فارس/

کشف 10 هزار قطعه ابزار سنگی در غار تاریخی ارسنجان

اشیا سنگی 50 هزار ساله مربوط به دوره پارینه سنگی در غار سید خاتون ارسنجان کشف شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس سرپرست ژاپنی تیم کاوش غار سید خاتون گفت: نزدیک به 10 هزار ابزار سنگی با کاربری شکار در این منطقه کشف شده که با توجه به آن ها، قدمت این غار به 60 تا 70 هزار سال قبل برمی گردد.
آکیرا سووکی با بیان این که انسان های دوره پارینه سنگی از چوب، سنگ و استخوان برای شکار کردن استفاده می کردند افزود: در این غار ابزار های شکار از جنس سنگ، استخوان هایی متعلق به حیواناتی چون اسب و سازه ای در کف غار که محل ذخیره آب بوده، کشف شده است.
سرپرست ایرانی تیم کاوش غار تاریخی سید خاتون ارسنجان نیز با اشاره به این که در سه فصل کاوش اخیر همچنین بقایایی از ابزار شکار و استخوان های حیواناتی که شکار شدند، کشف شده افزود: به طور حتم انسان هایی از دوره پارینه سنگی که دوره ای پیش از باستان است در این محل سکونت داشتند.
شقایق هورشید گفت: فصل سوم کاوش غار سید خاتون که از مرداد ماه امسال آغاز شده، هفته آینده به پایان می رسد و فصل اول و دوم کاوش این غار، در پاییز و زمستان پارسال انجام شد و پیش بینی می شود چهارمین فصل کاوش، زمستان امسال و با همکاری هیات باستان شناسی ژاپنی شروع شود.
وی افزود: هدف از کاوش این منطقه، بررسی قدمت حضور انسان و شناسایی فرهنگ متعلق به منطقه است و ادامه فصل های بعدی کاوش ضروری است.
غار تاریخی سید خاتون در شمال شرق ارسنجان و در تنگ اشکن یا سنگ شکن واقع شده و در سال 1385 در فهرست ملی قرار گرفته است./س


برچسب ها: کشف ، ابزار ، سنگی ، ارسنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.