاس‌های آموزشی، كتابخانه و ساختمان اداری نیز در آن پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینكه بیش از سه هزار و 700 شی ء داری ارزش برای نمایش در استان وجود دارد افزود: با افتتاح موزه جدید یاسوج این آثار ارزشمند نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
ایزدی اظهار داشت: فضای موزه با حساسیت زیادی طراحی شده است كه ساخت آن هم اكنون 60 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
ایزدی گفت: در موزه كنونی یاسوج نیز اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی همچون كاسه، جام و گلدان، ابزارهای جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیكان و ابزارهای تزیینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سكه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سكه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.
به گفته وی، یكی از برجسته ترین اشیایی كه در موزه یاسوج نگهداری می‌شود، قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است كه برروی سنگ حفاری شده است.
وی اظهار داشت: در موزه كنونی یاسوج كه از نمونه‌های برجسته یك موزه محلی و بومی است در مجموع، 270 شی از دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است.
ایزدی در ادامه به پروژه های در دست ساخت در حوزه آثار تاریخی و باستانی استان اشاره كرد و گفت: مطالعه، ساماندهی و مرمت مسجدهای چهل ستون، جامع، مورك، امامزاده ابراهیم، امامزاده جابر، امامزاده سلطان مهدی، امامزاده جعفر، امامزاده معصوم، امامزاده بی بی عصمت، و چند مسجد قدیمی دیگر در حوزه شهر تاریخی بلاد شاپور در حال انجام است.
وی اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ها را هفت هزار و 600 میلیون ریال عنوان كرد.
ایزدی گفت: برنامه های دیگری همچون پروژه مرمت كاروانسرای دهدشت، دیوار بافت تاریخی بلاد شاپور، مرمت بنای خان احمد، چهارطاقی خیرآباد در شهرستات گچساران، قلعه عزیزی در بویراحمد، بنای كوشك میمند در شهرستان دنا نیز در دست اجراست كه بین 50 تا 100 درصد پیشرفت فیزیكی دارند.
وی بیان كرد: همچنین ثبت میراث معنوی شهرستان های بویراحمد، گچساران، بهمئی و خرید حریم های آثار تاریخی در شهرستان های گچساران، بویراحمد و كهگیلویه نیز در دست اقدام است./س

برچسب ها: محوطه ، ابنیه ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.