سوسک ها متفاوت از آنچه در ذهن می پروریم هستند

سوسک ها نوعی حشره هستند ولی متفاوت از آنچه در ذهن می پروریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سوسک ها دسته ای از حشرات با بیش از چهار صد هزار گونه شناخته شده در جهان هستند و این یعنی حدود 40 درصد کل انواع شناخته شده حشرات روی کره  زمین.
گفتنی است: بر اساس تخمین دانشمندان این رقم به چندین  برابر و بیش از 8 میلیون قابل افزایش است.
بدین معنا که هنوز انواع بی شماری از سوسک ها کشف نشده اند.
سوسک چیست؟
علیرضا نادری کارشناس محیط زیست معتقد است: سوسکها در همه جا هستند. درون آب، داخل خاک، روی گیاهان، ساقه و گل آنها و یا حتی درون اجساد سایر جانداران.
وی گفت: بیش از 250 میلیون سال است که سوسکها بر روی کره زمین ظاهر شده اند و تا به امروز راه بسیار طولانی را در تطبیق خود با زیستگاه های مختلف سپری کرده اند.
وی با بیان این که بسیاری از مردم نام سوسک را مترادف با حشراتی می دانند که در داخل منازل، آشپزخانه ها و یا حمام زندگی کرده و خود را داخل فاضلابها مخفی میکنند افزود: واقعیت این است که آنچه ما به نام سوسک حمام می شناسیم سوسری نام دارد و با سوسک ها کاملا متفاوت است.
وی ادامه داد: سوسریها حشراتی همه چیز خوارند که بیش از 4 هزار گونه جهانی دارند. از این تعداد کمتر از 50 گونه در سراسر جهان خود را با زندگی انسان تطبیق داده و در فضای مسکونی نیز یافت می شوند و باقی گونه  ها در زیستگاه های طبیعی به سر می برند.
* سوسریها صد ها سال پیش از آفریقا به آمریکا و کشورهای دیگر انتقال یافته اند.
آنچه درون منازل مسکونی شهری به ویژه تهران دیده می شود گونه ای است که به نام سوسری آمریکایی مشهور است.
این گونه صد ها سال پیش از آفریقا به آمریکا برده شده است و به طور نا خواسته از آمریکا به کشورهای دیگر انتقال یافته و تبدیل به آفتی جدی برای برخی مناطق شهری شده است.
نادری اظهار داشت: سوسک ها به هیچ وجه شباهتی با سوسری ها ندارند و به علت تشابه اسمی مورد غضب و بی مهری مردم قرار می گیرند.
در حالیکه هیچ یک از انواع سوسکها بیماریزا نبوده و خطر جدی برای انسان ندارند مگر انواعی که با تغذیه از محصولات کشاورزی و باغی به رقیبی جدی برای او بدل شده اند.
* اغلب سوسکها برای طبیعت بسیار مفید هستند.
اغلب سوسکها برای طبیعت بسیار مفید هستند و بدون آنها اکو سیستم ها آسیب جدی می بینند.
این کارشناس تصریح کرد: بعضی از انواع  سوسکهای کوچک به محصولات طبیعی از جمله فرشهای قدیمی که دارای الیاف طبیعی از جمله ابریشم و نخ هستند آسیب می رسانند ولی در کنار این چند گونه محدود، گونه هایی از سوسکها وجود دارند که دارای زیبایی های خاصی بوده و همین عامل باعث کاهش جمعیت های آنها در مناطق گرمسیری شده است.
بر اساس این گزارش باید بدانیم حشرات در هر نوع که باشند بی شک برای طبیعت بسیار مفید بوده و بدون وجود آنها مخصوصا سوسکها باید منتظر تخریب زیستگاهها بود./ف
برچسب ها: سوسک ، سوسری ، شمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار